کد خبر: 142705
A

رییس انجمن داروسازان: تأمین اجتماعی پول داروخانه‌ها را نمی‌دهد/ داروخانه‌ها مشکل نقدینگی دارند

محمدباقر ضیاء رییس انجمن داروسازان ایران در گفتگو با دیده‌بان ایران با انتقاد از مجلس شورای اسلامی گفت: داروخانه‌ها برای اجرایی کردن طرح نسخه الکترونیک نهایت همکاری را با سازمان تامین اجتماعی داشته و مقرر شد 4 هزارتومان برای هر نسخه به داروخانه‌ها تعلق بگیرد که بعد از جا افتادن این طرح به دلیل تصمیم مجلس، مبلغ اختصاصی هم حذف شد که این کار از عجایب روزگار محسوب می‌شود!

 رییس انجمن داروسازان: تأمین اجتماعی پول داروخانه‌ها را نمی‌دهد/ داروخانه‌ها مشکل نقدینگی دارند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ وضعیت عجیب داروخانه‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی در هفته‌های اخیر تبدیل به یک مشکل جدید برای بسیاری از مردم شده است. اخیرا برخی داروخانه‌ها اعلام می‌کنند که از ارائه دارو به بیماران ذیل سازمان تأمین اجتماعی معذور هستند و همین موضوع عاملی شده تا مردم برای تهیه داروی مورد نیاز خود با مشکلات فراوانی روبرو شوند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد ضعف مدیریتی و حتی اشکالات ریشه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی باعث شده که این سازمان با سرمایه انباشته‌ای که دارد نتواند به وظیفه خود در قبال مردم عمل کند و متاسفانه در برخی موارد نیز به جای هزینه برای بیمه‌شدگان خود، اقدام به تسویه حساب برای مربیان خارجی فوتبال کند.

n00008278-b

سازمان تأمین اجتماعی بودجه مصوب برای داروخانه‌ها را پرداخت نمی‌کند

در همین رابطه محمدباقر ضیاء به عنوان رییس انجمن داروسازان ایران به سایت دیده بان ایران گفت: در گذشته بدهی سازمان تامین اجتماعی به داروخانه‌ها با 3 ماه تاخیرانجام می‌گرفت که یک روند عادی بود ولی با اجرای طرح دارویار بیش از 70 الی 80 درصد باربیمه‌ای به داروخانه‌ها اضافه شده که در صورت پرداخت نکردن حق بیمه داروخانه‌ها طی مدت یک ماه، امکان ادامه حیات اقتصادی آنها مقدور نیست از طرف دیگر سازمان تامین اجتماعی بودجه مصوب را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده اما به داروخانه‌ها پرداخت نمی‌کند تا اینکه اقداماتی از طریق انجمن داروسازان با همکاری مجلس صورت گرفت و بدهی مردادماه تسویه و شهریوربه بانک ارجاع شده، در حال حاضر بدهی مهرماه واریز نشده است.

ضیاء افزود: این درست نیست که روند پرداخت بدهی‌های تامین اجتماعی با تاخیر 3 الی 4 ماهه انجام شود و انجمن داروسازان با تهدید و رایزنی، بدهی خود را دریافت کند زیرا داروخانه‌ها توان ادامه کار نخواهند داشت.

وی ادامه داد: برای طرح دارویار، سوبسید و یارانه‌ای در نظرگرفته شده که انجمن داروسازان بارها از سازمان برنامه و بودجه درخواست دریافت مستقیم آن را داشته، مثل ارایه سوبسید به بنزین و نان که در عمل اتفاق افتاده و نتایج مثبتی هم داشته است.

یارانه «دارویار» کجا می‌رود؟

وی ضمن اعتراض به پرداخت سوبسید دارویار به سازمان تامین اجتماعی به دیده‌بان ایران گفت: چندین بار از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده‌ا‌یم که مبالغ بدهی داروخانه‌ها به تامین اجتماعی واریز نشود زیرا این مبلغ در تامین اجتماعی صرف اقدامات دیگری می‌شود و انجمن همیشه باید به دنبال اخذ بدهی‌های خود باشد که پذیرفتنی نیست.

وی اظهار داشت: تاخیر پرداخت با زمان 10 روزه هم قابل قبول نیست چون‌که تامین اجتماعی این منابع مالی را می‌گیرد اما پرداخت نمی‌کند.

داروخانه‌ها نیاز مبرم به نقدینگی دارند

وی به تفاهمنامه امضاشده بین سازمان تامین اجتماعی، برنامه و بودجه و غذا و دارو مبنی بر پرداخت مستقیم بودجه برای مطالبات داروخانه‌ها بدون وقفه، اشاره کرد و به خبرنگار دیده‌بان ایران اطلاع داد: در شرایط فعلی هزینه‌های خرید دارو بسیار گران شده و داروخانه‌ها برای تامین دارو باید نقدینگی داشته باشند که با این نحوه پرداخت، امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید:«مجلس» به مشکلات داروسازان دامن زد/ مردم: هزینه‌های دارو و درمان کمرمان را خم کرده

وی در پاسخ به این سوال دیده‌بان ایران که چرا پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی به داروخانه‌ها با تعلل همراه بوده، افزود: دلیل اصلی این تاخیر این است که در زمان انعقاد تفاهم‌نامه از انجمن داروسازان به عنوان ذینفع اصلی دعوت نمی‌شود و سه سازمان به تنهایی و بدون مشورت و همکاری انجمن، توافق می‌کنند حتی نماینده سازمان غذاودارو با انجمن تشریک مساعی ندارند.

آیا تأمین اجتماعی انجمن داروسازان را دور می‌زند؟

وی خاطرنشان کرد: مشورت گرفتن و نظرخواهی در ذات این سازمان‌ها نیست در صورتی که برای چنین تصمیم‌گیری مهم و حیاتی مرتبط با طرح بزرگ ملی، مشورت الزامی است و دریافت بودجه انجمن به این شکل و روند با رایزنی و پیگیری مداوم، شدنی نیست. 

رییس انجمن داروسازان گفت: داروخانه‌ها نیاز به تشویق و ایجاد انگیزه برای ادامه کار دارند نه اینکه هرروز برای دریافت حق خود با مشکل مواجه باشند، این در حالی است که داروخانه‌ها برای اجرایی کردن طرح نسخه الکترونیک نهایت همکاری را با سازمان تامین اجتماعی داشته و مقرر شد 4 هزارتومان برای هر نسخه به داروخانه‌ها تعلق بگیرد که بعد از جا افتادن این طرح به دلیل تصمیم مجلس، مبلغ اختصاصی هم حذف شد که این کار از عجایب روزگار محسوب می‌شود!

n00029929-b

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا از انجمن داروسازان به عنوان عضو اصلی دعوت به عمل نمی‌آید، گفت: این سازمان‌ها اصولا اعتقادی به مشورت ندارند و بخش عمده‌ای از مشکلات موجود به‌خاطر عدم همکاری و نظرخواهی از ذینفعان تاثیرگذار است تا جایی که حتی یک جلسه برای تصمیم‌گیری مالی با انجمن برگزار نکرده‌اند و در موقعیت‌های حساس و نگران کننده هم با مکاتبات و پیگیری به نتیجه ای نمی‌رسیم در حالی که با مدیریت قوی و یکپارچه باید برنامه پرداخت بدهی داروخانه‌ها در موعد مقرر بدون هیچ تاخیری انجام شود زیرا داروخانه تمام نقدینگی خود را برای خرید دارو هزینه کرده و نمی‌توانند فشار بیشتری را تحمل کنند.

وی در مورد این‌که برخی بیمارستان‌ها، بیمه تامین اجتماعی را قبول نمی‌کنند، گفت: نباید کار به جایی برسد که تصمیم‌گیریهای این چنینی گرفته شود زیرا قرار بود از ماه آینده در صورت عدم پرداخت بدهی، داروخانه‌ها نیزاز پذیرش نسخ تامین اجتماعی خودداری کنند، پذیرش نسخه‌ها طی این مدت فقط به‌خاطر فشار اقتصادی بر مردم بود و ما واقعا از آنها خجالت زده‌ایم.

 ضیاء در پایان و در پاسخ به این سوال که منابع مالی تامین اجتماعی نسبت به سازمان‌های دیگر کمتر دچار مشکل بوده، پس به چه دلیل برای پرداخت بدهی‌هایش تعلل می‌کند، افزود: در این مورد اطلاعی ندارم اما به این موضوع کاملا واقفم که اگر بیمه همکاران را با تاخیر یک روزه پرداخت کنیم مشمول جریمه می‌شویم اگر این جریمه قانونی و شرعی است چرا خود سازمان تامین اجتماعی مشمول جریمه‌های عدم پرداختی خود (طی 3-4 ماه) در موعد مقررنمی‌شود؟ 

گفتگو: اکرم قدرت_سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر