کد خبر: 142702
A

داوطلبانی که بعد از کنکور راهی دانشگاه نخواهند شد

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور درباره اوطلبانی که معدلشان را درست ثبت نکرده‌اند گفت: کاری که برای این افراد می‌کنیم بررسی مجدد وضعیت‌شان است و اگر با معدل حقیقی خود در همان رشته و دانشگاهی که با معدل اشتباه قبول شده‌اند، باز هم امکان قبول شدن داشته باشند، می‌گوییم اشکالی ندارد و داوطلب می‌تواند به تحصیلش ادامه دهد

داوطلبانی که بعد از کنکور راهی دانشگاه نخواهند شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حسن مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص سایر عواملی که به جز تقلب مانع ثبت‌نام کنکوری‌ها در دانشگاه بعد از قبولی در آزمون می‌شود، توضیح داد: داوطلبانی که معدل‌شان را درست ذکر نکرده‌اند، دسته‌ای دیگر از این داوطلبان هستند، قاعدتا براساس معدل غلطی که ثبت کرده‌اند، جای فرد دیگری قرار گرفته‌اند و این بعد از تقلب یکی از مسائلی است که ثبت نام یک داوطلب را با مشکلاتی مواجه می‌کند. ما کاری که برای این افراد می‌کنیم بررسی مجدد وضعیت‌شان است و اگر با معدل حقیقی خود در همان رشته و دانشگاهی که با معدل اشتباه قبول شده‌اند، باز هم امکان قبول شدن داشته باشند، می‌گوییم اشکالی ندارد و داوطلب می‌تواند به تحصیلش ادامه دهد، اما اگر فرد دیگری معدلی بالاتر از فردی که معدلش را غلط ثبت کرده برای آن رشته و دانشگاه وجود داشت و به واسطه اینکه داوطلب به خلاف معدلش را بالاتر از واقعیت زده و آن فرد نتوانسته در رشته و دانشگاه مورد نظر قبول شود، حق می‌گوید، فردی که معدل خلاف حقیقت ثبت کرده، باید جایش را به آن فرد بدهد. 

مروتی در ادامه گفت: ما کمک دیگری هم به این افراد کرده‌ایم و این افراد را در سایر رشته‌ها سنجیده‌ایم و اگر در رشته دیگری برایشان امکان قبولی هست می‌توانند در آن رشته ثبت‌نام و شرکت کنند. 

او در پاسخ به این سوال که اگر داوطلبی معدلش را کمتر زده باشد باید چه کاری انجام دهد؟ توضیح داد: واقعیت این است که چنین مواردی واقعا وجود ندارد و اگر باشد هم خیلی کم است، اما در این موارد بررسی می‌کنیم و اگر داوطلب با معدل واقعی خود که بالاتر از چیزی است که ثبت کرده در جای بالاتری قبول شده باشد به همین ترتیبی که در مورد اول گفتم به او هم کمک می‌کنیم. 

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش در خصوص بازه زمانی که چنین داوطلبانی فرصت دارند مشکل‌شان را حل کنند نیز توضیح داد: ما پرتالی برای دانشگاه‌ها باز می‌کنیم و این افراد وقتی برای ثبت نام به دانشگاه قبولی می‌روند، باید مدارک‌شان را ارائه دهند و به محض اینکه مدرک ارائه دادند، ما بلافاصله ظرف یک یا دو روز، مدارک را بررسی می‌کنیم و اگر اشتباهی در معدل باشد، مراحلی که گفتم باید طی شود. 

مروتی در مورد درصد افرادی که چنین خطایی می‌کنند نیز اظهار کرد: درصد مشخصی درحال حاضر ندارم، اما واقعیت این است که تعداد افرادی که معدل را اشتباه ثبت می‌کنند، زیاد‌تر از حد معمول است. دانشگاه‌ها با ما تماس می‌گیرند که هرچه سریعتر این افراد را تعیین‌تکلیف کنیم.گاهی آنقدر تعداد افرادی که معدل را اشتباه ثبت کرده‌اند، زیاد است که اگر بعد از بررسی آن‌ها را کنار بگذاریم، برخی کلاس‌هایمان دچار خدشه می‌شود. ما خواهش می‌کنیم داوطلبان به این مسئله به صورت ویژه دقت کنند، چراکه هم حق داوطلبان دیگر پایمال می‌شود هم خودشان و ما را به دردسر می‌اندازند.

این مقام مسئول درخصوص نحوه و مبنای شناسایی تقلب‌های کنکور این‌طور توضیح داد: ما دو نوع تقلب داریم؛ در نوع اول فرد وسایل تقلب، وسایل ارتباطی و یادداشت و… جاسازی و همراه خود آورده است. نوع دوم تقلب اینگونه است که رتبه فرد در آزمون سراسری با سوابق او نمی‌خواند. به طور مثال زبان انگلیسی را در دیپلم ۵ گرفته بعد در کنکور ۸۰ درصد زده است، خب اگر تقلبی نباشد که چنین چیزی امکان ندارد! 

او افزود: البته ما به صورت حرفه‌ای با گروه‌های فنی همه ابعاد را به دقت بررسی می‌کنیم و به این دسته از داوطلبان می‌گوییم شما درست می‌گویید و فقط باید در آزمون مجدد رفع شبهه شرکت کنید. اگر ۳۰ درصد هم بزنید ما قبول می‌کنیم. پس ما واقعا در مورد این داوطلبان انصاف به خرج می‌دهیم.تازه ما اول گفتیم نصف درصد قبلی را بزند، اما باز آن را پایین آوردیم و گفتیم ۳۰ درصد از میزان درصدی که کسب کرده‌اند را درست بزنند قبول‌شان می‌کنیم. 

مروتی ادامه داد: داوطلبی داریم که ۹۰ درصد ریاضی زده که استاد ریاضی هم نمی‌تواند ۹۰ درصد ریاضی کنکور را بزند، حالا برفرض داوطلبی این کار را کرده، آفرین بر او که توانسته مثلا با یک سال درس خواندن چنین درصدی بزند. حالا ما از او می‌خواهیم به ما ثابت کند که واقعا توانسته در یک سال به این توانایی برسد که ریاضی کنکور را ۹۰ درصد بزند که با سوابق تحصیلی‌اش همخوانی ندارد و برای اثبات آن می‌خواهیم فقط ۳۰ درصد از ۹۰ درصدی که در کنکور زده را در آزمون رفع شبهه درست بزند، بعد ما او را قبول می‌کنیم. اگر فرد واقعا خودش ۹۰ درصد در کنکور درست زده باشد، ۱۰ سال دیگر هم بگذرد می‌تواند لااقل ۳۰ درصد از آن ۹۰ درصد را درست بزند. اما می‌بینیم که فرد در آزمون رفع شبه یکدفعه به درصد منفی می‌رسد!

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش اضافه کرد: حتی برخی از این داوطلبان در دو کنکور شرکت کرده‌اند و مورد داشته‌ایم که داوطلب روز قبل در کنکور هنر مثلا شرکت کرده و زبانش را منفی ۵ زده بعد در کنکور دیگرش زبانش را ۸۰ درصد زده است. اگر مثلا در یک آزمون زبان را ۵۰ درصد می‌زد و می‌گفت درصد زبان در این آزمون برایم مهم نبود و در آزمون دیگر زبان را مثلا ۸۰ درصد می‌زد، بازهم قابل قبول بود، ولی وقتی در یک آزمون زبان را منفی ۵ و در آزمون دیگر زبان را ۸۰ درصد می‌زند جای شبهه دارد. چراکه سطح سوالات زبان که با هم فرق ندارد. 

او در خصوص نیازهایی که در بخش فنی برگزاری آزمون دارند، بیان کرد: ما دوست داریم آزمون‌هایمان الکترونیک باشد. یعنی در سراسر کشور وسایل و تجهیزات و سالن‌هایی داشته باشیم تا افراد پشت کامپیوتر یا وسایل الکترونیک دیگر بنشینند و ما سوالات را برای آن‌ها بفرستیم و در لحظه پاسخ بدهند و بحث کاغذ و تقلب و… تمام شود. 

مروتی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌ها برای این هدف کافی نیست، اظهار کرد: ما از نظر نرم‌افزار وضعیت خوبی داریم، اما حتی زیرساخت معمولی هم برای آزمون تماما الکترونیک فراهم نیست. باید دید آیا زیرساخت مورد نظر در تمام نقاط کشور وجود دارد؟ هم از نظر سالن مناسب برگزاری آزمون سراسری هم به این جهت که تحریم هم وجود دارد و بحث سرورهای مختلفی که نیاز داریم و…همه مواردی است که باید بررسی شود. به دست آوردن همه این نیازها کمی سخت است، اما برای تحقق آن تلاش می‌شود و تنها راه برگزاری یک آزمون سراسری سلامت در آینده برگزاری تمام الکترونیک آزمون است.

منبع: ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر