کد خبر: 147011
A

چرا مناطق جنوبی تهران از شمال شهر آلوده‌ترند؟

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران توضیحاتی را درباره آلایندگی بیشتر مناطق جنوب و جنوب غربی تهران نسبت به شمال شهر ارائه کرد.

چرا مناطق جنوبی تهران از شمال شهر آلوده‌ترند؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ زمانی که آلودگی مناطق مختلف شهر تهران را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که منطقه 19 تهران معمولاً آلوده‌ترین  منطقه تهران بوده و شاخص آلودگی هوا در این منطقه بیشتر از سایر نقاط پایتخت است.

در رابطه با علت انباشت بیشتر آلاینده‌‌ها در این منطقه، زهره عبادتی؛ معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران گفت: به طور کلی در مناطق جنوب و جنوب غربی تهران از جمله منطقه 19، شاخص آلودگی هوا بالاتر از سایر ایستگاه‌هاست و علت این است که این ایستگاه‌ها در نقاطی هستند که تردد ماشین‌های سنگین را حتی در ساعات روز نیز داریم. در شهر تهران تردد ماشین‌های سنگین فقط در طول شب مجاز است اما در این مناطق تردد کامیون‌ها در هر ساعتی از روز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این مناطق ماشین‌های سنگین از اقصی و نقاط کشور وارد بزرگراه آزادگان، بزرگراه خلیج فارس و اتوبان بهشت زهرا شده و به این دلیل که این ماشین‌ها معمولاً در خارج از پایتخت سوختگیری کرده‌اند، سوخت مناسبی نداشته و بر غلظت آلاینده‌ها می‌افزایند. سوخت گازوئیلی که در استان تهران توزیع می‌شود استاندارد است اما در سایر شهرها و جایگاه‌های سوخت بین‌راهی این استاندارد رعایت نمی‌شود و به همین دلیل سوخت این کامیون‌ها آلاینده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران افزود: همچنین اکثر این خودروها فرسوده هستند و فیلتر دوده نیز ندارند. همه این موارد باعث می‌شوند تا آلایندگی قابل توجهی در مناطق جنوب و جنوب غربی تهران از جمله منطقه 19 داشته باشیم.

عبادتی بیان کرد: مطالعات سیاهه انتشار نشان می‌دهد که 24 درصد آلایندگی ناشی از منابع متحرک شهر تهران مربوط به آلودگی کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین است. بر اساس گزارشات پلیس راهور در ایام شبانه‌روز حدود 80 هزار تردد ماشین‌آلات سنگین در تهران صورت می‌گیرد که بخش زیادی از این ترددها در همین مناطق جنوب و جنوب غربی است.

وی با اشاره به نقش کامیون‌ها در تشدید آلاینده So2 خاطرنشان کرد: در شرایطی مانند ایام سرد سال که پدیده وارونگی دما را داریم، سوخت دیزل غیراستاندارد علاوه بر افزایش ذارت 2.5  میکرون می‌تواند بر تشدید So2 نیز تأثیر بگذارد.

منبع: برنا 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر