کد خبر: 15521
A
استاندار خوزستان: ‌

سالانه 3000 نیروی نخبه تحصیل‌کرده از خوزستان مهاجرت می‌کنند

استاندار خوزستان با بیان این‌که ریزگردها موجب پیامدهای مهم اجتماعی و مهاجرت نیروهای نخبه می‌شود، ‌گفت: ‌سالانه 3000 نیروی نخبه تحصیل‌کرده از استان خوزستان مهاجرت می‌کنند که انتظار می‌رود این مسأله بررسی شود.

دیده بان ایران - «غلامرضا شریعتی» امروز (5 اسفندماه) در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری خوزستان ‌با قدردانی از پیام مقام معظم رهبری و رئیس جمهور خطاب به مردم استان و ابراز همراهی و همدلی و پشتیبانی هیات دولت از مردم خوزستان، به بیان برنامه مقابله با پدیده گرد و خاک در خوزستان پرداخت و اظهار کرد:‌ از نظر توزیع کانون‌های ریزگرد بر پهنه استان خوزستان، منطقه جنوب و جنوب شرق حومه اهواز عرصه‌ای به وسعت 112 هزار هکتار و در شرق اهواز نیز عرصه‌ای به وسعت 15 هزار هکتار و به عبارت دیگر نزدیک به 130 هزار هکتار از اراضی حومه اهواز به کانون‌های ریزگرد تبدیل شده است.

وی افزود: ‌هم‌چنین کانون‌های ریزگرد بندر امام و ‌امیدیه با وسعت 85 هزار هکتار، جنوب هورالعظیم 51 هزار هکتار، ماهشهر و هندیجان 31 هزار هکتار، شمال خرمشهر 28 هزار هکتار و شرق هندیجان 19 هزار هکتار، از دیگر کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان را تشکیل می‌دهند.

استاندار خوزستان با اشاره به کاربری‌های سابق این عرصه‌ها افزود:‌ 54 درصد از این کانون‌ها پیش از این اراضی مرتعی بوده است. همچنین 15 درصد اراضی کشت دیم، 10 درصد تالاب ها، 9 درصد اراضی کشاورزی آبی و 12 درصد اراضی بدون پوشش در این مناطق اکنون تبدیل به کانون‌های ریزگرد شده است.

شریعتی عوامل موثر در گسترش کانون‌های گرد و غبار را شامل عامل طبیعی و انسانی عنوان و تصریح کرد:‌ عوامل طبیعی شامل تغییر اقلیم،‌ خشکسالی،‌ افزایش دما،‌ کاهش رطوبت و عوامل انسانی مانند طرح‌های عمرانی، احداث سدها و بندها و جاده‌ها و خطوط لوله از عوامل موثر در گسترش این کانون‌ها هستند، در این میان مدیریت عوامل انسانی قابل کنترل است و وزنه بیشتری دارد.

وی یکی از این عوامل انسانی را احداث جاده منصوری به سمت تأسیسات چاه‌های نفتی در جنوب شرق اهواز دانست و گفت: پیش از این اراضی این منطقه سبز و با پوشش گیاهی بود اما پس از احداث این جاده در حدود 8 سال پیش یک سمت آن تبدیل به کانون‌های ریزگرد شده است.

استاندار خوزستان با اشاره به تغییرات حداکثر غلظت ذرات ریزگردها در سال‌های گذشته اظهار کرد:‌ غلظت 10 هزار میکرونی ریزگردها در خوزستان یک بار در سال‌های 88-89 و یک بار نیز در سال‌های 89-90 اتفاق افتاده است اما این غلظت از سال‌های 93-94 به طور مداوم تکرار شده است.

شریعتی افزود: تأثیر پدیده ریزگردها بر محیط اجتماعی به‌صورت تمایل به مهاجرت، کاهش سطح علمی و آموزشی استان،‌ کاهش راندمان آموزشی، اختلال در نظم و انضباط کاری، آسیب به جنبه زیبا شناختی، ‌افت روحیه و انگیزه کاری، عدم اعتماد به مسئولان محلی، ‌ایجاد ناراضایتی عمومی،‌ مهاجرت پرندگان،‌ ایجاد بیماری‌های شایع،‌ آلودگی آب و ... خود را در استان خوزستان نشان داده است.

شریعتی هم‌چنین تأثیر ریزگردها در منابع آبی در تغییر کیفیت شیمیایی فیزیکی آب و منابع خاکی به صورت افت حاصلخیزی، ‌فرسایش،‌ آلودگی و تخریب بافت خاک عنوان کرد و افزود: ‌پس از وقوع حوادث ریزگردها در سالهای 87 و 93 اعتباراتی در قالب دو مصوبه در نظر گرفته شد اما درصد کار انجام شده پایین بود و اگر این مصوبات در کوتاه مدت عملیاتی و اجرایی شود، کمک خوبی به تثبیت کانون های ریزگرد و بهبود وضعیت خوزستان خواهد کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت،‌ میان مدت و بلندمدت پیشنهادی برای مقابله با ریزگردها خاطرنشان کرد: برآورد اعتبار برنامه‌های کوتاه مدت در بخش‌های برق منطقه‌ای، هواشناسی، فرودگاه، آبفای شهری و روستایی،‌ دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری‌های خوزستان در مجموع 5 هزار 671 میلیارد ریال است. هم‌چنین برنامه میان مدت برای مقابله با ریزگردها که با دستور رییس جمهور اجرای آن آغاز شده، ‌شامل طرح مالچ پاشی، نهال کاری، پخش سیلاب و اصلاح مراتع در سطح 350 هزار هکتار با اعتبار 17 هزار 500 میلیارد ریال است که امیدواریم هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

استاندار خوزستان با بیان این‌که مشکلات آب و فاضلاب از مشکلات اصلی استان خوزستان است، گفت:‌ کل اعتبار سازمان برنامه و بودجه برای اجرای طرح جامع آبرسانی خوزستان 6500 میلیارد تومان در افق 1410 است که امیدواریم در این زمینه نیز دولت عنایت ویژه داشته باشد و این مشکل مهم استان خوزستان حل شود و بتوانیم از آب شرب کیفی سالم استفاده کرده و سیستم فاضلاب را که در بسیاری از مناطق سلامت مردم را با خطر مواجه می‌کند، به طور جدی اصلاح کنیم.

وی با اشاره به بودجه پروژه‌های آبرسانی استان در سال جاری افزود: این بودجه برای سال 96، 80 درصد پیشرفت داشته است. همچنین در بودجه سال آینده یک ردیف اختصاصی به دستور رییس جمهور با اعتبار 200 میلیارد تومان برای کمک به پروژه های آب و فاضلاب استان لحاظ شده است.

شریعتی با بیان این‌که ریزگردها موجب پیامدهای مهم اجتماعی و مهاجرت نیروهای نخبه می‌شود، ‌گفت: ‌سالانه 3000 نیروی نخبه تحصیل‌کرده از استان خوزستان مهاجرت می‌کنند که انتظار می‌رود این مسأله بررسی شود. البته رییس جمهور به کمیسیون اجتماعی دولت دستور رسیدگی داده است که با توجه به بدی آب و هوا و ریزگردها، فوق العاده ویژه برای کارمندان خوزستان لحاظ شود که امیدواریم در مجوزهای استخدامی برای خوزستان با توجه به خروج بالای نیروهای تحصیل کرده و نخبه و پست های بلاتصدی از جمله 10 هزار پست بلاتصدی تنها در آموزش و پرورش خوزستان، اقدام شود.

وی با بیان این‌که این سومین سفر رییس جمهور به استان خوزستان است، گفت: امیدواریم با عنایت خداوند و کمک هیات دولت زیر ساخت‌های خوزستان بهبود یابد و خوزستان سرزنده و شاداب و باطراوت به حیات خود ادامه دهد و رودخانه‌های جاری که حیات آن‌ها به حیات خوزستان وصل و متصل است، هم‌چنان مایه خیر و برکت برای مردم استان باشند و نگرانی مردم خوزستان از پروژه‌های انتقال آب رفع شده و همان گونه که رییس جمهور دستور دادند که تنها انتقال آب برای شرب باشد، بر این موضوع تاکید شود.

 

 

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر