کد خبر: 145037
A

جبلی: رسانه‌های معاند می‌خواستن از حق پخش ایران در جام‌جهانی سو استفاده کنند/ درآمد ۱۰ هزار میلیاردی از جام‌جهانی خنده‌دار است

رییس صداوسیما از جزئیات حق پخش بازی‌های جام جهانی، تکذیب درامد ۱۰ هزار میلیاردی و آماده‌سازی سریال‌های نوروزی سخن گفت.

جبلی: رسانه‌های معاند می‌خواستن از حق پخش ایران در جام‌جهانی سو استفاده کنند/ درآمد ۱۰ هزار میلیاردی از جام‌جهانی خنده‌دار است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ پیمان جبلی رییس صداوسیما در حاشیه اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند درباره سریال‌های نوروزی توضیح داد: پیش از این هم گفته‌ام که حدود ۲۳ سریال در مراحل مختلف تولید اعم از فیلمنامه، پیش تولید و ساخت است و برای نوروز و ایام ماه مبارک رمضان هم برنامه‌ریزی دقیقی در حال انجام است.

وی در ادامه درباره مجموعه‌هایی که در پخش بلاتکلیف مانده‌اند مثل سریال «رعد و برق» ساخته بهروز افخمی و «عاشورا» ساخته هادی حجازی‌فر بیان کرد: امیدواریم این سریال‌ها هم به سرانجام برسند. کارهای نهایی مینی سریال الف ویژه «عاشورا» انجام شده است و دوستان بررسی می‌کنند که در جدول پخش و همزمان با مناسبت‌های تاریخی قرار بگیرد. البته قرار بود در ایام محرم و صفر در کنداکتور قرار بگیرد که به هر دلیل هنوز نهایی نشده بود و آخرین اطلاعی که دارم الان این مجموعه کامل شده است.

برنامه‌هایی که در تاریخ جام‌جهانی بی‌سابقه است

رییس رسانه ملی درباره اینکه چرا گزارشگر برای گزارش بازی‌های جام‌جهانی به قطر اعزام نشد عنوان کرد: ما موثرترین و متنوع‌ترین تیم تلویزیونی و رسانه‌ای را که در تاریخ جام‌های جهانی بی‌سابقه است به قطر اعزام کردیم. ما آنچه را که برای نشان دادن جام جهانی در قالب بازی‌های باکیفیت و دیگر موارد نیاز بود محقق کردیم. برای اولین بار با کیفیت ۴k این بازی‌ها نمایش داده شد، حق پخش بازی‌ها خریداری شد و اینها را رایگان در اختیار مردم عزیزمان قرار دادیم. حتی برای کمک به پلتفرم‌ها و آی پی تی وی‌های موجود در تعامل خوبی که با آنها داشتیم در اختیار آن‌ها هم قرار گرفت.

جبلی درباره اینکه حضور گزارشگر در ورزشگاه می‌توانست بهتر باشد یا نه؟ گفت: این هم نظری است که قابل احترام است اما تصمیم ما این بود که با این تنوعی که در تولید و ارایه برنامه‌های جام جهانی به مردم دادیم تا الان فکر می‌کنم رضایت قابل قبولی داشتند.

رقم خنده‌دار درآمد ۱۰ هزار میلیاردی

وی در ادامه درباره تکذیب رقم ۱۰ هزار میلیاردی بابت درآمد صداوسیما از تبلیغات بازی‌های جام جهانی عنوان کرد: اطلاعیه روابط عمومی منتشر شد و این رقم تکذیب شد. می‌توانید به سایت آگهی تبلیغاتی اداره کل بازرگانی مراجعه کنید. آن رقمی که روی سایت دیده می‌شود رقم خام است که اگر آگهی دهنده بخواهد بر آن اساس کار کند، باید پرداخت کند. ما قراردادهای طولانی مدت و با بازه زمانی یک سال و بیشتر داریم و برای حمایت از صنعت، تخفیف‌های ویژه می‌دهیم. هیچ گاه آن ارقامی که در جداول می‌بینید ارقامی نیست که محقق شود.

جبلی اضافه کرد: رقم خنده‌دار ۱۰ هزار میلیاردی که از بودجه صداوسیما هم بیشتر است قاعدتاً باورپذیر نیست درخواست ما از همکاران عزیزمان در رسانه‌ها این است که از سازمان، اطلاعات دقیق‌تری تهیه کنند.

خود قطر بازی‌ها را رایگان پخش نکرد!

وی در پاسخ به اینکه این رقم به گونه‌ای بوده است که برای صداوسیما رقم خریداری حق پخش را جبران کند یا خیر عنوان کرد: پخش باکیفیت برنامه‌های جام جهانی حق مسلم مردم عزیز ماست. شما می‌توانید بررسی کنید شاید در هیچ کشور دنیا مردم به صورت رایگان با بالاترین کیفیت مسابقات جام جهانی را نمی‌توانند مشاهده کنند. حتی در کشور میزبان جام جهانی هم بازی‌ها به صورت رایگان کسی نمی‌توانست ببیند مگر اینکه خودش در ورزشگاه حضور می‌داشت.

جبلی گفت: عموماً در کشورهای مختلف یا با پرداخت شبکه‌های کابلی یا از طریق برخی شرکت‌های برودکست که این کار را انجام می‌دادند صورت می‌گرفت. اما ما این را وظیفه خود می‌دانستیم که علی رغم اینکه بار مالی سنگینی برای صداوسیما داشت اما ترجیح دادیم که این را خریداری کرده و رایگان و با بالاترین کیفیت در اختیار مردم عزیزمان قرار دهیم.

تلاش روشنگرانه در برابر رسانه‌های معاند

رییس صداوسیما در بخش دیگر درباره توجه به مستند در ساختار جدید گفت: شبکه مستند طبیعتاً یک پایگاه اساسی برای پخش مستند است اما گونه مستندسازی چیزی است که هیچیک از شبکه‌ها نمی‌توانند از آن صرف نظر کنند. مستندها از شبکه‌های مختلف هم در حال پخش است و ما برای سامان دادن به تولید مستند و مدیریت پخش مستند در شبکه‌های مختلف صداوسیما فکر می‌کنیم اگر ساختار چابک و متمرکزی داشته باشیم هم برای تولید حرفه‌ای و هم توزیع مستند در شبکه‌های مختلف به بهتر دیده شدن مستندها کمک می‌کند.

وی در بخش دیگر درباره واکنش به شبهات رسانه‌های معاند و عملکرد صداوسیما در این حوزه یادآور شد: کارهایی که در این یکی دو ماه گذشته انجام شده است و ساخت برنامه‌های کوتاه در شبکه‌ها تلاشی برای خنثی کردن تبلیغات دروغ و فیک رسانه‌های معاند بوده است که درباره واقعیت‌های ایران منتشر می‌کنند. اگرچه ما ادعا نداریم بهترین و فاخرترین برنامه‌ها را تولید می‌کنیم اما در حد توانمان تلاش کرده‌ایم و امیدواریم در گونه‌های مختلف برنامه‌های روشنگرانه عرضه کنیم.

جبلی در پایان درباره حق پخش بازی‌های جام‌جهانی و اینکه برخی از رسانه‌های معاند نتوانستند این بازی‌ها را پخش کنند پاسخ داد: حق پخش را صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خریداری کرد. شرکت بین اسپرت که نماینده فیفا در منطقه خاورمیانه است به دلیل اینکه صداوسیمای جمهوری اسلامی تنها رسانه‌ای بود که حق پخش بازی‌ها را به زبان فارسی داشت، خود شرکت بین اسپرت نامه‌نگاری و تهدید به برخورد حقوقی با رسانه‌های معاند کرد که می‌خواستند این بازی‌ها را بدون مجوز نمایش دهند و ما هم از حق طبیعی خود استفاده کردیم.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر