کد خبر: 16071
A
دستکاری ژنتیکی در برنج شمال

حافظی: چرا کسی با توزیع‌کننده‌های آب آلوده در تهران، برخورد نکرد؟

رئیس کمیسیون سلامت, محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: نباید با سلامت مردم شوخی شود، صیانت از سلامت مردم و محصولات غذایی و آب شرب وظیفه حاکمیت است که مطالبه جدی مردم از حاکمیت است.

 حافظی: چرا کسی با توزیع‌کننده‌های آب آلوده در تهران، برخورد نکرد؟

 رحمت اله حافظی در همایش بین المللی حاکمیت و امنیت غذایی در زمینه حقوق شهروندی گفت: از جایگاه نمایندگی مردم در شورای شهر تهران مطالبه ای از قوه قضائیه دارم، گفت: نبایستی مسایلی مانند آب و هوا و تغذیه که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارند به عرصه تاخت و تاز سوداگران اقتصادی تبدیل شود.

وی ادامه داد: جایی که سلامت مردم می تواند تهدید شود حاکمیت موظف است از این عرصه ها صیانت کند. در این مسیر مردم می توانند مطالبه گر باشند و هر قدر این مطالبه را به مطالبه عمومی تبدیل کنیم قطعا اثربخش تر است.

رئیس کمیسیون سلامت, محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: رییس قوه قضاییه را فردی فرهیخته، علمی و توانمند می دانم، در حوزه برخورد با کسانی که تهدیدکننده سلامت مردم هستند انتظار بیش از این از قوه قضائیه داریم. قانون مجازات اسلامی اعلام می کند کسانی که آب شرب را آلوده می کنند یا کسانی که آب شرب آلوده را توزیع می کنند، مجرم هستند.

او خطاب به رییس قوه قضاییه گفت: در سال 93 در 8 منطقه جنوب شهر تهران آب آلوده به نیترات توزیع شد, شما به عنوان رییس قوه قضائیه چه کردید؟ وقتی اعلام شد نیترات آب شرب این مناطق به دلیل نفوذ فاضلاب بالاتر از حد استاندارد است شما به عنوان یکی از ارکان حاکمیت، چه کردید؟

حافظی با اشاره به اینکه در چند دهه گذشته چیپس و پفک نماد موادغذایی زیان آور بودند و مصرف کنندگان با علم به این مساله این خوراکی ها را مصرف می کردند, گفت: امروز اعتمادی به مواد غذایی وجود ندارد. کدام محصول و مواد غذایی را تضمین می کنید که سالم باشد؟

رئیس کمیسیون سلامت, محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: زمانی اعلام شد روغن نباتی جامد مصرف نکنید و از روغن مایع استفاده کنید بعد از چند سال اعلام شد که روغن کنجد مصرف کنید، گفتیم چشم، الان هم مده شده ایم که از کنجد با دستکاری ژنتیکی شده استفاده می شود. مردم به کدام مواد غذایی اعتماد کنند؟

حافظی همچنین از نفوذ سوداگران به سیستم ها اشاره کرد و افزود: وقتی لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه شد متوجه شدیم مجوزی برای تولید محصولات ژنتیکی دستکاری شده صادر شده است البته با مطالبه ای که صورت گرفت و با هوشیاری نمایندگان مجلس، این امر متوقف شد.

وی گفت: وقتی با تولید این محصولات مخالفت می کنیم با مباحث عوام فریبانه می گویند که با تکنولوژی و توسعه کشاورزی مخالفت هستند، با این شرایط انتظار داریم حاکمیت جدیت بیشتری در این خصوص داشته باشد.

حافظی همچنین گفت: بخشی از محصولات برنج در شمال کشور دستکاری ژنتیکی می شود. چرا قوه قضائیه و دادستان کل کشور ورود جدی نمی کنند؟

وی گفت: این حق مردم است که بدانند ذرت مکزیکی که در کنار خیابان می خرند از ذرت دستکاری شده ژنتیکی تهیه شده است. مدعی نیستیم این مواد غذایی تهدیدکننده است اما باید سلامت این محصولات تضمین شود و مردم مطلع شوند که کدامیک از مواد غذائی که مصرف می کنند محصولاتی دستکاری شده است. وزارت خانه های بهداشت و جهادکشاورزی باید جدی تر به سلامت این محصولات بپردازند.

 

 

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر