کد خبر: 145079
A

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: کسانی که می‌گویند شرایط محسن شکاری مصداق ماده ۱۵۷ بوده برای خودشان می‌گویند/ حکم بابک زنجانی مشروط است/ اعدام محسن شکاری، اولین قدم در رساندن اغتشاش‌گران به سزای اعمالشان بود

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره ابهامات اجرای حکم محسن شکاری و اینکه شرایط او را مصداق ماده ۱۵۷ قانون مجازات اسلامی می‌دانند، گفت: کسانی که چنین چیزهایی را می‌گویند برای خودشان می‌گویند. نظر آنها که نظر مهمی نیست. این یک نظر حقوقی است که مصداق آن هم ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی است.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: کسانی که می‌گویند شرایط محسن شکاری مصداق ماده ۱۵۷ بوده برای خودشان می‌گویند/ حکم بابک زنجانی مشروط است/ اعدام محسن شکاری، اولین قدم در رساندن اغتشاش‌گران به سزای اعمالشان بود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ موسی غضنفر آبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پاسخ به این سوال که بعد از اجرای حکم محسن شکاری بسیاری این ابهام را مطرح کرده‌‌اند که چطور این حکم این‌قدر به سرعت بررسی و اجرا شده است؟گفت:

احکام این‌چنینی قبلاً هم صادر شده است. قاضی بررسی کرده و رأی صادر کرده است. در دیوان عالی کشور هم قاضی‌های مجربی پرونده را بررسی کرده‌اند و حکم قطعی صادر شده است. همه چیز روشن و مشخص است و ابهامی در کار نیست.

کسانی که ایجاد ناامنی می‌کنند باید با آنها برخورد شود و هیچ ابهامی هم در این خصوص وجود ندارد. با توجه به درخواست‌هایی که وجود دارد اتفاقاً اجرای این حکم محاربه موجب می‌شود، با توجه به شرایطی که پیش آمده که جلوی مردم را می‌گیرند، با اسلحه به سوی نیروی انتظامی حمله‌ور می‌شوند، سر می‌برند و خشونت‌هایی که از طرف اغتشاشگران انجام می‌شود، جلوی آن کارها گرفته شود و همه این موارد بر اساس ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی مصداق مشخص محاربه است.

بعضی به خصوص حقوقدانان معتقدند که مصداق شرایط آقای محسن شکاری ماده ۱۵۷ قانون مجازات اسلامی بوده است...

خب، چنین چیزهای را که می‌گویند برای خودشان می‌گویند. نظر آنها که نظر مهمی نیست. این یک نظر حقوقی است که مصداق آن هم ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی است. 

بسیاری با توجه به شرایط کشور و تنشی که وجود دارد، معتقدند این نوع کارها مانند اعدام آقای شکاری نباید انجام شود، چون موجب بروز تنش و درگیری و خشونت بیشتر می‌شود.

خواست مردم با توجه به خشونت‌هایی که از ناحیه اغتشاشگران بروز کرده این است. شما هم دیده‌اید ویدئوها، فیلم‌ها و کلیپ‌های آن هم وجود دارد؛ وقتی با وحشی‌گری آتش می‌زنند، می‌کشند، با نیروی انتظامی مقابله می‌کنند و نیروی انتظامی را به قتل می‌رسانند. قانون و اجرای حکم باید در شرایطی اعمال شود که بازدارندگی وجود داشته باشد، وگرنه در شرایط عادی که ممکن است خیلی از این اتفاقات رخ ندهد.

محسن شکاری که چنین ماجرایی نداشته، گفته می‌شود یک نیروی دولتی را زخمی کرده است و قتلی مرتکب نشده که مصداق محاربه باشد.

ایشان آمده در خیابان اسلحه کشیده، راه را بسته و در اعترافات خودش هم این مسائل موجود است که یک نیروی انتظامی را زخمی کرده است.

اسلحه منظورتان سلاح سرد است؟

بله، سلاح سرد. فرقی نمی‌کند سلاح سرد باشد یا سلاح گرم؛ قمه کشیده است. این مشمول همین قانون می‌شود. شما در نظر بگیرید که در هر شهری 30 نفر، 40 نفر چنین کاری انجام دهند، دیگر امنیت برای جامعه باقی نمی‌ماند.

فکر می‌کنید در این شرایط حکم باید اجرا می‌شد؟

حکمی است که صادر شده و باید اجرا می‌شده است.

چرا بابک زنجانی که مدت‌هاست حکم اعدام او صادر شده هنوز در زندان است و حکم محسن شکاری در این مدت کوتاه که شاید جای بررسی بیشتر هم داشته، اجرا شده است؟

حکم بابک زندانی مشروط است. بابک زنجانی حکم افساد فی‌الارض دارد نه محاربه. در این شرایط با توجه به پولی که برده، پولش مهم‌تر از جانش است. پول‌هایی که از جامعه و بیت‌المال برده را باید برگرداند وگرنه اجرای حکم بابک زنجانی خیلی کار سخت و دشواری نیست.

 معترض حرف خودش را زده است، از این به بعد ما دیگر معترض نداریم. هر کسی به خیابان بیاید ماجرا فرق می‌کند. معترض آن است که حرف خود را منطقی و در آرامش مطرح می‌کند، جواب می‌گیرد و اقدام می‌کند و دیگران هم برای او احترام قائل هستند، اما اغتشاش؛ ایجاد ناامنی کردن، کشتار و آتش زدن است. این اقدامات قطعاً دیگر اعتراض به حساب نمی‌آید.

خب، الان برای همان بخش اعتراضاتی که انجام شده و شما هم می‌گویید زمان آن سپری شده است مجلس، دولت، قوه قضاییه و کل حاکمیت چه کاری تا به حال انجام داده است؟ چه برنامه‌ای برای از بین بردن این نارضایتی‌ها دارند؟ اصلاً چه کاری تا به حال انجام شده است؟

در هر حوزه‌ای قطعاً پیگیری‌ها انجام شده است.

 برخی از همین معترضان تاکید دارند که حرف‌شان شنیده نمی‌شود؟

ببینید یک سری از این اعتراضات بهانه‌جویی است که این اصلاً اعتراض نیست، اما یک سری واقعاً خواست همه مردم است؛ خب، پیگیری می‌شود. خیلی از اعتراضات بوده که در حد توان جامعه، در حد توان مسئولین و مملکت و وضعیت کشور پیگیری، بررسی و اقدام شده است، اما باید این را هم در نظر بگیرید که برآورده شدن برخی از این خواسته‌ها ممکن است غیرقابل اجرا باشد.

اما عمده مردم و آنها که اعتراضات‌شان خطاب به نظام نیست، مسالمت‌آمیز و در چارچوب قانون است؛ هم به آنها توجه شده و هم پیگیری‌ها در حال انجام است. مسئولین هم وظیفه دارند که پیگیری و اقدام کنند.

منبع: اعتماد آنلاین 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر