کد خبر: 142771
A

رئیس دانشگاه اصفهان: دانشجویانی که فحاشی کردند، را برای مدتی مثل یک ترم، دو ترم و یا یک ماه تعلیق کردیم

حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان گفت: از ۳۱ هزار دانشجو، تنها حدود ۴۰۰ یا ۵۰۰ نفر و به عبارتی یک و نیم درصد از کل دانشجویان درگیر اغتشاشات شدند. او گفت: ما از اختیارات خود استفاده کردیم و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شیوه‌نامه اجرایی آن، ما افراد را شناسایی کردیم و کسانی که باعث اختلال در سیستم، تخریب، شعارنویسی و فحاشی می‌شوند را با کمک کمیته انضباطی، فعالیت‌شان را برای مدتی مثل یک ترم، دو ترم و یا یک ماه متوقف کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه اصفهان: دانشجویانی که فحاشی کردند، را برای مدتی مثل یک ترم، دو ترم و یا یک ماه تعلیق کردیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حسین هرسیج، امروز (۱۴، آبان‌ماه) در جمع خبرنگاران، با تأکید بر نقش کلیدی رسانه‌ها در انعکاس اخبار و تحلیل وقایع، اظهار کرد: انجام ندادن به موقع این کار توسط رسانه‌ها، باعث ایجاد مشکلاتی در کشور می‌شود.

به نوشته ایسنا وی در ادامه با اشاره به روز ۱۳ آبان و مبارزه با استکبار جهانی، خاطرنشان کرد: ما از نهضت‌هایی که در ایران رخ داد و به شکست انجامید مانند نهضت مشروطیت و ملی شدن صنعت نفت و همین‌طور ۱۵ خرداد، تجربه کسب کرده‌ایم و از این‌رو، ملت ایران توانستند انقلاب اسلامی را به رهبری امام(ره) و حمایت همه جانبه ملت ایران در بهمن ۵۷ به پیروزی برسانند.

رئیس دانشگاه اصفهان افزود: این انقلاب ثمره خون هزاران شهید است. شکست‌های قبلی در برخی از نهضت‌ها در ایران و کشورهای آسیایی به دلیل تأکید بر آزادی است و مبارزه با استبداد بدون مبارزه حامیان بیرونی آن نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

هرسیج با اشاره بر نقش مهم دانشگاهیان در وقایع کشور، تصریح کرد: دانشگاهیان در مبارزه با استبداد و همچنین در مبارزه با استکبار به‌عنوان موتور محرکه هستند و همواره نقش کلیدی دارند.

وی افزود: اتحاد دانشگاهیان و روحانیون از دیگر دلایل موفقیت در کشور بوده است. انقلاب ۲۲ بهمن به دلیل همین اتحاد به پیروزی انجامید. استقلال همراه با آزادی و اتحاد روشنفکران و روحانیون دو عامل مهم در پیروزی است. در نتیجه استقلال بدون آزادی و یا علیه آزادی و یا آزادی همراه با سلطه بیرونی، باعث شکست خواهد شد.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بعد از انقلاب نیز دانشگاه خط مقدم پیشرفت‌های علمی در کشور بوده است، گفت: اگر جمهوری اسلامی تا امروز توانسته اقتدار خودش را حفظ کند و بر اقتدار خود بیفزاید، نقش کلیدی آن بر عهده دانشگاهیان بوده است. امروزه هندسه قدرت در حال به هم خوردن است و این به معنای افول آمریکا و غرب در عرصه‌های نظامی، اقتصادی و فرهنگی است. به عبارتی قدرت از غرب در حال انتقال به شرق است. در نتیجه ما از نهضت‌های قبلی عبرت گرفتیم و دانشگاهیان نقش اساسی و کلیدی در پیروزی نهضت و همچنین در پیشرفت‌هایی که منجر به اقتدار جمهوری اسلامی شده است، داشته‌اند و به همین دلیل ما می‌دانیم که هدف اصلی غرب، دانشگاه است.

وی ادامه داد: دانشگاه اصفهان به‌عنوان دانشگاه جامع و یکی از ۱۳ دانشگاه برتر کشور، در این یک سال اخیر بحث جدیدی را با عنوان تاثیرگذاری اجتماعی دانشگاه مطرح کرده است. این طرح تحت عنوان «دانشگاه جامع‌محور و تمدن‌ساز» مطرح شده است و جامع‌محوری منجر به افزایش اقتدار کشور و تمدن‌سازی منجر به جهت‌دهی اقتدار در کشور می‌شود. ما تهدیدها و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم و در عین حال استقلال سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و فرهنگی شعار اول ما بوده است.

وی در رابطه با وقایع اخیر در دانشگاه گفت: افول قدرت غرب، به ویژه آمریکا در غرب آسیا و همچنین رویش یک اقتدار جدید تحت عنوان جبهه مقاومت به رهبری ایران برای همگان آشکار است. فضای ایجاد شده به واسطه کرونا و بیشتر شدن ارتباط در فضای مجازی و همچنین غفلت کردن باعث رقم خوردن این قضایا شد.

وی تصریح کرد: اتفاقاتی که در دانشگاه و بیرون از دانشگاه رخ داده است، به واسطه افرادی که به دنبال رشد و در جهت پیشرفت کشور باشند، نبوده است، بیشتر افراد دخیل در این وقایع در دانشگاه اصفهان، دانشجویان جدیدالورودی بودند که در دو سه سال اخیر به دلیل وجود کرونا ارتباط حضوری با آنها نداشته‌ایم.

هرسیج افزود: دانشگاه اصفهان به همراه دانشگاه علوم پزشکی حدود ۳۱ هزار نفر دانشجو دارد، اما نیروهای حفاظت فیزیکی ما تعدادشان محدود است. با این حال، از ۳۱ هزار دانشجو، تنها حدود ۴۰۰ یا ۵۰۰ نفر و به عبارتی یک و نیم درصد از کل دانشجویان درگیر اغتشاشات شدند.

رئیس دانشگاه اصفهان در رابطه با تصمیمات و تمهیدات لازم و نوع برخورد با دانشجویان، تصریح کرد: جلسات متعددی با دانشجویان معترض، انجمن‌ها و تشکل‌ها و کانون‌ها برگزار کرده‌ایم و متوجه شدیم این دانشجویان خلاء اطلاعاتی دارند. بنابراین ما در ۴۰ روز اول تلاش کردیم تا دوستانه صحبت کنیم و بعد از دو سه روز، ۹۵ درصد کلاس‌ها تشکیل شد و در حال حاضر تمام کلاس‌های دانشگاه اصفهان برگزار می‌شوند.

وی همچنین در مورد افرادی که آگاهانه یا ناآگاهانه در فعالیت‌های دانشگاه اختلال ایجاد می‌کنند، توضیح داد: انجام کارهایی که با شئونات دانشجو در کشور اسلامی و در کل دنیا سازگار نیست و باعث مختل شدن آموزش و فعالیت‌های دانشگاه می‌شود، منجر به زد و خورد، تهدید و تخریب خواهد شد. پس از آن ما از اختیارات خود استفاده کردیم و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شیوه‌نامه اجرایی آن، ما افراد را شناسایی کردیم و کسانی که باعث اختلال در سیستم، تخریب، شعارنویسی و فحاشی می‌شوند را با کمک کمیته انضباطی، فعالیت‌شان را برای مدتی مثل یک ترم، دو ترم و یا یک ماه متوقف کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه اصفهان، در رابطه با حق آزادی بیان، اعتراض و انتقاد برای دانشجو، اظهار کرد: در قانون اساسی استقلال و آزادی با هم همراه است. همچنین جمهوریت با اسلامیت همراه است و حدِ آزادی جایی است که منجر به خدشه وارد کردن به استقلال کشور نشود. اگر بیان و نظر با استقلال، منطق، و عقلانیت همراه باشد، مشکلی وجود ندارد، اما در مقام عمل، این قانون است که محدود کننده و تعیین کننده شرایط است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر