کد خبر: 17723
A

همه چیز درباره ثبت نام نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا/ چالش مشایعت در بین آقازاده ها

مشایعت داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات شوراهای پنجم توسط دیگران تنها مختص به فرزندان مقامات مسئول نبود، بلکه برخی از داوطلبان دیگر نیز با توجه به سابقه آشنایی‌شان با افراد مشهور از آنها طلب همراهی و مشایعت تا فرمانداری تهران را کردند؛ «کیومرث پوراحمد» کارگردان مشهور سینما و «عبدالرضا هلالی» مداح معروف از جمله شخصیت‌های سرشناسی بودند که دوستانشان را برای ثبت نام در شورای شهر تهران تا فرمانداری پایتخت مشایعت کردند.

همه چیز درباره ثبت نام نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا/ چالش مشایعت در بین آقازاده ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ نام نویسی از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا مطابق با زمانبندی از پیش طراحی شده از صبح روز دوشنبه سی ام اسفند یعنی آخرین روز سال 95 آغاز شد و تا روز یکشنبه ششم فروردین 1396 ادامه داشت؛ در ابتدای امر برخی چنین مطرح می‌کردند که با توجه به تقارن ثبت نام از کاندیداهای شوراها با تعطیلات نوروزی، قطعا مشکلات و نارسایی‌های زیادی از بابت رفع نواقص اسناد ثبت نامی داوطلبان ایجاد خواهد شد؛ بویژه آنکه ارائه گواهی سوء پیشینه داوطلبان از ملزومات ثبت نام تعیین شده بود؛ اما با عنایت به تدابیر اندیشیده شده از سوی مسئولان ستاد انتخابات کشور و فراهم شدن مقدمات پیش ثبت نام داوطلبان در دفاتر پیشخوان دولت، مشکل مزبور تا حدود زیادی رفع شد و غالب مراجعین به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها جهت نام نویسی کاندیداتوری به لحاظ اسناد هویتی و تحصیلی با مشکل چندانی مواجه نشدند.

اما هفت روز ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات شوراها در سراسر کشور، خالی از نکات حاشیه‌ای و جالب توجه نبود؛ این سوژه‌های حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن توسط دوربین عکاسان خبری و نگاه رصدگرانه خبرنگاران بویژه در فرمانداری‌های مراکز شهرها شکار شد؛ در این گزارش به بخشی از آنها اشاره می‌کنیم.

 

*رشد 14 درصدی ثبت نام کنندگان

 

آنطور که مسئولان ستاد انتخابات کشور گفته‌اند، تا ساعت 24 یکشنبه 6 فروردین که فرآیند نام نویسی از داوطلبان متوقف شد و پایان یافت، اسامی ۲۸۷ هزار و ۴۲۵ نفر وارد سامانه شد؛ البته به گفته رئیس ستاد انتخابات، در برخی از بخشداری‌های کشور، بدلیل نوسانات سامانه، فرآیند ثبت نام داوطلبان به صورت دستی انجام گرفت؛ اما به طور کلی با توجه به ثبت نام  حدود ۲۵۶ هزار نفر در دوره گذشته انتخابات شوراها در سال 92، آمار امسال رشد 14 درصدی داشت.

 

*تنها 20 درصد ثبت نام کنندگان مختص انتخابات شوراهای شهر هستند/ سهم 80 درصدی روستاها

 

طبق اخرین آمار ارائه شده، از کل داوطلبان ثبت نام کرده، ۵۴ هزار و ۸۸۸ نفر برای شوراهای شهر هستند که ۲۰ درصد آمار را به خود اختصاص می‌دهند و ۲۳۲ هزار و ۵۳۷ نفر برای شوراهای روستاها هستند که حدود ۸۰ درصد را به خود اختصاص می‌دهند.

*سهم 7 درصدی بانوان از ثبت نام در انتخابات شوراها

 

آنطور که مسئولان ستاد انتخابات کشور گفته‌اند از مجموع ۲۸۷ هزار و ۴۲۵ نفر ثبت‌نام کننده برای انتخابات شوراهای پنجم، 17 هزار و ۸۸۵ زن  و ۲۶۹ هزار و ۵۴۰ نفر مرد ثبت‌نام کرده‌اند؛ بنابراین سهم زنان در این انتخابات ۶.۳ درصد می‌باشد.

 

*بیشترین تعداد ثبت‌نام کنندگان در چه رنج سنی هستند؟

 

بر اساس آمار ارائه شده از سوی ستاد انتخابات کشور، ۵۱ هزار و ۹۹۲ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات شوراهای پنجم در بازه سنی 30 تا 35 سال هستند؛ همچنین ۱۸۸۹ نفر از ثبت‌نام کنندگان نیز بالای 75 سال سن دارند.

 

*پیرمرد 107 ساله کردستانی مسن‌ترین کاندیدای انتخابات

 

«فیض‌الله فتحی» پیرمرد ۱۰۷ ساله اهل روستای پنجه سفلی کردستان در آخرین روز از ثبت نام داوطلبان شوراهای پنجم به همراه همسر ۷۳ ساله خود به نام«جهان‌عبداللهی»در انتخابات شوراها ثبت نام کردند.

 

*رقابت سه هزار تهرانی برای کسب 21 کرسی

 

در کلانشهر تهران پایتخت ایران اسلامی نیز که دارای 21 کرسی شورای شهر است، سه هزار نفر داوطلب ثبت نام کرده‌اند که در میان آنها چهره‌های سرشناس زیادی از وزرا و نمایندگان سابق مجلس تا ورزشکاران و هنرمندان به چشم می‌خورند؛ ۵۲۳  نفر از ثبت‌نام کنندگان تهرانی زن و ۲۴۷۷ نفر از آنان مرد هستند.  

 

*حضور پررنگ فرزندان مقامات مسئول

 

یکی از نکات جالب توجه در ایام نام نویسی از داوطلبان انتخابات شوراهای پنجم، حضور چشمگیر فرزندان مقامات مسئول سابق و فعلی برای ثبت نام در فرمانداری‌ها بود؛ این امر در فرماندرای تهران بسیار مشهود بود؛ نکته دیگر آنکه اغلب این فرزندان مقامات مسئول هنگام مراجعه به فرمانداری تهران برای ثبت نام، توسط چند فرد دیگر مشایعت می‌شدند!

 

*پدیده مشایعت!

 

مشایعت داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات شوراهای پنجم توسط دیگران تنها مختص به فرزندان مقامات مسئول نبود، بلکه برخی از داوطلبان دیگر نیز با توجه به سابقه آشنایی‌شان با افراد مشهور از آنها طلب همراهی و مشایعت تا فرمانداری تهران را کردند؛ «کیومرث پوراحمد» کارگردان مشهور سینما و «عبدالرضا هلالی» مداح معروف از جمله شخصیت‌های سرشناسی بودند که دوستانشان را برای ثبت نام در شورای شهر تهران تا فرمانداری پایتخت مشایعت کردند.   

 

*جزء سه نفر همه اعضای فعلی شورای شهر تهران ثبت نام کردند  

 

از 30 عضو فعلی شورای شهر تهران، همه اعضا به استثنای سه عضو برای شوراهای پنجم ثبت نام کردند؛ آن سه عضو عبارتند از«عباس شیبانی» که به سبب کبرسن ممنوعیت ثبت نام دارد؛ «معصومه آباد» نیز طی بیانیه‌ای به سبب ایجاد زمینه برای حضور نیروهای جوان در پارلمان شهری از ثبت نام انصراف داد و «رحمت‌الله حافظی» هم با قرار دادن یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش  به دلیل اختلاف های عدیده ایی که با قالیباف داشت و همچنین مسامحه شور ا و مجلس، انصراف داد؛ انصرافی که البته خودش آنرا بیماری همسرش نامید و علت ورود نکردنش به رقابت شورای پنجم را استرس ناشی از مشکلات و سختی های ایت چند ماه اخیر معرفی کرد.

 

*حوزه انتخابیه ای که تمام نامزدهایش زن هستند!

 

برای نخستین بار در تاریخ انتخابات سیستان و بلوچستان تمامی 10 داوطلب نامزدی انتخابات شورای اسلامی در روستای افضل آباد دهستان پشتکوه بخش مرکزی شهرستان خاش بصورت 100 درصد زن هستند و آماده رقابت در عرصه انتخاباتی شورای روستا شده اند.

 

*دوم اردیبهشت؛ زمان اعلام نتایج اولیه تایید صلاحیت‌ها/ صلاحیت احراز نشده ها 4 روز فرصت شکایت دارند

 

کار بررسی صلاحیت داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط هیئت های اجرایی از ۱۷ فروردین آغاز می شود و به مدت 7 روز تا ۲۳ فروردین ادامه خواهد داشت؛ مطابق برنامه ریزی انجام شده، هیات‌های اجرایی 24 ساعت فرصت دارند که نتایج را به هیات‌های نظارت بخش و نظارت شهرستان‌ها اعلام کنند و فرصت هیئت های نظارت هم برای اعلام نتایج نهایی به هیئت مرکزی هفت روز تعیین شده است؛ بنابراین روز دوم اردیبهشت نتایج نهایی تایید صلاحیت ها به داوطلبان ابلاغ می گردد؛ مطابق اعلام رئیس ستاد انتخابات کشور، داوطلبانی که در مرحله نخست تایید صلاحیت شده‌اند نباید در مرحله بعد رد شوند و آنها که ردصلاحیت شدند چهار روز فرصت شکایت دارند.

 

 *زمان دقیق آغاز تبلیغات و تعداد کل اعضای شوراها

 

آنطور که مسئولان ستاد انتخابات کشور گفته‌اند، از ۲۱ اردیبهشت به مدت ۷ روز تبلیغات آغاز و در روز ۲۸ اردیبهشت تبلیغات ممنوع است و روز ۲۹ اردیبهشت روز اخذ رای خواهد بود. براساس آمار در ۱۲۴۴ شهر انتخابات شوراها انجام می‌شود که برای این تعداد ۶۷۵۶ نفر عضو اصلی و ۲۷۵۴ نفر عضو علی‌البدل خواهند بود. همچنین در حدود ۴۰ هزار روستا نیز انتخابات انجام می‌شود که نسبت به قبل ۵۰۰۰ روستا اضافه شده که اعضای اصلی آنها ۱۲۶ هزار نفر و اعضای علی‌البدل ۴۲ هزار و ۷۰۰ نفر خواهند بود.

 

* 30 هزار صندوق الکترونیکی برای انتخابات شوراها

 

 آنطور که عضو هیات نظارت مرکزی بر انتخابات شوراهای اسامی شهر و روستا گفته است: در 10هزار شعبه،30هزار صندوق الکترونیکی در شهرهای که تعداد اعضای شورای آنها بین 7تا9 نفر است بکار گرفته می‌شود. 5هزار صندوق هم به عنوان بک‌آپ در نظر گرفته‌ایم.

 

* ۳۹,۵۷۵ نفر عضو شوراها می‌شوند

 

به گفته محمد محمودی شاه نشین، رییس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، تعداد کل کرسی‌های پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۳۹ هزار و ۵۷۵ کرسی خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر