کد خبر: 142859
A

نماینده مجلس: مردم سیستان بلوچستان هیچ‌گاه تجزیه طلب نبوده اند/ مردم مشکل آب، راه، برق و گاز دارند/ درخواست کردیم که از مردم دلجویی شود

عبدالناصر درخشان درباره اتفاقات اخیر استان سیستان و بلوچستان گفت: امروز ما به گفتمان ملی احتیاج داریم و این پیام باید از مرکز به استان برود؛ ما بارها درخواست کردیم که از مردم دلجویی شود و این پیام به مردم داده شود که مسئولان دولت و حاکمیت در کنار مردم هستند. ما هر جمعه نگران اتفاقات تلخ در استان هستیم. باید با کسانی که مسبب اتفاقات اخیر هستند برخورد شود.

نماینده مجلس: مردم سیستان بلوچستان هیچ‌گاه تجزیه طلب نبوده اند/ مردم مشکل آب، راه، برق و گاز دارند/ درخواست کردیم که از مردم دلجویی شود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ نزدیک به دو ماه پس از شروع اعتراضات و تجمعات در کشور، فضای خیایان ها نسبتا آرام تر شده است، اما در این میان استان «سیستان و بلوچستان» در چند جمعه متوالی اتفاقات تلخی را به خود دیده است. 

در این مورد عبدالناصر درخشان، نماینده مردم ایرانشهر، دلگان، بمپور، فنوج، سرباز، راسک و بخش های بنت، لاشار، آشار و آهوران​​  می گوید: در طول اتفاقات سال‌های قبل چون ۸۸ ،۹۸ ،۹۶ مردم سیستان و بلوچستان موضعی در قبال شرایط حاکم نگرفتند. اما در اتفاقات اخیر که در استان روی داد ما شاهد مسائل درون استانی بودیم. امروز بسیاری در کشور برنامه‌ریزی می‌کنند تا برنامه‌های نظام را برهم بزنند و مردم را مأیوس و ناراحت کنند. در هر استان و گوشه‌ی کشور یکسری موضوعات اهمیت دارد و یکی از آن موضوعات در چابهار رخ داد که اگر کنترل، بررسی و سپس پاسخ قاطعی داده و اعتماد مردم جلب می شد  این اتفاقات رخ نمی‌داد. هر کسی در جمهوری اسلامی خطا کند بایستی پاسخگو باشد. 

خشم مردم از تجاوز یا تعرض  و بی‌تدبیری است

وی ادامه داد: پرونده‌ی اتفاق پیش آمده به روال عادی خود پیش می‌رفت؛ گاهی شرایط به قدری حساس است که موضوعات باید با حساسیت بیشتری بررسی شود، اما ما این حساسیت را ندیدیم و مسئولان این تصور را ایجاد کردند که بی‌تفاوت هستند، در حالی که این چنین نبود. اما این تصور باعث شد بدخواهان سوءاستفاده کرده و مردم را تحریک کنند. ابتدا چابهار شلوغ شد و سپس زاهدان.  این اتفاقات تلخ و ناگوار و خشم مردم ناشی از تجاوز(یا تعرض) به آن دختر و یا بی‌تدبیری است که می‌توانست هیچ کدام از اتفاقات نیفتد و باعث جریحه دار شدن مردم نشود اما همه‌ی این‌ها در ذهن مردم باقی می‌ماند. 

مردم سیستان بلوچستان در طول تاریخ هیچ‌گاه تجزیه طلب نبوده اند

نماینده مردم ایرانشهر در خصوص حضور تجزیه طلبان در استان گفت: مردم سیستان بلوچستان در طول تاریخ هیچ‌گاه تجزیه طلب نبوده اند و به جرأت می‌توانم بگویم ایرانی‌ترین ایرانی‌ها مردم سیستان و بلوچستان هستند و به هیچ عنوان ایران را رها نمی‌کنند. سیستان و بلوچستان جزو مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین شهرهای ایران است؛ در طول تاریخ هیچ وقت ندیدیم فریاد تجزیه طلبی سر دهند، در حالی که در اکثر شهرهای کشور از جمله شمال غرب، غرب، جنوب؛ بعضا شاهد چنین مواردی بوده ایم.

حق مردم سیستان و بلوچستان محرومیت و مظلومیت نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: مردم این استان همیشه هم گام و همراه کشور بوده و هستند و این همراهی نیاز به توجه بیشتری دارد. حق این مردم محرومیت و مظلومیت نیست. در طول چند دهه گذشته به اکثر شهرهای کشور توجه خاصی شده، اما این نگاه به سیستان و بلوچستان نبوده است؛ مردم مشکل آب، راه، برق و گاز دارند، در حالی که همه جای کشور گاز دارد. البته به تازگی به برخی شهرهای استان گازرسانی در حال انجام است، اما مشخص نیست چه زمانی به سرانجام می‌رسد.

درخشان گفت: تمام این‌ها عقده‌های فرو خورده‌ای است که امروز بیرون می‌آید، اما اتفاقات اخیر به خاطر جریاناتی است که عده‌ای با سوءاستفاده، احساسات مردم را به بازی گرفتند و به هر حال دولت و مسئولان باید تدبیر کرده و مسأله را حل کنند.

مردم سیستان و بلوچستان یک چیز می‌خواهند که آن هم احترام، حرمت است

این نماینده تصریح کرد: اگر مردم به دنبال تجزیه طلبی و آشوب بودند خیلی زودتر این نوع حوادث و اتفاقات را در استان شاهد بودیم. مردم آرام و کم ادعا زندگی می‌کنند؛ آن‌ها یک چیز می‌خواهند که آن هم احترام، حرمت و اعتماد به معتمد و بزرگ شان است. مردم سیستان حاضر هستند اکثر امکاناتی که در شهرهای کشور است را نداشته باشند اما آن احترام و حرمت را داشته باشند.

امروز ما به گفتمان ملی احتیاج داریم

درخشان در پایان افزود: امروز ما به گفتمان ملی احتیاج داریم و این پیام باید از مرکز به استان برود؛ ما بارها درخواست کردیم که از مردم دلجویی شود و این پیام به مردم داده شود که مسئولان دولت و حاکمیت در کنار مردم هستند. ما هر جمعه نگران اتفاقات تلخ در استان هستیم. باید با کسانی که مسبب اتفاقات اخیر هستند برخورد شود.

منبع: جماران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر