کد خبر: 16406
A
طیبه سیاوشی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

با هر نوآوری و خلاقیت در نوع پوشش نباید جنگید/ تا چند سال قبل دستگاه های دولتی زنانی که چادر عربی سر می کردند را استخدام نمی کردند

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تنوع در رنگ و طراحی بر روی چادرهای ایرانی گفت: بنده این تنوع را نه تائید می کنم و نه تکذیب؛ اما به اعتقاد من به عنوان سلیقه باید به آنها فرصت داده شود و کارگروه های مد و حجاب در جشنواره ای که چندی پیش برگزار شده بود از سلیقه های چهار گوشه ایران استفاده کرده بودند و به هرحال سلیقه ها متنوع است و نظام اسلامی است نه نظام سوسیالیسمی پس باید به ایده و تنوع های افراد احترام گذاشته شود.

با هر نوآوری و خلاقیت در نوع پوشش نباید جنگید/ تا چند سال قبل دستگاه های دولتی زنانی که چادر عربی سر می کردند را استخدام نمی کردند

 

دیده بان ایران- نوگل تاجدوزیان: چادر پوشش سنتی زنان ایران محسوب می شود. پوششی که از گذشته در میان بانوان ایرانی رایج بوده است. سالهاست که این پارچه نیم دایره‌ای شکل  در  دو رنگ‌ سیاه یا سفید مورد استفاده مادران نسل ما و نسل های گذشته قرار گرفته و به همین دلیل برخی معتقدند عدم استفاده از رنگ های شاد و خلاقیت برای نوع جدیدی از این پوشش؛ مورد استقبال نسل جدید قرار نگرفته است.

به همین خاطر برخی فعالان عرصه مُد تصمیم گرفتند تا دست بکار که نه!! ولی دست به چادر ببرند..!!

چندی پیش؛ شیوه تبلیغات یک مزون برای چادرهای رنگی و طرح‌دارش حسابی دردسرساز شد و با واکنش‌های بسیاری از مخاطبان روبرو شد و عده ای به آن لقب «فشن‌شو» دادند.

این مزون برای تبلیغ پارچه های چادری خود از چند بازیگر زن دعوت کرد و از آنها خواست برای دقایقی جلوی دوربین های عکاسان، چادرهای  طرح دار را به منظور تبلیغ‌ این مزون  سر کنند و بعد دوباره چادرها را از سر خود بردارند. 

همچنین پخش این عکس‌ها در شبکه های مجازی  و حضور بازیگران در این فشن شو، با واکنش‌های منفی بسیاری از مخاطبان روبرو شد و این سبک از نوع  پوشش را مغایر با «حرمت چادر» دانستند.

از طرفی دیگر تنها جمله دفاعیه این مزون این بود که این چادرها تنها برای استفاده در خانه و مجالس طراحی شده‌اند و قرار نیست در محافل عمومی مورد استفاده قرار بگیرد.

اما سوال اینجاست که اگر قرار است این چادرها در محافل عمومی استفاده نشود پس چرا باید در «فشن شو»  تبلیغ شود!؟

زیرا همه زنانی که از پوشش چادر استفاده می‌کنند، حتما چند نمونه از این چادرها در کمد های خود دارند و نیازی به این هم سروصدا و  تبلیغ در مکان های عمومی  یا براه انداختن «فشن شو» نبود

سیاوشی: 

طیبه سیاوشی نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در همین رابطه و در خصوص برگزاری «فشن شو چادر» به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران گفت: موضوع مد و لباس، مسئله ای بسیار حساس است و گاهی ممکن است  در جامعه تبدیل به بحران شود . بنده به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس علاقه مند هستم مسئله «فشن شو چادر» را پیگیری کنم و قرار نیست در این مسئله دخالتی داشته باشم زیرا باید دستگاه هایی که مجری و برگزار کننده این مراسم ها هستند تحت کنترل باشند  تا مدگرایی در جامعه تبدیل به یک بحران نشود، البته نا گفته نماند یکسری اقدامات سلبی در این جهت انجام شده است.

نوگل تاجدوزیان, [06.03.17 16:35]

نماینده مردم تهران اظهار کرد: به اعتقاد من با هر نوآوری و خلاقیت در نوع پوشش نباید جنگید. به طور مثال؛ چند سال پیش اگر زنان با چادرهای ملی و یا عربی برای استخدام به دستگاه های دولتی می رفتند، استخدام نمی شدند اما چندسالی است که در مدل چادرها تغییراتی ایجاد شده و این چادرها دیگر غیر معمول نیست وعرف جامعه شده است.

سیاووشی تصریح کرد: بسیاری از زنانی که از چادر مشکی استفاده می کنند، دوست ندارند طرحی بر روی پوششان ایجاد شود و کوچک ترین طراحی و نو آوری بر روی پوششان نمی پسندند، این در حالی است که تنوع در چادرهیچ منافاتی با موضوع حجاب ندارد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تنوع در رنگ و طراحی بر روی چادرهای ایرانی گفت: بنده این تنوع را نه تائید و  نه  رد می کنم؛ اما به اعتقاد من به عنوان سلیقه باید به آنها فرصت داده شود. کارگروه های مد و حجاب در جشنواره ای که چندی پیش برگزار شده بود از سلیقه های چهار گوشه ایران استفاده کرده بودند و به هرحال سلیقه ها متنوع است و نظام اسلامی است نه نظام سوسیالیسمی پس باید به ایده و تنوع های افراد احترام گذاشته شود.

سیاوشی در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری «فشن شو چادر» به رواج حجاب در جامعه کمک خواهد کرد، گفت: با این صراحت نمی شود گفت که تنوع در طرح و نقش پارچه به افزایش حجاب در جامعه کمک خواهد کرد و هنوز مشخص نیست که از این مد تا چه حد استقبال خواهد شد، البته اگر از این طرح استقبال خوبی شود، با مدلی دیگر تلفیق و بعد به کارگرفته می شود.

این نماینده اصلاح طلب مجلس با اشاره مجداد به نوع و رنگ و ترکیب  چادرهای به نمایش گذاشته شده در «فشن شوی چادر»  خاطر نشان کرد: بانوان محترم می توانند از این چادرها در مجالس و مهمانی ها استفاده کنند و حتی ممکن است  افراد مذهبی و سنتی هم از این نوع چادرها استقبال کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر