کد خبر: 142935
A

آیت‌الله اعرافی: قم پذیرای ۱۰۰ هزار نفر در بخش صرفا حوزوی از سراسر جهان است/ به قم جهانشهر می گویند

مدیر حوزه‌های علمیه می‌گوید: قم دارای منزلت و جایگاه عظیمی است که کمتر جایی مثل آن پیدا می شود. اینکه به قم جهانشهر می گویند تعبیر درستی است. قم در طول قرن ها و به خصوص قرن اخیر و به ویژه دهه های اخیر در سراسر ایران و جهان عاملی همیشه قوی و موثر بوده است.

آیت‌الله اعرافی: قم پذیرای ۱۰۰ هزار نفر در بخش صرفا حوزوی از سراسر جهان است/ به قم جهانشهر می گویند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ آیت الله اعرافی در دیدار با مدیرکل شرکت گاز استان قم گفت: قم دارای منزلت و جایگاه عظیمی است که کمتر جایی مثل آن پیدا می شود. اینکه به قم جهانشهر می گویند تعبیر درستی است. قم در طول قرن ها و به خصوص قرن اخیر و به ویژه دهه های اخیر در سراسر ایران و جهان عاملی همیشه قوی و موثر بوده است.

وی افزود: اینکه امروزه پذیرای ۱۰۰ هزار نفر در بخش صرفا حوزوی از سراسر جهان هستیم نشان دهنده همین جایگاه و نقش عظیم اجتماعی، علمی و... قم است. مرقد مطهر حضرت معصومه(س) نیز نگین ارزشمند این شهر است. رفت و آمدهای گسترده از ایران و جهان به این شهر نیز نشانی از جایگاه این شهر مقدس است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: زمانی که این مجموعه در کنار هم قرار می گیرند، جایگاه و سبقه خاصی را برای قم ایجاد می کنند. این موارد هم برای ما افتخار است که درچنین شهر و استان و منطقه ای خدمت می کنیم و هم برای ما نیز مسئولیت آور است. اگر به این شهر به خوبی خدمت کنیم در واقع به همه مسلمانان و شیعیان خدمت کرده ایم و اگر کاستی هم داشته باشیم به همین میزان قصور داشته ایم.

امام جمعه قم بیان کرد: این جایگاه هم ثواب کار انسان را بالا می برد و همچنین مسئولیت ما را در عرصه های مختلف بالاتر می برد. همه ما باید هم شاکر باشیم در موقعیت خدمت هستیم و هم اینکه به حساسیت و سختی کار خود باید واقف باشیم.

وی گفت: نقش نظام اداری در بقای انقلاب و صیانت از کشور بسیار عمیق و بالا است. همه کسانی که در نظام اداری جمهوری اسلامی فعالیت دارند مسئولیت مضاعف دارند. کسانی که در قم فعالیت می کنند نیز این مسئولیت را دو چندان دارند. نقشی که امروز ایران و انقلاب در سراسر جهان در حوزه گسترش معارف الهی دارد نقش سنگینی است و در این عرصه همه ما باید تلاش کنیم که این نظام بیشترین بهره وری را با پایین ترین میزان کم کاری و فساد داشت باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار کرد: این نظام اداری هرچه بهتر کار کند در سرنوشت و فعالیت جامعه و امت اسلامی موثر است. پس هم نظام اداری در نظام اسلامی اهمیت دارد و هم اینکه این نظام اداری در قم جایگاه مهمتری دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: نکته دیگر آنکه در مسئولیت ها، داشتن نگاه راهبردی در عین گره گشایی میدانی بسیار اهمیت دارد. برخی نگاه ها میل شان به بررسی های میدانی است و گاهی نیز به مباحث کارکردی است. داشتن یک نگاه راهبردی در نگاه های پنج ساله و ده ساله و بیست ساله ای که در حوزه ماموریت های ما وجود دارد بسیار مهم است. در عین حال نباید از گره گشایی از مشکلات آنی نیز غافل بود.

وی گفت: نکته دیگر مقوله مهم صرفه جویی لازم در این زمینه که ریخت و پاشی بیجا را در نظام اداری و همچنین حوزه همگانی رعایت کنیم. در واقع کشور ما در حوزه مصرف کالاهای اساسی مثل آب، برق و گاز و... اسراف دارد. در این چهل سال کشورهای بسیار زیادی مسافرت کاری داشته ام که با این وجود می توانم بگویم واقعا ما یک کشور اسراف کار هستیم. نظام و الگوی مصرف در کشور ما به خوبی رعایت نمی شود و آمارهای مصرف را به خوبی و عینه مشاهده می کنیم.

آیت الله اعرافی بیان کرد: هنر این است که اگر منابعی وجود دارد به خوبی مورد استفاده قرار گیرد و قرار نیست که کسی مصرف نکند، بلکه باید با منطق و عقل و رعایت حدود، مصرف شود. فرهنگسازی هم نکته بسیار مهمی است ولی باید طراحی و برنامه ریزی داشته باشیم که قوانین، رویه ها و فناوری های مناسبی را برای سازگاری مصرف با الگوهای مصرف ایجاد کنیم.

وی گفت: رویکرد مقاوم سازی و نگاه پدافندی در همه اضلاع مختلف در کشور ما بسیار مهم است. در حوزه عدالت نیز باید توجه داشته باشیم که همه الگوهای مصرف را به خوبی رعایت کنیم. در مدیریت در شرایط بحران نیز باید توجه داشت که این حوزه نیز نیازمند توجه جدی است. باید کاری کنیم که مردم در هر الگویی از مدیریت با بحران و سختی مواجه نشوند. تسهیل و روانسازی خدمت نیز همیشه جزو اولویت های این حوزه ها بوده است که مورد تقدیر است.

آیت الله اعرافی یادآورشد: در زمینه فعالیت های صنعتی نیز باید تلاش کرد که زیرساخت های مرتبط با آب، برق و گاز این صنایع به خوبی و روانی دنبال شود که مشکلات کمتری در این حوزه ایجاد شود. زیرا اگر صنعت ما ضربه بخورد همه امور دیگر نیز ضربه می خورد.

منبع: رسانیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر