کد خبر: 17877
A
ربیعی:

ادعای پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی بزرگ‌ترین دروغ به فقراست

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خوشبختی جامعه در پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی نیست، عنوان کرد: این کار نوعی دروغ بزرگ و بزرگ ترین دروغ به فقراست. ما اگر بتوانیم یک شغل را با کرامت به یک خانواده دهیم، آن زمان کار ما ارزشمند است.


ادعای پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی بزرگ‌ترین دروغ به فقراست

دیده بان ایران - علی ربیعی صبح امروز در حاشیه نشستی با استاندار خراسان رضوی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: ما همه از نقد استقبال می کنیم و آن را موجب رشد و پیشرفت می دانیم اما وقتی که رشدی صورت نمی گیرد، عده ای می‌گویند رکود هنوز بر بازار حاکم است. می گویند قرار بود برجام رکود را از بین ببرد.

وی ادامه داد: هنگامی که دولت به رشد بیش از ۷ درصد می رسد، عده ای می گویند اثر آن در زندگی مردم دیده نمی شود. من اعتقاد دارم که همه تلاش ما باید این باشد که آثار این موفقیت ها به طبقات محروم تسری یابد و فقر و محرومیت را کاهش دهد.

ربیعی خاطرنشان کرد: منتها همه ما می دانیم که اصلاح زیرساخت ها اثری درازمدت دارد و به همین جهت نمی توان بدون توجه به سایر متغیرها گفت که این موفقیت ها آثار ملموسی نداشته است. ما در اشتغال موفق عمل کردیم و متوسط ایجاد شغل در این سه سال قابل توجه بوده است.

وی اضافه کرد: در این مدت چند اتفاق رخ داده است. در همین استان خراسان رضوی نرخ مشارکت به ۴۲.۱ درصد رسیده است. از دیگر سو نیروی فارغ التحصیل متقاضی کار با درخواست بیشتر و انتظار بالاتری وارد عرصه شده است. با این حال ما ۱۱۴ هزار شغل در این استان ایجاد کرده ایم که رقمی قابل توجه است اما به علت نرخ مشارکت و ورود نیروی جدید باز هم نتوانستیم از میزان تقاضا پیشی بگیریم. اگر همین اقدام صورت نمی گرفت، آن زمان نرخ بیکاری چقدر بود؟ به هر ترتیب ما باید برای حدود ۲۸۰ هزار نفر دیگر در این استان شغل ایجاد کنیم.  

ربیعی با بیان اینکه دولت صدای بلندی ندارد و به همین دلیل دستاوردهای آن دیده نمی شود، عنوان کرد: باید به جامعه امید داده شود. وقتی نرخ مشارکت افزایش پیدا می کند، به معنای این است که جامعه امید دارد. زمانی بود که نرخ مشارکت به ۳۸ درصد تنزل پیدا کرده بود؛ یعنی امید کمتری به دولت برای اینکه کاری بتواند بکند، وجود داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقداماتی که در حوزه رفاهی صورت گرفته است، گفت: ما علاوه بر ایجاد اشتغال تصمیماتی نیز در حوزه های رفاهی آن هم به شکل ناملموس و نه به صورت واریز یارانه نقدی گرفتیم. به عنوان نمونه خدماتی برای مبارزه با سوءتغذیه ارایه کردیم و در این راستا حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای رفع این مسایل هزینه شد. این هزینه ها در مواردی مانند تهیه شیر مدارس و تهیه یک وعده غذای گرم در کودکستان های مناطق محروم بوده است.

وی اضافه کرد: ما سال گذشته موفق شدیم با همکاری آموزش و پرورش کودکان بازمانده از تحصیل را به چرخه تحصیل بازگردانیم. همچنین به حدود ۱۱ میلیون حاشیه نشین شهری دفترچه بیمه داده شد و ارزش دفترچه بیمه روستایی نیز ۱۰ برابر افزایش یافت. امسال نیز بیمه فراگیر برای بازنشستگان را نیز دنبال می کنیم.

ربیعی تصریح کرد: اما در این میان به جامعه شوک داده می شود و اقدامات را کوچک جلوه می دهند که در نتیجه آن جامعه نیز دچار ناامیدی می شود، در صورتی که اقدامات غیرمستقیم و مستقیم صورت گرفته خوب بوده است. به عنوان نمونه در حوزه دستمزد رقم مناسبی برای ترمیم حقوق های بازنشستگان در نظر گرفته شده است. شیبی در نظر گرفته شده و مزد بر تورم پیشی داده شده چرا که هدف ما افزایش قدرت خرید بوده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختی جامعه در پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی نیست، تصریح کرد: این بزرگ ترین دروغ به فقراست. ما اگر بتوانیم یک شغل را با کرامت به یک خانواده دهیم، آن زمان کار ما ارزشمند است. این هنر نیست که ما ۲۰۰ هزار یا ۳۰۰ هزار تومان در جیب افراد بگذاریم و ظرف چهار ماه به اشکال مختلف چهار برابر آن را از جیب او خارج کنیم.

او با بیان این‌که در جامعه ای بزه ایجاد می شود که بدون تولید پول، پول بیاورد گفت: ما ساختارها را درست کردیم و تفکر ما این است که نابرابری ها کم شود و جامعه تولیدگرا شود تا تولید ارزش پیدا کند. جهت گیری ما این نیست که افرادی بنشینند و از قبل اینکه بتوانند در شرایط تحریم پولی را نقل و انتقال دهند، هزاران میلیارد برای خود ثروت اندوزی کنند.

ربیعی اظهار کرد: اگر در جامعه ای پول، پول بیاورد، آن جامعه رنگ خوشبختی نمی بیند و ثروت های قله ای شکل می گیرد. باید در میان مدت سهم همه در تولید افزایش پیدا کند. در این صورت پول های قله ای شکل نمی گیرد و تولید به سمت مردمی شدن که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، حرکت می کند. هدف ما نیز این است که پول های کوچک را در مشارکت اقتصادی سهیم کنیم.  

وی با اشاره به حضور خود در مشهد و انعقاد تفاهم نامه هایی در حوزه ICT گفت: به دنبال برنامه دولت در حوزه اشتغال که قرار است طی آن رسته های پر اشتغال مورد حمایت قرار گیرد، قرار است حوزه ICT نیز مورد توجه قرار گیرد. امروز نیز تصمیم گرفته شد مساله ICT و حوزه گردشگری با هم دیده شود و کمیته آن نیز راه اندازی شود تا گردشگری نوین و مجازی ایجاد شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: حوزه های مختلفی برای این استان در نظر گرفته شد که توسعه سرویس و خدمات، توسعه خدمات در روستاها، توسعه زیرساخت ها و دسترسی ها و صدور مجوزهای مختلف در این زمینه ها از جمله آن هاست. به عنوان نمونه راه اندازی مرکز شتاب دهنده در استان مورد تصویب قرار گرفت. در حوزه توسعه خدمات دیجیتال گردشگری نیز امروز شرکت های مختلفی قرارداد منعقد کردند.

ربیعی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری سه شرکت تفاهم نامه امضا کردند. همین‌طور تفاهمی با پارک علم و فناوری استان برای ایجاد اپلیکیشن ها صورت گرفت. تاسیس پایانه فناوری استان یکی دیگر از طرح هایی بود که مورد توجه قرار گرفت. توسعه بستر توزیع انواع محتوای دیجیتال نیز مورد تاکید قرار گرفت.  

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما فکر می کنیم این قراردادها ۸۰۰۰ شغل مستقیم ایجاد می کند، عنوان کرد: سرمایه گذاری ابتدایی این طرح ها ۳۲۰ میلیارد تومان است. البته استان خراسان رضوی در تولید پوشاک در قالب طرح تکاپو بسیار موفق بوده و یکی از برندهای معتبر با تولیدکنندگان این استان قرارداد امضا کرده است.  

ربیعی گفت: انستیتوی چرم نیز قرار بود در مشهد راه اندازی شود که کار خود را آغاز کرده و قرار است مشهد به عنوان یک مرکز تولید کفش شناخته شود. در آینده می توان با برنامه هایی که برای طراحی این کفش ها در بازارهای بین المللی دیده شده، محصولات جدیدی را تولید کرد که هم بتواند در بازار داخل و هم در بازار خارج از کشور به فروش رسد.

وی تصریح کرد: در این استان در حوزه زعفران نیز فعالیت های خوبی انجام شده و هر روز از آن حالت فروش فله ای در حال فاصله گرفتن است و ارزش افزوده بیشتری را ایجاد می کند. فکر می کنم با این برنامه هایی که در هر استان شناسایی شده انشالله به ایجاد اشتغال قبل توجه و متناسب با نیروها دست یابیم.

 

 

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر