کد خبر: 148016
A

دادستانی تهران: منعی برای معرفی ساختمان‌های ناایمن وجود ندارد

در حالی‌که شهردار تهران از انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن شانه خالی می کند، دادستان تهران اعلام کرده است؛ محدودیتی برای اعلام اسامی این ساختمان‌ها وجود ندارد.

دادستانی تهران: منعی برای معرفی ساختمان‌های ناایمن وجود ندارد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ روز گذشته بود که خبرگزاری مهر طی گزارشی تحت عنوان «اختلاف شهرداری و شورای شهر در خصوص ساختمان‌های ناایمن» به بررسی رویکرد متفاوت شهرداری و برخی از اعضای شورای شهر تهران برای اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن پرداخت.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در ششمین سالگرد حادثه پلاسکو به پایتخت‌نشینان وعده داده بود که اسامی ساختمان‌های پرخطر شهر تهران در روز شنبه (اول بهمن ماه) اعلام خواهد شد.

وعده‌ای که محقق نشد

وعده عضو شورای شهر تهران مبنی بر اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن با واکنش متفاوت شهردار تهران مواجه شد.

واکنش شهردار تهران به انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن

در همین راستا و در روز گذشته، علیرضا زاکانی در حاشیه بیست و دومین شنبه امید و افتخار در خصوص اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن گفت: شهرداری این لیست را منتشر نخواهد کرد و به‌دنبال این هستیم تا پرونده این ساختمان‌ها را ببندیم.

شهردار تهران همچنین گفت: شهرداری اسامی این ساختمان‌ها را در اختیار مراجع قضائی قرار می‌دهد و پیگیر فرآیندهای قانونی نیز هست ولی با این وجود مجموعه شهرداری تهران وظیفه انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن را ندارد و اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن با مراجع قضائی است.

پاسکاری‌ از اعلام ساختمان‌های ناایمن

انتشار نامه رئیس کمیسون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در مورد ساختمان‌های ناایمن

پس از اینکه پیگیری‌های برخی از اعضای شورای شهر تهران برای دریافت اسامی ساختمان‌های ناایمن از سازمان آتش‌نشانی بی‌نتیجه ماند، در نهایت شب گذشته نامه رئیس کمیسون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران که در آن خواستار ارائه لیست ساختمان‌های ناایمن به شورای شهر تهران شده بود، منتشر شد.

مهلت یک هفته‌ای شورای شهر به آتش‌نشانی برای اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در همین زمینه از مهلت یک هفته‌ای شورای شهر به سازمان آتش‌نشانی برای پایش مجدد ساختمان‌های ناایمن خبر داد و گفت: طی مذاکره شفاهی دوستان سازمان آتش نشانی از بنده مهلت یک هفته‌ای برای پایش مجدد ساختماهای ناایمن گرفتند و بر همین اساس تا شنبه هفته آینده شهرداری تهران را مکلف می‌کنیم تا لیست را به شورای شهر ارائه دهد.

دادستان تهران: محدودیتی برای اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن وجود ندارد

نکته قابل تأمل در خصوص اظهارات روز گذشته شهردار تهران مبنی بر اینکه شهرداری تهران وظیفه‌ای برای انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن ندارد و اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن با مراجع قضائی است، این است که بر اساس اعلام دادستان تهران، مدیریت شهری محدودیتی برای اعلام اسامی این ساختمان‌ها ندارد.

پاسکاری‌ از اعلام ساختمان‌های ناایمن

علی صالحی، دادستان تهران هشتم خردادماه سال جاری گفته بود: دادستانی تهران رسماً اعلام می‌کند از نظر این دادستانی هیچگونه محدودیتی برای اعلام اسامی و اطلاعات ساختمان‌ها و اماکن نا ایمن و خطرناک تهران که از آن به ساختمان بحرانی تعبیر شده است؛ وجود ندارد و این دادستانی همواره پیگیر وظایف قانونی دستگاه‌های مسئول در این رابطه بوده است.

وعده پوشالی برخی از اعضای شورای شهر تهران

تحقق پیدا نکردن وعده برخی از اعضای شورای شهر تهران با بهانه عدم دسترسی به اسامی ساختمان‌های ناایمن، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا برخی از اعضای شورای شهر تهران در حالی که به اسامی ساختمان‌های ناایمن دسترسی نداشتند، وعده انتشار آن را داده‌اند؟

همچنین در حالی که شهردار تهران تاکید دارد مسئولیت اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن با مراجع قضائی است، بر اساس اعلام دادستان تهران هیچگونه محدودیتی برای اعلام اسامی و اطلاعات ساختمان‌ها و اماکن نا ایمن و خطرناک وجود ندارد، به نظر می رسد این موضوع بهانه ای برای شهردار تهران بوده و این گزاره را در ذهن تقویت می‌کند که شهرداری تهران به‌دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران است؛ مسئولیتی که عواقب عدم پذیرش آن، در صورت تکرار فاجعه‌ای همچون پلاسکوسبب پیامدهای تلخی خواهد داشت.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر