کد خبر: 142278
A

انتقاد یک نماینده مجلس از برخورد با پزشکان

مهرداد ویس‌کرمی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص برخورد با برخی از پزشکان گفت: من به عنوان یک پزشک معتقد هستم که بخشی از گله‌مندی‌هایی که جامعه پزشکی کشور دارند، به‌جا و درست است اما به نظرم اگر ما با روش‌های غلط مطالبات را مطرح کنیم، اصل مطالبه شهید می‌شود.

انتقاد یک نماینده مجلس از برخورد با پزشکان

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ مهرداد ویس‌کرمی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی درخصوص تجمع اعضای سازمان نظام پزشکی در روز چهارشنبه هفته گذشته و اتفاقاتی که منجر به استعفای رئیس و قائم مقام سازمان نظام پزشکی شد، گفت: من به شخصه از روند اتفاقاتی که منتهی به این برخوردها در آن روز شد، مطلع نیستم اما به هرحال اینکه یک صنفی از جمله پزشکان مطالباتی داشته باشند و این مطالبات را از طریق مجاری قانونی و در چارچوب قانون اساسی مطرح کنند، در این مساله تردیدی نیست و باید این زمینه وجود داشته باشد. اما برخی مباحث هم در این زمینه باید مدنظر قرار گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه اظهار داشت: یکی از نکاتی که در اینجا وجود دارد این است که اولا در این شرایط که دشمن به دنبال آشوب در کشور است و در جاهای مختلف به دنبال بهره‌برداری از اعتراضات است و حتی درحرم شاهچراغ مردم را علناً به رگبار می‌بندد؛ آیا تجمع در این شرایط کاری حکیمانه و عاقلانه بوده است؟ یعنی سازمان نظام پزشکی به نظر خودش زمان مناسبی را برای تجمع انتخاب کرده است؟ به نظر من زمان‌سنجی دوستان اشتباه بود و نباید در این زمان این کار را انجام می‌دادند.

وی افزود: نکته دیگر این است که اصل اینکه تجمع و اعتراضی صورت بگیرد حق هر صنفی است، اما قطعا این تجمعات باید با مجوز صورت بگیرد و اگر مجوزی از جانب وزارت کشور وجود نداشته باشد، خب این تجمع غیرقانونی محسوب می‌شود.

ویس‌کرمی با اشاره به طرح برقراری عدالت آموزشی، عنوان کرد: مساله دیگر این است که اتفاقا ما در همین مقطع طرحی داریم که در مراحل قرار گرفتن در دستورکار مجلس است تحت عنوان «طرح برقراری عدالت آموزشی» که خیلی امتیازات خوبی برای پزشکان مناطق محروم در نظر گرفتیم از جمله معافیت مالیاتی و افزایش کارانه یا اینکه زمان تعهدات را کم کردیم و اجازه کار در همان استان را که قبلا در همان شهر بود آوردیم؛ اتفاقا خیلی از پزشکان از این طرح راضی هستند. کاش سازمان نظام پزشکی به جای تجمع در زمانی که دشمن دارد کشور را به آشوب می‌کشد، با یک نامه رسمی به رئیس مجلس مطالبه می‌کردند که این طرح در دستورکار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من مقطع کنونی اصلا زمان مناسبی برای مطالبات صنفی نیست و حتی خود مطالبه صنفی هم شهید می‌شود و بی‌نتیجه می‌ماند. اتفاقا یکی از هنرهای مطالبه کردن زمان مطالبه‌گری است، یعنی شما دقیقا در زمانی که کشور درگیر مسائل امنیتی است و دشمن به دنبال تجزیه کشور است، دست به چنین اقدامی بزنید، خوش‌بینانه بخواهیم نگاه کنیم این کار یک بی‌سلیقگی تمام عیار محسوب می‌شود. باید این دوستان و همکاران ما این مساله را به زمان دیگری موکول کرده و حتما هم مجوز دریافت می‌کردند.

نماینده مردم خرم‌آباد در ادامه تصریح کرد: البته نحوه برخورد هم باید مسالمت‌آمیز و با دوستی باشد مگر اینکه کسی قصد برهم زدن امنیت داشته باشد. در این برهه زمانی که در تجمعات مسالمت‌آمیز ما متاسفانه دشمن به صورت مسلح ورود کرده و کشته‌سازی می‌کند، همه باید مراقب باشیم که بهانه دست دشمن ندهیم. در عین حال نظام پزشکی و پزشکان ما مطالباتی دارند و این مطالبات حتما باید مورد توجه قرار گیرد و طرحی که ما در مجلس داریم که ان‌شاءالله به زودی تصویب خواهد شد قطعا مقداری از مطالبات نظام پزشکی را برآورده می‌کند.

ویس‌کرمی در پاسخ به این مساله که «به نظر شما بهتر نیست نحوه برخورد با یک تشکل صنفی رسمی، مشخص و دارای مجوز با تجمعی که ساماندهی و برگزارکنندگان آن مشخص نیست قدری با ملاطفت و نرمش همراه باشد و در مجموع کار به برخورد فیزیکی کشیده نمی‌شد؟»، گفت: بله قطعا همینطور است. به هر حال اگر از آن طرف زمان‌ناشناسی یا ناپختگی صورت گرفته، از این طرف باید بیشتر به صورت توجیهی و دوستانه برخورد می‌شد. نمی‌دانم اصل ماجرا چه بوده است، شاید مقاومت شده، شاید برای مثال نیروهای امنیتی یک رگه‌هایی پیدا کردند که از جایی تحریکی صورت گرفته، شاید نگرانی نسبت به سلامتی پزشکانی که قصد حضور در تجمع را داشتند وجود داشته است.

وی ادامه داد: مساله دیگری که حائز اهمیت است این است که در چنین تجمعی چه تضمینی وجود دارد که پزشکان حاضر شوند؟ متاسفانه گاهی مثلا تجمع دانشجویی است اما افرادی خارج از این دایره وارد تجمع می‌شوند و فضا را منحرف می‌کنند یا ممکن است تجمع پزشکان باشد اما افرادی غیر از این جمع با قصد و منظور دیگری شرکت کنند. باید آن کسی که تجمع می‌کند درخواست رسمی به وزارت کشور بدهد و مسئولیتش را بپذیرد که اگر مشکلی به وجود آمد، مسئولیت مشخص باشد و تضمین بدهد که با تدابیری در آن تجمع غیر از پزشکان حضور پیدا نکنند. خب این حتما صورت نگرفته است، قطعا نظام پزشکی نه می‌تواند چنین تجمعی را مدیریت کند و نه می‌تواند از ورود افراد دیگر جلوگیری کند و نه می‌تواند جلوی حوادث را بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: باید دید آیا نیروهای امنیتی و وزارت کشور قبلا محکم و با قاطعیت پاسخ داده‌اند که این تجمع نباید برگزار شود؟ اگر واقعا برخلاف نهی وزارت کشور صورت گرفته باشد، در این شرایط کشور من این کار را عقلانی نمی‌دانم.

وی اضافه کرد: شاید کسانی خواستند در این شرایط صدای‌شان بیشتر شنیده شود. من به عنوان یک پزشک معتقد هستم که بخشی از گله‌مندی‌هایی که جامعه پزشکی کشور دارند، به‌جا و درست است اما به نظرم اگر ما با روش‌های غلط مطالبات را مطرح کنیم، اصل مطالبه شهید می‌شود.

وی‌کرمی خاطرنشان کرد: اصل مطالبه‌گری و تجمع در این شرایط از آن کارهایی بود که می‌توانست انجام نشود و از راه‌های بهتری این کار صورت بگیرد، خدا کند که هدف و غرض‌های دیگری در میان نبوده باشد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر