کد خبر: 15504
A

پاسخ یک فعال محیط زیست به مهرداد بذرپاش

شما هم خود دوره ای از مدیریت را در یکی از خودروسازی های کشور بر عهده داشتید که به دلیل عدم تداوم مصوبات دولت هشتم برای ارتقای استانداردهای خودرو در سال ۸۶، غفلتی جبران ناپذیر را رقم زد.

پاسخ یک فعال محیط زیست به مهرداد بذرپاش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ با توجه به اینکه نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری می باشیم و معمولاً کاندیدای  این مهم با اظهار نظرهایی خاص باعث جلب توجه می شوند، مهرداد بذرپاش با حمله به رئیس سازمان محیط زیست در نامه ای سرگشاده مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

در این میان رضا رمضانی یکی از فعالان محیط زیست با منعکس نمودن جوابیه خود در فضای مجازی با نامپاسخ یک فعال محیط زیست به مهرداد بذرپاش باعث ایجاد برخی ابهامات شده که می طلبد  دولتمردان ادوار گذشته و حال از عملکرد خود در مورد راهکارهای مبارزه با گردوخاک که زندگی مردم جنوب کشور را مختل نموده در رسانه های معتبر پاسخی داشته باشیم.

این فعال محیط زیست نوشته: در اصل اینکه نقد کاری پسندیده و ضروریست شکی وجود ندارد. هر  دولتی هم در اقدامات خود مسایلی که قابل نقد باشد را دارد و باید به دیدگاههای مختلف توجه کند. اما بهره برداری از موضوعاتی که مردم را رنجانده به نفع مقاصد خاص سیاسی و وارونه جلوه دادن حقایق قطعا کاری ناپسند است.

مردم در این زمینه خود صاحب تشخیص هستند، به علاوه اینکه تاریخ شاهد خوبیست.

مردم به یاد دارند که در دوره ۸ ساله دولت مهرورز متاسفانه محیط زیست مورد بی مهری مفرط واقع شد. برای شاهد این مدعا فقط کافیست به چند مورد اشاره شود:

مثلا انحلال شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان مهم ترین نهاد سیاستگذاری برای محیط زیست را در آن دوره به خاطر دارید؟

بی توجهی به محیط زیست در برنامه ها و خصوصاً رویکردهای رییس دولت نهم و دهم که بارها سازمان حفاظت محیط زیست را با تعابیر ناشایستی مانند موی دماغ یاد کرد را هم حتما منکر می شوید؟

در این زمینه اجازه برداشت بی رویه و تخلیه سفره های آب زیر زمینی کشور که در سفرهای استانی رییس جمهور سابق کلید می خورد هم بر کسی پوشیده نیست. یکی از دلایل مهم خشکی تالاب ها هم به این علت بوده است.

خشک کردن عمدی تالاب ها از طریق احداث دایک هایی در تالاب های هامون و هورالعظیم را هم که می دانید از سیاست هایی بوده که مناطق عظیمی را به کانون گرد و غبار تبدیل کرده است.

همچنین اصرار بر آبگیری سد گتوند که اگر چه در احداث اولیه آن ایراداتی وجود داشت، ولی می شد با توقف آبگیری جلوی فاجعه گتوند را گرفت. و تنزل فرآیند مهم ارزیابی زیست محیطی در حد یک فرمالیته بی خاصیت و اجرای ۱۷۶ پروژه بزرگ عمرانی کشور بدون ارزیابی زیست محیطی هم در دولتی صورت گرفت که شما نماد و نماینده آن هستید.

در مورد دیگر بی توجهی کامل به وضعیت تالاب ها و دریاچه های کشور که مصداق بارز آن وضعیت دریاچه ارومیه در سال ۹۲ بود.  و همچنین استفاده بدون مطالعه از فناوری های غیرمتعارف و غیراستاندارد مانند یونیزاسیون برای گرد و غبار که نه تنها اثری نداشت بلکه با صرف میلیاردها تومان سرمایه کشور، اثرات ناشناخته ای را بر جای گذاشت.

تضعیف روحیه و بی اعتنایی کامل به جایگاه محیط بانان شریفی که وضعیت حفاظت از عرصه های طبیعی را دارند، به نحوی که ۸ محیط بان در سال ۹۲ در آستانه اعدام بودند.

شما هم خود دوره ای از مدیریت را در یکی از خودروسازی های کشور بر عهده داشتید که به دلیل عدم تداوم مصوبات دولت هشتم برای ارتقای استانداردهای خودرو در سال ۸۶، غفلتی جبران ناپذیر را رقم زد. این استانداردها تا سال ۹۲ تحقق نیافت و هزینه های بسیار سنگینی را به محیط زیست و در جهت تشدید آلودگی هوا وارد ساخت.

ناگفته نماند دولتی که به توزیع بنزین پتروشیمی مسموم مبادرت ورزید، جای دفاع ندارد. در مورد گرد و غبار هم قاعدتاً باید بدانید که سازمان حفاظت محیط زیست تنها مسئول موضوع نبوده و چندین و چند دستگاه درگیر مسئله اند. در این حال سازمان مورد انتقاد شما اقداماتی که براساس قانون بدان موظف بوده یعنی مطالعه، شناسایی و تدوین برنامه مقابله با گرد و غبار را ارایه داده است تا دستگاههای اجرایی با اخذ اعتبارات لازم به اجرای آن مبادرت ورزند.

به علاوه آنکه تالاب هورالعظیم به عنوان یکی از کانون های گرد و غباری که در اثر طرح های نفتی دولت مورد تایید شما عمداً خشک شده بود، اکنون ۷۰ درصد آبگیری و از لیست کانون گرد و غبار حذف شده است. درعرصه بین المللی هم چون بخش اعظمی از گرد و غبار ورودی به کشورهای همسایه تعلق دارد، چند قطعنامه سازمان ملل به تصویب رسیده تا نهادهای بین المللی را وادار به فشار بر کشورهایی سازد که کانون های گرد و غبارشان برای ایرانیان دردسر ساز شده است.

البته که این نوع قطعنامه ها با قطعنامه های رایج در دولت مهرورز متفاوت است.

و… که شما هم هم باید در مقابل ملت پاسخگو باشید.- هور نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر