کد خبر: 16043
A
گزارش دیده بان ایران از آشفتگی در بزرگ ترین مرکز توزیع میوه ایران؛

مرکز تره بار تهران به محلی برای دپوی زباله تبدیل شد / عکس

اگر گذرتان به جنوبی ترین نقطه تهران افتاد حتما به مرکز تره بار تهران سر بزنید و وضعیت بهداشت محیطی آن را از نزدیک مشاهده کنید. اجاره غرفه در این میدان بسیار بالا و از طرفی مدیریت این مجموع بسیار ضعیف است.

 مرکز تره بار تهران  به محلی برای دپوی زباله تبدیل شد / عکس

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ کمتر از بیست روز به آغاز سال نو مانده و روزهای پایانی اسفند ماه هر سال میادین تره بار از اهمیت بیشتری پیدا می کنند. خرید و فروش میوه شب عید و بازار مناسب آن مثل همیشه پای دلالان را به وسط خواهید کشید. رخدادی که باعث بر هم خوردن نظم و قمیت تمام شده محصولات برای مصرف کننده می شود. بحث حضور دلالان در میادین تره بار در سال های گذشته به یک رویه ثابت تبدیل شده است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ "امروز این میدان نسبت به گذشته تفاوت‌های چشمگیری پیدا کرده است. در گذشته این میدان، نظم نداشت و برای حضور خانواده‌ها مناسب نبود اما در دهه گذشته با اعمال کنترل‌های دقیق و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین نظارت و کنترل و همچنین همکاری همه دستگاه‌های ذیربط در این راستا، نظم مناسبی حاکم شده و شاهد حضور خانواده‌ها برای خرید روزانه هستیم" این گفته های  چندی پیش محمدعلی میرزایی، مدیر میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران  است.

بهداشت محیطی

 بزرگراه شهید تندگویان، انتهای خانی آباد نو، میدان مرکزی میوه و تره بار؛ بزرگ ترین میدان  میوه و تره بار تهران  وضعیت بهداشتی محیطی نامناسبی داشت که به هیچ وجه در شان مردم تهران نبود.  قرار بود این میادینروشی برای  آلودگی های بهداشتی ناشی از تجمع زباله ها باشند اما متاسفانه به دلیل سوء مدیریت نه تنها کمک نکرد بلکه این مناطق مهم را نیز به یک محل عجیب و غیر قابل تحمل تبدیل کرده است.

برخی معتقدند که یکی از دلایل سنگین شدن ترافیک و تجمع حشرات موذی در هر منطقه عدم مدیریت درست پسماند زباله ها این میادین است.

حال سوال اینجاست که شهری به این بزرگی که به دلیل پرداخت عوارض شهروندانش  و تراکم فروشی دارای بودجه مالی قابل توجه ای است، نمی تواند یک منطقه مهم که با مواد غدایی مردم در ارتباط است را مدیریت کنند؟

اگر گذرتان به جنوبی ترین نقطه تهران افتاد حتما به مرکز تره بار تهران  سر بزنید و وضعیت بهداشت محیطی آن را از نزدیک مشاهده کنید. اجاره غرفه در این میدان بسیار بالا و از طرفی مدیریت این مجموع بسیار ضعیف است.

photo_2017-03-01_13-10-35

دپوی میوه های ضایعتی

 آشفتگی این میدان تنها به بهداشت محیطی نامناسب آن بر نمی گردد.بحث  دیگر دپو زباله این میدان است که باید به عنوان مهمترین نکته در چنین بازارهایی لحاظ شود. دپو میوه ضایعاتی و عدم تدبیر مناسب برای آن بسیار عجیب است. زباله از مهم ترین مشکلات میادین میوه و تره بار است. ولی در میدان مرکزی تره بار تهران برای آن چاره ای مناسب اندیشیده نشده است.

 

یکی از گرفتاری هادر بازار میوه و تره بار، مسئله جمع آوری ضایعات ناشی از ورود بار و نگهداری آن در این اماکن است. با توجه به تنوع محصولات غرفه های فروش در این میادین، ضایعات ناشی از جابه جایی میوه ها و سبزیها، بسیار متنوع و متفاوت است. ضایعات این میادین را کارشناسان زیست محیطی به دو دسته تر و خشک تقسیم می کنند و معتقدند گرچه ضایعات خشک هم می تواند منبع بسیاری از معضلات باشند اما عمده مشکلات زیست محیطی مربوط به ضایعات تر است. چرا که مجاورت مواد غذایی فاسد با آب، محیط مناسبی برای رشد میکروب ها و عوامل بیماریزای بسیارخطرناک را فراهم می آورد.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفته است دلالان خودمختار و سودجویانی که گوش‌شان به هیچ کس بدهکار نیست، عامل گرانی و تخلف در بازار میوه هستند و در این میان ناظران طی ماه‌های اخیر کمتر در بازار حضور داشته‌اند. این گفته های نیز خود نشان دهنده مدیریت نا مطلوب است.

 

photo_2017-03-01_13-10-27

ماهی گلی

این میدان مرکزی میوه و تره‌بار در فضایی بزرگ شامل دو فاز با سالن‌های بزرگ است؛ یکی از سالن ها این روزها به فروش ماهی گلی اختصاص دارد

ماهی قرمزی که به دو دلیل «آسیب رساندن به  چرخه محیط زیست»  و «بیماری‌زا بودن»  در سالهای گذشته توسط پزشکان و همچنین فعالین محیط زیست خریدش منع شده است. کمپین هایی در سال های گذشته برای آگاهی رسانی به مردم توسط فعالین محیط زیست شکل گرفت و بسیاری از هنرمندان  و مسئولان کشوری نیز در آن فعال بودند تا خرید و فروش این نوع ماهی اسیبی به محیط زیست وارد نکند.

اما این روزها شاهد هستیم که مدیر این مجموعه یک سالن بزرگ را به خرید و فروش این نوع ماهی قرار اختصاص داده است.

یکی از فروشندگان جوان می گوید که قیمت این ماهی ها از 150 تومن شروع می شود. او می گفت ماهی گلی عمدتا از رشت و کاشان می آید و اگر خوب نگهداری کنی و هوای داخل تنگ سرد باشه تا یکسال هم زنده می ماند.

یک فعالین محیط زیست می گویند که «بیشتر ماهی‌های خریداری شده برای سفره هفت‌سین، در همان یکی دو روز نخست می‌میرند. اما آن‌هایی که ندرتاً تا سیزده‌به‌در زنده می‌مانند، سرنوشت‌های متفاوتی خواهند داشت. در یکی از رایج‌ترین این سرنوشت‌ها، صاحبان ماهی قرمز، آنرا را در نزدیک‌ترین رودخانه یا برکه رها می‌کنند تا به زعم خودشان ماهی را آزاد کرده باشند. فارغ از اینکه ماهی قرمز از انواع ماهی‌های تهاجمی است که به‌ویژه با خوردن تخم و نوزاد ماهی‌های دیگر، باعث کاهش جمعیت آن‌ها می‌شود. کارشناسان محیط زیست نسبت به این آسیب بارها هشدارهای لازم را داده‌اند.

همچنین گفته می شد که نه تنها تماس دست کودک با بدن ماهی قرمز می‌تواند در انتقال بیماری به کودک موثر باشد، بلکه آلودگی‌هایی که از طریق فضولات ماهی وارد آب می‌شود نیز می‌تواند باعث ایجاد برخی از انواع بیماری‌های پوستی شود. باوجود اینکه موافقان خرید ماهی قرمز بر این نکته پافشاری می‌کنند که انتقال بیماری از ماهی قرمز به انسان در حد یک شایعه بی‌اساس است، اما همچنان هر ساله نزدیک ایام نوروز، پزشکان بسیاری هشدارهایشان را در این زمینه تکرار می‌کنند.

photo_2017-03-01_13-10-09

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر