کد خبر: 146145
A

رئیس سازمان بهزیستی: هر سال ۶۰ هزار معلول به خانواده بهزیستی اضافه می‌شود/۸۵ درصد کودکان کار از اتباع هستند

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: هر سال بین ۴۰ تا ۶۰ هزار معلول به سبد خانواده بهزیستی اضافه می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی: هر سال ۶۰ هزار معلول به خانواده بهزیستی اضافه می‌شود/۸۵ درصد کودکان کار از اتباع هستند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علی‌محمد قادری سوم دی ماه در جلسه شورای اداری بهزیستی خراسان رضوی که با حضور معاونان این اداره کل و ۱۷ نفر از روسای بهزیستی شهرستان‌ها در خلیل‌آباد برگزار شد، در خصوص کمبود نیروی انسانی به خصوص در شهرستان‌ها گفت: چون سازمان بهزیستی و دولت به سمت انقباضی شدن پیش رفته و پست‌های متعددی را از دست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروزه دچار کمبود نیروی انسانی در سطوح مختلف سازمان به خصوص در شهرستان‌های کم‌برخوردار هستیم، اظهار کرد: بعضا رئیس اداره یا معاون کار چند نفر را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل عدم توزیع و فراوانی بهنگام نیروی انسانی متوجه ماست. با توجه به اینکه موتور تولید فقر، معلولیت و آسیب‌های اجتماعی همچنان روشن است، باید ارکان‌هایی که آسیب‌های انسان‌ساز را دارند و به صورت نوپدید شیوع پیدا می‌کنند، پیگیری کنیم.

وی از کاهش ۲۱ هزار نفری نیروی انسانی در سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: نیروی انسانی سازمان بهزیستی در سطح کشور از ۴۰ هزار نفر به ۱۹ هزار نیرو با بیش از ۱۶۰ ماموریت کاری رسیده است.

قادری افزود: عموم فعالیت‌های بهزیستی به خصوص در بخش اجتماعی حاکمیتی است. باید سیستم نظام ساختار اداری و استخدامی کشور را مجاب کنیم تا سازمان بهزیستی را مجزا از سایر سازمان‌ها ببینند.

وی با بیان اینکه برای ایجاد انگیزه در پرسنل، ۱۹ هزار حکم کارگزینی نیروی انسانی سازمان بهزیستی مجدد مورد بررسی قرار گرفت، در خصوص وضعیت پشت نوبت دریافت خدمات حق پرستاری گفت: متأسفانه در ۱۶ سال اخیر به دلیل تغییراتی که در اعتبارات تبصره ۱۶ قانون بودجه ایجاد شد، میزان پشت نوبتی‌ها مستمرا در حال افزایش است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: اگرچه قبل از دولت سیزدهم تعداد قابل توجهی پشت نوبت دریافت خدمات حق پرستاری بودند اما تا پایان سال ۱۴۰۰ به تمام کسانی که در دهک‌های پائین مشمول دریافت مستمری بودند، کمک مستمری پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ برای بالغ‌ بر ۱۴۰ هزار خانوار اعتبار پرداخت مستمری تأمین و اعلام شد. اگر اکنون آمار افراد پشت نوبتی جدید اعلام می‌شود، مربوط به امسال است.

وی با بیان اینکه هر سال در کشور ۳۰۰ هزار تصادف اتفاق می‌افتد، ۱۷ هزار نفر فوت می‌کنند و بین ۴۰ تا ۶۰ هزار معلول و ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ ضایعه نخاعی به سبد خانواده بهزیستی افزوده می‌شود، افزود: در هیچکدام از شهرستان‌های خراسان رضوی ضایعه نخاعی نداریم که مشمول دریافت حق پرستاری نشده باشد. باید حق پرستاری به معلولیت‌های شدید و خیلی شدید پرداخت شود.

قادری بیان کرد: در خراسان رضوی کسی نیست که نیاز به ویلچر داشته باشد و ما آن را تامین نکرده باشیم. ویلچرهایی که تهیه می‌شود، باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد.

وی همچنین با بیان اینکه هیچ کودک پشت نوبتی نداریم که نیاز به کاشت حلزون، تقویت شنیداری و عمل جراحی داشته باشد، تصریح کرد: در گذشته سالانه هزار نفر پشت نوبت کاشت حلزون بودند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به افراد پشت نوبت جهیزیه اشاره کرد و گفت: بر اساس آنچه اعلام شده در حال حاضر ۵۲ مورد در خراسان رضوی پشت نوبت جهیزیه هستند که تلاش می‌کنیم با کمک خیرین و بهزیستی این جهیزیه‌ها تهیه شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تاکنون ۳۸ درصد جذب اعتبارات تبصره ۱۶ قانون بودجه انجام شده، اگر بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی همراهی ندارند، این موارد اعلام شود تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

قادری تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته فوق‌العاده همکاران بهزیستی از ۲۱ درصد به ۳۵ درصد و همچنین رفاهیات از یک میلیون به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود: در شورای اجتماعی کشور موضوع کودک کار و خیابانی و وفاقی که میان ۱۳ دستگاه باید ایجاد شود مورد تاکید ماست.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد کودکان کار از اتباع هستند، عنوان کرد: اگر شهرستانی بتواند طرح پایلوت و مشخصی را برای ساماندهی کودکان کار ارائه دهد، به صورت کشوری از آن حمایت خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید کودکان کار باز پیوند به خانواده شوند و آن‌ها را از استثمار گروهای خاص خارج کرد، افزود: کودک باید در خانواده خودش و در اجتماع به رشد طبیعی‌اش ادامه دهد.

قادری در ادامه با انتقاد از اینکه مسئولیت کمپ ماده ۱۶ نباید با بهزیستی باشد، تصریح کرد: وقتی بهزیستی پزشک، نگهبان، نیروی امنیتی و... ندارد، چگونه می‌تواند فرد مجرم را نگهداری کند.

وی بیان کرد: بر اساس قول‌هایی که داده شده، به زودی با مصوبه مجلس شورای اسلامی مسئولیت کمپ‌های ماده ۱۶ از بهزیستی گرفته می‌شود. حتی در خصوص کمپ‌های ماده ۱۵ هم همین اتفاق باید بیفتد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: علی‌رغم اینکه شهرداری‌ها مکلف هستند زیرساخت‌های مرتبط با این کمپ‌ها را فراهم کنند اما به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک مراکز مثبت زندگی با هدف ارتقاء سطح رضایتمندی مددجویان و همچنین کارکنان شاغل در این مراکز با رویکردی جدید فعالیت خواهند کرد.

 قادری گفت: باید مراکز مثبت زندگی مردمی شود. علی‌رغم اینکه ۲۵۰۰ مرکز در کشور حدود ۱۰ هزار نفر عضوگیری کرده‌اند اما نه خدمت گیرنده و نه خدمت دهنده راضی نیستند.

وی همچنین از افزایش ۵۰ درصدی یارانه مراکز شبانه‌روزی و ۳۵ درصدی مراکز روزانه و ۵۰ درصدی حق پرستاری خبر داد و گفت: حق پرستاری که اکنون واریز می‌شود، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

در این جلسه روسای ادارات بهزیستی شهرستان‌های بردسکن، کاشمر، خلیل‌آباد و کوهسرخ به بیان مسائل و مشکلات شهرستان به ویژه در خصوص موضوعاتی چون لزوم گسترش زیرساخت‌های اورژانس اجتماعی، مسکن مددجویان و خانواده‌های دارای عضو معلول، کمبود نیروی انسانی و مسائل رفاهی کارکنان و... پرداختند.

بازدید از مرکز فرزندان بی‌سرپرست شکوفه صالح که ۲۳ نفر در آن نگهداری می‌شود از دیگر برنامه‌های سفر رئیس سازمان بهزیستی کشور با خلیل‌آباد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر