کد خبر: 16964
A
گزارشی از آغاز به کار نیروهای «واکنش سریع» امدادی؛

رنجرهای امدادی در کنار کلاه سبزهای ارتش

رئیس جمعیت هلال احمر: با همه توان و قدرت آماده خدمت به هموطنان هستیم امیر سرتیپ نوری: ارتش در امداد و نجات به هلال احمر کمک می‌کند

رنجرهای امدادی در کنار کلاه سبزهای ارتش

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ شهروند نوشت - «رنجرهای امدادی» در مراکز استان کار خود را آغاز می‌کنند. این خبر را سید امیرمحسن ضیایی در جریان آغاز به‌کار «نیروهای واکنش سریع» هلال‌احمر اعلام کرد.
ضیایی که برای شروع  به‌کار طرح ملی امداد و نجات نوروزی، صبح دیروز به سازمان امداد و نجات رفته بود، در حاشیه این مراسم و در پاسخ به سوال «شهروند» که چرا «نیروی واکنش سریع» یا «رنجرهای امدادی» در هلال‌احمر ایجاد شده است، گفت: نیرو‌های نظامی در طول زمان خدمت خود بخشی دارند که بتوانند در مواقع ضروری به سرعت وارد عمل شوند و ماموریت‌های محوله را انجام دهند. این درحالی است که آنها در طول زمان و رصدهای دایمی خود، احتمالا با نشانه‌هایی برخورد می‌کنند که نیاز به انجام ماموریت و استفاده از نیرو را به آنها نشان می‌دهد، اما در بخش حوادث غیرمترقبه این نشانه‌ها وجود ندارد.
ضیایی افزود: بنابراین هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران که یکی از وظیفه‌هایش پاسخ به نیازهای امدادی در حوادث غیرمترقبه و انجام عملیات امداد و نجات است باید نیروهایی داشته باشد که همیشه آماده باشند و بتوانند به صورت لحظه‌ای وارد کار شده و ماموریت‌های محوله را انجام دهند. ضیایی ادامه داد: در پاسخ به این نیاز بود که نیروهای واکنش سریع در سازمان امداد و نجات هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران نیز استعداد نیروهای واکنش سریع در مرحله نخست را ٥٠٠ نفر اعلام کرد و گفت: ما در این مرحله ٥٠٠ نفر نیروی واکنش سریع را آموزش داده‌ایم که در فاز نخست آنها به صورت تیم‌هایی در مراکز استان‌ها شروع به کار می‌کنند. او افزود: هر تیم درحال حاضر ١٥ نفر است و در مرحله بعد می‌خواهیم ٢٧٠٠ نفر دیگر نیروی واکنش سریع تربیت کنیم،  طوری که تیم‌های ٩ نفره در هر شعبه حضور داشته باشند و به صورت شبانه‌روزی به ارایه خدمت بپردازند. به گفته ضیایی، هر چند نیروهای واکنش سریع در این مرحله در مراکز  استان حضور دارند اما برای انجام ماموریت محدودیتی وجود ندارد و هر تیم بسته به نیاز، به هر نقطه از  استان که حادثه‌ای رخ دهد و حضور آنها احساس شود، اعزام می‌شود. ضیایی این را هم گفت که نیروهای واکنش سریع در حوادث بزرگی چون حادثه پلاسکو در ساعات طلایی، نقش مهمی در ارایه خدمات تخصصی امداد و نجات به هموطنان ایفا خواهند کرد.
امیر سرتیپ نوری، عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر نیز پیش از برگزاری رژه نیروهای واکنش سریع هلال احمر (کلاه قرمزها) از همکاری کلاه سبزهای ارتش با نیروهای امدادی هلال احمر خبر داد و گفت: چندی پیش همراه دکتر ضیایی رئیس محترم جمعیت به دیدار امیر سرتیپ حیدری  فرمانده نیروی زمین ارتش رفتیم. ایشان در این دیدار از افزایش همکاری ارتش و هلال احمر در موضوعات امدادی استقبال کرد. نوری افزود: ناوگان بالگردی ارتش جمهوری اسلامی ایران بزرگترین ناوگان منطقه است که در خدمت نیروی زمینی ارتش قرار دارد و مطابق تفاهم نامه بین هلال احمر و ارتش، قرار شد این ناوگان در زمان حوادث غیر مترقبه و در زمان نیاز در اختیار هلال احمر قرار گیرد. عضو شورای عالی هلال احمر افزود: در این دیدار قرار شد همکاری‌ها بین ارتش و هلال احمر افزایش پیدا کند و کلاه سبزهای ارتش در موارد نیاز و در هنگام امداد رسانی،به کمک همکارانشان در هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بیایند
امداد و نجات نوروزی
با همکاری سه سازمان
طرح امداد و نجات نوروزی جمعیت هلال‌احمر با حضور مسئولان عالیرتبه جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت سه سازمان تابعه جمعیت (سازمان داوطلبان، سازمان جوانان) و محوریت سازمان امداد و نجات هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران از صبح دیروز شروع شد.
در مراسم آغاز به‌کار طرح امداد و نجات نوروزی، دکتر سید امیرمحسن ضیایی، رئیس جمعیت؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی، نماینده ولی فقیه؛ سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات و دیگر مسئولان جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند. در مراسم ویژه‌ای که به همین منظور برگزار شد، مانور نیروهای واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر نیز انجام شد.
پیش از برگزاری مراسم رسمی آغاز به‌کار طرح امداد و نجات نوروزی که با مانور و رژه «نیروهای واکنش سریع» هلال‌احمر همراه بود، نشست خبری رئیس جمعیت هلال‌احمر در محل ساختمان فرماندهی امداد و نجات کشور برگزار شد. سید امیرمحسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در آغاز این نشست که با استقبال اصحاب رسانه همراه بود، از حضور اهالی رسانه و همراهی آنها با جمعیت هلال‌احمر قدردانی کرد. ضیایی در بخشی از سخنان خود بر آمادگی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به نیازهای امدادی و ارایه دیگر خدمات تأکید کرد و گفت:   خانواده هلال‌احمر با تمام توان و قدرت آماده ارایه خدمت به مردم در نوروز ٩٦ است. او افزود: جمعیت هلال‌احمر با وجود تنگناهای اعتباری که‌ سال گذشته با آن روبه‌رو بود، موفق شد به‌طور کامل پایگاه‌های امداد و نجات خود را تجهیز کند و امکانات و تجهیزات لازم برای ارایه خدمت به هموطنان در نوروز ٩٦ را فراهم آورد. دکتر سیدامیرمحسن ضیایی به آغاز طرح امداد و نجات نوروزی هلال‌احمر اشاره کرد و گفت:  نرم‌افزار کاربردی « EOC» که پیشتر توسط رایانه قابل استفاده بود با تلاش همکاران‌مان برای موبایل نیز قابل استفاده شده و در اختیار مردم عزیز کشورمان قرار می‌گیرد. براین اساس از این پس هموطنان می‌توانند اطلاعات خوبی در زمینه دسترسی به نزدیک‌ترین پایگاه و پست امدادی هلال‌احمر هنگام نیاز، نحوه ارایه خدمات، حوادث و وضع آب و هوا، ترافیک جاده‌ها و اطلاعاتی درباره خودامدادی هنگام بروز حادثه تا رسیدن نیروهای متخصص را با مراجعه به سایت  www.rcs.ir و دانلود  نرم‌افزار EOC   دریافت کنند.
تخصیص اعتبار طرح نوروزی
در بهمن‌ماه
رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از نشست خبری خود، به موضوعات اعتباری جمعیت اشاره کرد و گفت: با وجود مشکلات اعتباری که‌ سال ٩٥ با آن  روبه‌رو بودیم، برای نخستین‌بار دستورالعمل طرح نوروزی و اعتبارات آن در بهمن‌ماه به زیرمجموعه‌ها ابلاغ شد. ضیایی گفت: جمعیت هلال‌احمر در دو سال گذشته از محل تبصره ١٠ و ١٢ حدود ١٠٠‌میلیارد تومان دریافت کرده که بسیار کمتر از میزانی است که تصویب شده است. او افزود: در این زمینه قول مساعد داده‌اند تا بخش دیگر اعتبارات در روزهای باقیمانده از ‌سال جاری پرداخت شود. رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: علاوه‌براین، جمعیت هلال‌احمر اعتبارات اختصاص خود را هم دارد که از این محل، در ‌سال ٩٥ حدود ٦٠‌درصد تخصیص داده شده است که این رقم تقریبا هم‌ردیف دیگر دستگاه‌ها بوده است.
وی درباره بودجه‌ سال ٩٦ هلال‌احمر هم  توضیح داد: مجمع عمومی هلال‌احمر برای‌ سال آینده رشد ١٠‌درصدی بودجه را تصویب کرده اما تصویب یک مسأله است و تخصیص موضوع دیگر؛ به همین دلیل باید منتظر ماند و دید چه مقدار از این بودجه در‌ سال آینده محقق می‌شود البته  نباید فراموش کرد در وصول درآمدهای دولت، اولویت‌های زیادی وجود دارد و هلال‌احمر نیز همانند سایر دستگاه‌ها از این بودجه بهره‌مند می‌شود لذا طبیعی است که باید با رعایت صحیح اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری کنترل امور را در دست بگیریم.
اجرای برنامه پنج‌ساله از ابتدای‌ سال ٩٦
دکتر ضیایی در ادامه این نشست گفت: ‌سال آینده، نخستین‌ سال اجرای برنامه پنج‌ساله جمعیت است که ان‌شاءالله در جلسه امروز شورای عالی تصویب می‌شود. بر این اساس برنامه جمعیت با توجه به اهداف روشن و مشخصی اجرایی خواهد شد تا جوانان، داوطلبان و امدادگران هلال‌احمر با تمام قوت، پشتیبان مردم در ارایه خدمات امدادی باشند. وی با اشاره به این‌که امسال همه تلاش خود را بر پیش‌بینی و انجام تدابیر لازم قبل از حوادث قرار دادیم، افزود: در حوادث امسال به‌خصوص در برف و کولاک و سیل و آبگرفتگی اخیر، هلال‌احمر با همکاری سایر مقامات و مسئولان استانی توانست برنامه‌ریزی لازم برای مواجهه با حوادث را انجام و میزان خسارات انسانی حوادث را کاهش دهد. بر این‌اساس، از ابتدای‌ سال ٩٥ تا امروز ٤٠‌هزار و ٨٣٣ مورد عملیات انجام شده که ٢٠‌هزار مورد آن ترافیکی بوده است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: آمارها از کاهش ١١‌درصدی عملیات رهاسازی در ماموریت‌های ترافیکی حکایت دارد و تحلیل این موضوع نشان می‌دهد حوادثی که در ‌سال ٩٥ داشته‌ایم حوادث کم‌خطرتری بوده است.
 دکتر ضیایی با تأکید بر این‌که نجات، کاری بسیار تخصصی و نیازمند آموزش و تجربه است، گفت: زمان طلایی در نجات بسیار مهم است. گاهی اقدامات به دقایق محدود می‌شود. رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر در مدیریت بحران محدود به  پاسخگویی به سوانح نیست، تصریح کرد: برای مقابله با حوادث باید آمادگی داشت. اگر آمادگی وجود نداشته باشد، امکان مقابله با حوادث و سوانح وجود ندارد و ایجاد آمادگی در گرو پیشگیری و برنامه‌ریزی است.  دکتر ضیایی با اشاره به راه‌اندازی مرکز پایش و سلامت امدادگران در‌ سال آتی، بیان کرد: نیازمند  تأسیس مرکز پایش و سلامت امدادگران هستیم که در ‌سال آینده این کار انجام خواهد شد.
 سازمان‌های همکار
در طرح نوروزی
در نشست خبری دیروز که به مناسبت آغاز طرح امداد و نجات نوروزی برگزار شده بود، دکتر حبیبی، رئیس سازمان جوانان و دکتر حسن عبودی، معاون سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر هم حضور داشتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. دکتر حبیبی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در بخشی از این نشست با اشاره به جمعیت یک‌میلیونی داوطلب در سازمان جوانان گفت: اعضای ٥ تا ٢٩ ساله سازمان با حضور در برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و امدادی در فعالیت‌های عام‌المنفعه و بشردوستانه مشارکت می‌کنند که طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی ازجمله مهم‌ترین این برنامه‌هاست. وی افزود: در هفدمین ‌سال برگزاری طرح نوروزی سازمان جوانان، ٢٠‌هزار داوطلب در یک‌هزار پست ثابت و سیار در طول ایام نوروز به مسافران خدمات‌رسانی می‌کنند.
رئیس سازمان جوانان با اشاره به بخش ایمنی طرح نوروزی، از برپایی کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» مانند سال‌های گذشته خبر داد و گفت: هدف از این کمپین، حساس‌سازی مردم و مسئولان نسبت به تصادفات و اصلاح رفتار رانندگی است. همچنین طرح بهرفت (بهبود رفتارهای ترافیکی) امسال اجرایی می‌شود که در این طرح با همکاری یونیسف، نمایندگان استان‌ها آموزش‌های ایمنی و عبور و مرور را دریافت کردند و قرار است در طرح نوروزی این آموزش‌ها را به کودکان و نوجوانان با طرح‌های ابتکاری بومی هر منطقه ارایه کنند. وی خاطرنشان کرد: امسال علاوه بر امضای میثاق‌نامه کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای»، مردم می‌توانند از طریق ربات تلگرامی سفر سالم-ربات امضای خود را در این میثاق‌نامه به صورت الکترونیکی ثبت کنند. رئیس سازمان جوانان با اشاره به برگزاری مسابقه پیامکی در طرح نوروزی افزود: رانندگانی که در طول سفرهای خود مرتکب تخلفی نشدند، می‌توانند با ارسال شماره پلاک خودرو خود به سامانه پیامکی ١٠٠٠١٤٧ در مسابقه بهرفت شرکت کنند. قرار است در این طرح پس از استعلام از پلیس، به قید قرعه جوایزی به شرکت‌کنندگان اهدا شود. دکتر حبیبی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تلاش نیروهای داوطلب هلال‌احمر ازجمله امدادگران و جوانان، نوروز ٩٦ شاهد کمترین تصادفات و آسیب‌های جاده‌ای باشیم.
برگزاری طرح فرشتگان رحمت
در نوروز ٩٦
حسن عبودی، معاون سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر نیز در ادامه این نشست خبری، از اجرای طرح داوطلب‌یار امداد و نجات، فرشتگان رحمت، برنامه ملی مروجین سلامت و نیابت و ارایه خدمات لازم به هموطنان در نوروز امسال در قالب این طرح‌ها خبر داد. عبودی با اشاره به طرح‌های سازمان داوطلبان در ایام نوروز، گفت: امسال طرح فرشتگان رحمت از ١٢ بهمن تا ٢٥ اسفند اجرایی شده تا بتوان
در آستانه ‌سال نو و به منظور تأمین بخشی از نیازمندی‌های غذایی و بهداشتی در قالب تهیه و توزیع سبدهای غذایی میان گروه‌های محروم با همکاری داوطلبان و خیرین و مشارکت اعضا و داوطلبان خدمات لازم به هموطنان ارایه شود و در این زمینه انتظار می‌رود امسال ٥‌هزار سبد غذایی تهیه و میان جامعه هدف توزیع شود.
 وی همچنین به اجرای برنامه ملی مروجین سلامت  در سه‌شنبه پایان سال (چهارشنبه‌سوری) اشاره و عنوان کرد: این برنامه با برپایی حداقل ٦٠٠ چادر و ایستگاه سلامت در سراسر کشور  و مشارکت معاونت فرهنگی نیروی انتظامی و آموزش و پرورش همزمان با ایام خطر‌آفرین پایانی ‌سال (چهارشنبه سوری) برگزار می‌شود.
 عبودی به اجرای طرح داوطلب‌یار امداد و نجات از ٢٥ اسفند تا ١٥ فروردین اشاره و عنوان کرد: برنامه ملی داوطلب‌یار امداد و نجات به منظور ارتقای اثربخشی خدمات امدادی در ایام نوروز با مشارکت و حضور داوطلبانه پزشکان و پیراپزشکان داوطلب سازمان و پوشش حداکثری ارایه خدمات پزشکی در پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای - ساحلی اجرا می‌شود.
وی به اجرای طرح نیابت مستمر در طول‌ سال و به صورت خاص در نوروز اشاره و اظهار کرد: اعضا و داوطلبان علاقه‌مند پس از ثبت‌نام و سازماندهی براساس توان و تعهد خود در زمان‌های مخصوصی در طول‌ سال (براساس علاقه و توان داوطلب) انتخاب و سازماندهی شده و پس از شناسایی سالمندان مورد نظر، در زمان یاد شده به‌عنوان
فرزند از دست‌رفته یا نداشته خانواده انجام امور خانواده را براساس تعهد و تخصص و زمان مورد نظر خود برعهده می‌گیرند و پیش‌بینی می‌شود تا ١٠‌هزار تن از سالمندان از این برنامه در ایام نوروز بهره‌مند شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر