کد خبر: 149627
A

استاد زمین شناسی دانشگاه خوارزمی‌: ترکیه در ایران تکرار نخواهد شد/ عمق زلزله در تهران و در ایران زیاد است

استاد زمین‌شناسی و زلزله دانشگاه خوارزمی می گوید: رفتار گسلی تهران نشان می‌دهد زلزله‌ای مانند زلزله ترکیه رخ نخواهد داد و حداکثر قدرت زلزله می‌تواند ۷.۲ریشتر باشد که بازهم معتقدم زلزله دوره بازگشت تهران زیر ۷ ریشتر خواهدبود.

استاد زمین شناسی دانشگاه خوارزمی‌: ترکیه در ایران تکرار نخواهد شد/ عمق زلزله در تهران و در ایران زیاد است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، بخش‌های مهم گفتگو با محمود فاطمی عقدا، استاد زمین‌شناسی و زلزله دانشگاه خوارزمی درباره شایعه یا واقعیت میزان مخرب بودن زلزله احتمالی تهران  آمده است:

نمی‌توان دقیق گفت دوره بازگشت در تهران ۱۵۰ یا ۱۵۸ سال است یا چند سال از دوره بازگشت گذشته و زلزله نیامده و این موضوع نگران‌کننده است و باید منتظر زلزله مخرب باشیم. برخی دوره را ۱۵۸ و برخی ۱۸۰ سال می‌دانند. البته من معتقدم هنوز زمان دوره بازگشت زلزله تهران نرسیده‌ است. 

لرزه‌خیزی تهران در سال‌های اخیر کمتر شده‌است. برای تعیین ریشتر زلزله احتمالی تهران باید دید کدام‌یک از گسل‌های شهر تهران فعال شدند. اما رفتار گسلی تهران نشان می‌دهد زلزله‌ای مانند زلزله ترکیه رخ نخواهدداد و حداکثر قدرت زلزله می‌تواند ۷.۲ریشتر باشد که بازهم معتقدم زلزله دوره بازگشت تهران زیر ۷ ریشتر خواهدبود.

عمق زلزله در تهران و در ایران زیاد است و زلزله‌های تهران در عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر رخ می‌دهد. آنچه همه باید بدانیم این است که ایران کشوری زلزله‌خیز است و باید آماده بود. به نظرم اگر تلفات زیادی هم رخ دهد ناشی از نبود مدیریت بحران است و نه قدرت زلزله.

شهر پردیس روی گره گسلی احداث شده‌است اما در تمام دنیا این اتفاق می‌افتد. در زمان ساخت مسکن مهر پردیس مطالعات لرزه‌ای به صورت دقیق انجام پذیرفت و قرار شد براساس نتایج این مطالعات و پارامترها، طراحی و ساخت انجام شود. امیدوارم ساخت و سازها براین اساس انجام شده باشد که در این صورت هیچ خطری وجود ندارد. حال اگر این قوانین رعایت نشده و از مصالح استاندارد استفاده نشده باشد، می‌توان برای آن منطقه نگران بود. 

نه تنها از زلزله نباید بترسیم بلکه رخداد آن دارای برکت است. گسل‌ها و وقوع زمین لرزه باعث می‌شود منابع آبی بالا بیاید و چشمه‌ها جاری شوند و آب در دسترس انسان قرار گیرد که این اتفاق خوبی است. زلزله همیشه نقش منفی ندارد.

منبع: اعتماد 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر