کد خبر: 15872
A

"صحت ۹۵ درصدی" پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی ایران

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: در سال ۹۲ حدود ۲۵۰ هزار بازدید در روز رکورد پرتال سازمان هواشناسی کشور بود. در حالی که این رقم در سال ۹۵ به ۹۸۳ هزار نفر در یک روز رسیده است و نشان می‌دهد اعتمادی چهار برابری نسبت به سازمان هواشناسی کشور در بین مردم شکل گرفته است.

"صحت ۹۵ درصدی" پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی ایران

دیده بان ایران -  داود پرهیزکار عصر امروز (دوشنبه) در سفری به اصفهان و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هواشناسی به نوعی یکی از دانش های بنیادین دنیاست که تمام بخش‌های جامعه به نوعی درگیر آن هستند. به همین خاطر "تهک" در دولت یازدهم تلاش کرده است اطلاعاتی را به صورت کاملا کاربردی در اختیار مردم و عموم متخصصان قرار دهد.

وی با اشاره به تلفات سیل‌های جنوب کشور که آماری صفر نفره داشت، اظهار کرد: پیش از آنکه این سیل‌ها اتفاق بیفتد بسیاری از روستاها خالی شده بودند. این سیل‌ها به کسی وحی نشده بود و همکاری هواشناسی و ستاد مدیریت بحران باعث این موضوع شده بود که خوشبختانه با وجود بارش ۵۰۰ میلیمتری در یک هفته هیچ تلفاتی ثبت نشده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سازمان هواشناسی کشور با عمری ۶۰ ساله که از سال ۱۳۳۷ متولد شده است عضو سازمان هواشناسی جهانی است و همین موضوع ایجاب می‌کند تمامی آمار و اطلاعات این سازمان از استانداردهای جهانی تبعیت کند و چنانچه اطلاعات آماری این سازمان از استانداردها تبعیت نکند به عنوان اطلاعات غلط به کشور بازگشت داده می‌شود بنابراین این طور که بعضی‌ها اعتقاد دارند هواشناسی آمار صحیح ارائه نمی‌دهد، نیست.

پرهیزکار گفت: اطلاعات سازمان هواشناسی در بخش‌های متعددی همچون توزیع آب و حل مشکلات کم آبی، ‌بررسی خشکسالی،‌ حفظ محیط زیست و جلوگیری از آتش سوزی جنگل‌ها، حفظ آثار باستانی،‌ فعالیت‌های نظامی و موشکی، بهداشت عمومی، تابش فرابنفش و بسیاری دیگر از موارد کاربرد دارد. به همین خاطر سازمان هواشناسی یکی از سازمان‌های حساس و تعیین کننده در کشور است.

وی با اشاره به اعتماد چهار برابری مردم به سازمان هواشناسی گفت: امروز به نقطه‌ای رسیده ایم که عموم مردم از اطلاعات سازمان هواشناسی استفاده می‌کنند و بازدید ۲۵۰ هزار نفری سال ۹۲ که در سال ۹۵ به ۹۸۳ هزار نفر رسیده است نشان دهنده این موضوع است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: تهک یا توسعه هواشناسی کاربردی که در دولت یازدهم شروع شده است باعث شده مردم درک بهتری از اطلاعات هواشناسی داشته باشند و برای مثال تنها در بخش کشاورزی در سال جاری ۴۲۰ میلیارد تومان ارزش افزوده ناشی از تهک بوده است.

پرهیزکار گفت: ابر رایانه‌ای که در دولت یازدهم برای سازمان هواشناسی خریداری شده باعث شده است اطلاعات را با ۷۰ برابر سرعت تحلیل کنیم اما برای رسیدن به کشورهای توسعه یافته این رقم باید  همچنان هزار برابر شود.

وی افزود: در برنامه ششم سازمان هواشناسی در چهار لایه خدمت خواهد کرد. لایه اول هواشناسی تهران، لایه دوم هواشناسی استان‌ها اکنون در حال فعالیت است. اما لایه شهرستان‌ها و لایحه روستاها در برنامه ششم باعث خواهد شد پوشش خدمات به بیش از ۹۵ درصد برسد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در رابطه با خشکسالی‌های اخیر کشور گفت: خشکسالی یکی از ویژگی‌های جدا نشدنی خاورمیانه است و اگر فکر کنیم روزی خاورمیانه و منطقه را بدون خشکسالی ببینیم این طور نخواهد بود. چیزی که باید مدنظر قرار  بگیرد مدیریت صحیح آب و تلاش برای صرفه جویی در ابعاد مختلف است.

پرهیزکار افزود: پیش بینی همواره با خطا همراه است. اما خوشبختانه امروز پیش بینی‌های کوتاه مدت هواشناسی تا ۹۵ درصد صحت دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر