کد خبر: 16392
A

گزارش دیده بان ایران از یکصدویازدهمین عمل پیوند کبد در بیمارستان آیت ا... طالقانی /مرورلحظه های نفسگیرپیوند کبد دراتاق عمل

گزارشی از عمل پیوند کبد در بیمارستان آیت ا... طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

گزارش دیده بان ایران از یکصدویازدهمین عمل پیوند کبد در بیمارستان آیت ا... طالقانی /مرورلحظه های نفسگیرپیوند کبد دراتاق عمل

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ یکصدویازدهمین عمل پیوند کبد در بیمارستان آیت ا... طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، 17 بهمن ماه  با موفقیت انجام شد. آنچه درزیرمی‌خوانید،ازلحظه به لحظه پیوند کبد در بیمارستان آیت ا... طالقانی است:

یکشنبه هفده مبهمن ماه 1395 :حدود ساعت 2:30 بعدازظهر طی تماسی با دکترسیدمحمدرضا نجات الهی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی کبد مجاری صفراوی و پیوند اعضا مطلع شدیم که ایشان برای دریافت کبد پیوندی از یک بیمار مرگ مغزی در مسیر بیمارستان سینا هستند.

عضو پیوندی متعلق به پسری 18 ساله بود که متاسفانه دچار مرگ مغزی شده بود.

ساعت  5:00

حوالی ساعت 5:00 بعدازظهر به محض ورود دکتر نجات الهی به بیمارستان آیت ا... طالقانی خبرنگار ما در بیمارستان حاضر شد.

به گفته امیری مسوول هماهنگ کننده واحد پیوند کبد بیمارستان آیت ا... قرار است کبد به دختر 23 ساله ای که دچار بیماری هایپراگزالوری است پیوند زده شود. این بیماری درپی نقص ژنتیکی ایجاد می شود که در ساختن آنزیم هایی که کار متابولیزم را در کبد عهداه دار هستند رخ می دهد وباعث می شود کلسیم در بافت های مختلف بدن رسوب کند.

کبداهداشده درشرایط خاص جهت انتقال نگه داشته می‌شد.این عمل جراحی بزرگ ساعت 8:00 شب با حضورتیم جراحی با حضوردومتخصص بیهوشی،  دو تکنسین بیهوشی، دوجراح پیوند کبد و کلیه باهمراهی چهار دستیار جراحی، تعداد زیادی پرستار، پرستاران هماهنگ کننده، پرستار دستگاهcrrt، هماهنگ کننده پیوند اعضا، هماهنگ کننده بخش پیوند کبد و دو نیروی خدماتی در حال انجام است.

دکتر نجات الهی به همراه دودستیار خود مشغول کار در اتاق  آماده سازی عضو پیوندی بودند، خبرنگارما نیز به همراه دوربین و تجهیزات با رعایت فاصله چند متری از پزشک و تیم پیوند در حال نظاره کردن مراحل عمل پیوند است.

به گفته خبرنگار ما زمانی که عمل تعویض دوکبد در حال انجام بود و کبد بیمار از بدن وی برداشته شد، طی مقایسه ای می شد از رنگ زرد کبد متوجه بیماری در این فرد شد. 

عمل جراحی بسیارخسته کننده وطاقت فرسا است و هماهنگی و کار گروهی میان اعضای تیم بسیار بالااست، از ابتدای عمل دکترنجات الهی هر سه تا چهار دقیقه یکباراعمال حیاتی بیمار را با متخصص بیهوشی چک می کند. گویا بین 10 تا 18 ساعت بنا به شرایط بیمار این عمل به طول می‌انجامد. درهرحال پیوندکبد یک عمل جراحی ماژوریا بزرگ است که درصد ریسک آن بالامی‌باشد. به همین خاطر تمامی جوانب کار طی این عمل طولانی بایستی سنجیده شود از جمله پاهای بیمار، که به دلیل جلوگیری از لخته شدن خون و تورم با باند های کشی بسته شده است.

 

photo_2017-03-06_12-58-26

ساعت 6:00

ساعت حدود  6:00صبح، روز هجدهم بهمن ماه، حال و هوای بخش پیوند کبد بیمارستان آیت ا... طالقانی

عمل جراحی پیوند  با موفقیت کامل انجام شده، حالا تمامی تیم پیوند با خوشحالی وصف ناشدنی بالای سر بیمار حاضر هستند، شیفت کاری برخی از پرستاران و پرسنل اتاق عمل به اتمام رسیده است ولی همچنان همگی حاضر هستند، جالب است که که تیم اتاق عمل در آماده سازی اتاق بیمار در بخش بیماران پیوندی هم با دیگر پرسنل همکاری می کنند گویا خستگی در این کار معنا ندارد. تیم بزرگ پیوند طی شب گذشته بصورت شیفتی شاید مجموعا چیزی حدود 10 تا15 دقیقه استراحت کردند.

آنها به بیمارشانس زندگی دوباره بخشیدند، من بعنوان یک ناظر لحظه به لحظه این عمل پیوند که می دانم چقدر برنامه ریزی و وقت صرف این جراحی شده و خدا را شکر که جراحان و پرستاران بیمارستان آیت ا... طالقانی، به رویاهای این دختر 23 و خانواده او   واقعیت بخشیدند. 

 

photo_2017-03-06_13-07-11

photo_2017-03-06_12-58-16

photo_2017-03-06_13-07-57

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر