کد خبر: 15421
A
هشدار دانشگاه‌های آمریکایی:

ترامپ با منع سفر ایرانی‌ها به علم و ملت خودش لطمه می‌زند

پایگاه اطلاع رسانی 'تایمز هایر اجوکیشن/timeshighereducation' نوشت، فرمان 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا در رابطه با ممنوعیت سفر ایرانی ها به آمریکا، به علم و ملت آمریکا لطمه خواهد زد.

 ترامپ با منع سفر ایرانی‌ها به علم و ملت خودش لطمه می‌زند

دیده بان ایران - به نوشته این پایگاه آمریکایی، دانشگاه های آمریکا هشدار دادند، فرمان ترامپ در زمینه ممنوعیت سفر به ایران، بالقوه می تواند سبب جدایی دانشجویان و خانواده های آنها و مانع تبادل آزاد آرا و عقاید شود.

آمار حاکی از آن است که همکاری آمریکا و ایران به نفع کیفیت تحقیقات و پژوهش ها در دو کشور است.

کارشناسان آمریکایی نیز هشدار دادند که ترامپ با صدور فرمان ممنوعیت سفر ایرانی ها به آمریکا، مزایای علمی، اقتصادی و امنیتی برای آمریکا را نادیده گرفته است.

آمار و ارقام پایگاه های اطلاعاتی 'Elsevier's SciVal and Scopus' بیانگر قدرت و پایداری روابط پژوهشی و تبادل محقق بین آمریکا و ایران است.

با توجه به ممنوعیت ورود مهاجران به آمریکا و لفاظی های ضد مسلمانان در برخی کشورهای غربی، احتمال لطمه به مناسبات مهم علمی، مانند آنچه بین آمریکا و ایران وجود دارد، احتمالا مایه نگرانی دانشگاه ها در سراسر جهان است.

بر اساس این گزارش، دانشگاه های آمریکایی مانند 'هاروارد'، 'یل' و 'استنفورد'، شکواییه قانونی را برای پیوستن به جریان مبارزه با ممنوعیت سفر به آمریکا تنظیم کرده اند.

طبق اعلام دانشگاه های فوق، این فرمان با ممنوع کردن سفر آزادانه به آمریکا سبب جدایی دانشجویان و خانواده های آنها، تضعیف توانایی جذب بهترین استعدادهای بین المللی و مانع تبادل آزاد آرا می شود.

داروسازی، مهندسی و فیزیک، حوزه های اصلی همکاری پژوهشگران ایرانی و آمریکایی است. حدود یکهزار و پانصد پژوهشگر ایرانی فعال در حوزه نشر مدت هاست که در امریکا زندگی می کنند.

دو هزار و 900 پژوهشگر ایرانی نیز از سال 1996 به طور موقت در آمریکا زندگی کردند.

ممنوعیت ورود ایرانی ها به آمریکا می تواند موجب از دست دادن شماری از مقاله هایی شود که به صورت جمعی در سطح بین المللی تهیه می کند.

'مریم میرزاخانی' استاد متافیزیک، نمونه ای از محققان ایرانی است که برای پیوستن به دانشگاه استنفورد به آمریکا آمد.

'فیروز نادری' دانشمند متولد ایران و مدیر توسعه سیستم سولار در ناسا، یکی از دانشمندن برجسته است که در ایران تحصیلات ابتدایی را فرا گرفت و برای تحصیلات علیه به آمریکا آمد.

'آلکس دهقان' که در زمان 'باراک اوباما' برای توسعه راهبرد دیپلماسی علمی با ایران فعالیت می کرد، در این رابطه گفت، علم و تکنولوژی بخش مهم راهبرد ملی ایران و هویت ملی و منشای افتخاری عظیم است. درست است که ایرانی ها از تعامل با آمریکا منفعت می برند اما، باید گفت، این تعامل برای آمریکا منفعت بیشتری دارد.

 

 

منبع» ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر