کد خبر: 148916
A

معاون قضایی قوه قضائیه:آنها که اظهار ندامت کنند، عفو خواهند شد

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی معاون قضایی قوه قضائیه: عفو شامل حال تمامی افراد شود مگر کسانی که عمل ارتکابی آنها با جرم محاربه افساد فی الارض تطبیق کند یا کسانی که با گروه های معاند، شبکه های خارجی ارتباط داشته یا مرتکب قتل یا جرح شده همچنین کسانی که شاکی خصوصی داشته باشند.

 معاون قضایی قوه قضائیه:آنها که اظهار ندامت کنند، عفو خواهند شد

به گزارش سایت دیده بان ایران: حجت الاسلام والمسلمین رحیمی معاون قضایی قوه قضائیه در برنامه صبح بخیر ایران اظهار کرد: ریاست قوه قضائیه به کرات در جلسات متعدد به تاسی از مقام معظم رهبری تاکید کردند باید بین عوامل اصلی این جریان (اعتراض ها) و کسانی که با نظام دشمنی ندارند و فریب خوردند و اکنون پشیمان هستند فرق قائل شویم.

وی با بیان اینکه غالب دستگیر شدگان از صنف دوم بودند و افرادی که از عوامل اصلی باشند خیلی کم داشتیم، گفت: غالب اینها پس از دستگیری متوجه اشتباه خود شدند و اظهار داشتند که ما فریب خوردیم.این افراد مرتکب جرم شدند اما مرتکب جنایت نشدند، این افراد اظهار ندامت کردند و به کرات گفتند که ما از مسئولان قضایی میخواهیم مشمول عفو قرار گیریم.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی با بیان اینکه از سال ۹۷ عفو معیاری نداشتیم، افزود: در عفو موردی افراد محدود هستند اما در عفو معیاری بحث روی افراد و اشخاص نداریم. یکسری معیارها را رئیس قوه قضائیه با جلب نظر کارشناسان و با رعایت مصالح نظام خدمت مقام معظم رهبری اعلام می‌دارند و در صورت موافقت رهبر انقلاب بر اساس آن معیارها به محاکم قضایی، دادگستری و سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام می‌شود.

وی بیان کرد: در عفوهای معیاری دایره شمول بسیار وسیع‌تر است. این عفو معیاری با همه عفوهای معیاری که بعد انقلاب بود فرق دارد که شامل متهمان هم می‌شود.

معاون قضایی قوه قضاییه گفت: این عفو شامل محکومان و متهمان حوادث اخیر است. در قسمت اول تخفیف مجازات نداریم یعنی پرونده مختومه می‌شود. روز گذشته بعد از موافقت مقام معظم رهبری، نامه‌ای به روسای دادگستری‌های سراسر کشور، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان زندان‌های سراسر کشور تنظیم و اعلام کردیم کارگروهی تشکیل دهند و با این معیارهایی که اعلام شد تطبیق دهند.هر روز تا پایان وقت اداری موظف هستند افراد را به تفکیک اعلام کنند و ظرف ۱۵ روز مکلف هستند نتیجه نهایی را به ما اعلام کنند. احتمالا تا پایان بهمن بتوانیم به طور رسمی اعلام کنیم که این عفو شامل چه تعدادی از محکومان شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در بخش اول اصل بر این است که عفو شامل حال تمامی افراد شود مگر کسانی که عمل ارتکابی آنها با جرم محاربه افساد فی الارض تطبیق کند یا کسانی که با گروه های معاند، شبکه های خارجی ارتباط داشته یا مرتکب قتل یا جرح شده همچنین کسانی که شاکی خصوصی داشته باشند.

معاون قضایی قوه قضاییه گفت: بنابر‌این کسانی که شرایط عدم ارتکاب جاسوسی به نفع اجانب، عدم ارتباط مستقیم با عوامل سرویس های اطلاعاتی خارجی، عدم ارتکاب قتل و جرح عمدی، عدم ارتکاب تخریب و احراق عمده تاسیسات دولتی ، نظامی و عمومی را داشته باشند بخش اول شامل تمامی آنها می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی اظهار کرد: در بخش دوم نیز عده ای با این عفو آزاد می‌شوند کسانی که مجازات آنها حبس تا یک سال است در صورتی که یک ماه از حبس را تحمل کرده باشند مابقی مشمول عفو قرار می گیرد یا کسانی که به دلیل جرایم غیر عمدی مانند تصادفات یا حوادث ناشی از کار و… در زندان به سر می‌برند اگر شاکی خصوصی نداشته باشند آزاد می‌شوند.

وی افزود: در این عفو یک نگاه ویژه به زن ها یا کسانی که از کهولت سنی مانند مردان بالای ۷۰ سال و زن های بالای ۶۰ سال برخوردارند یا زن هایی که سرپرست یا حضانت فرزندان را برعهده دارند درصورتی که سه سال از حبس را تحمل کرده باشند مشمول عفو قرار میگیرند همچنین افرادی که در زندان دارای بیماری صعب اعلاج یا لاعلاج هستند و همیشه در مسیر بیمارستانند اگر پزشکی قانونی بیماری را تایید کند مابقی محکومیت را مشمول عفو قرار می‌گیرند.

معاون قضایی قوه قضاییه گفت: در قسمت جزای نقدی تا ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی هر مقداری که پرداخت یا هر مقداری که به دلیل آن محکوم در زندان به سر می‌برد مابقی جزای نقدی مشمول عفو قرار میگیرد حتی در این خصوص قسمتی از جزای نقدی تخفیف داده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی بیان کرد: این عفو یک حق برای مجرم، محکوم و متهم نیست بلکه یک عنایت از طرف نظام و یک محبت و لطف از طرف مقام معظم رهبری است که همواره نسبت به جوانان محبت دارند و با روحیه پدرانه برخورد می کنند و تاکید دارند به زندانیان، خانواده زندانیان تا جایی که امکان دارد کمک شود حتی رئیس قوه قضاییه به کرات در تمام جلسات اعلام می‌کنند تا جایی که امکان دارد از نهاد های ارفاقی استفاده شود تا مددجویان آزاد شوند و شکر این نعمت به این است که در مرحله اول خود افراد در مرحله دوم خانواده های آنها مراقبت کنند که این حوادث پیش نیاید و اگر این جرم تکرار شود دایره عفو برای این افراد تنگ میشود و مجازات نیز به دلیل تکرار در جرم شدت پیدا می‌کند دستگاه قضایی نیز مراقبت می کند.

وی بیان کرد: این عفو قطعاً دارای آثار مثبت و برکات فراوانی برای نظام خواهد بود و در عرصه بین‌المللی دشمنان نظام را خلع سلاح خواهد کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر