کد خبر: 18443
A
دیده بان ایران گزارش می دهد؛

اقدام غیر اخلاقی روزنامه ارگان شهرداری تهران/ همشهری گزارش پلاسکو را سانسور کرد

«روز گذشته 10 عضو هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو در حالی در حضور خبرنگاران به بررسی فاجعه بارترین حادثه سال گذشته یعنی فرو ریختن ساختمان پلاسکو پرداخته و گزارش بررسی نهایی این هئیت را قرائت کردند که روزنامه همشهری ارگان شهردار تهران در شماره امروز خود بخش مربوط به قصور این نهاد بزرگ را با سانسور فراوان به چاپ رساند.»

اقدام غیر اخلاقی روزنامه ارگان شهرداری تهران/ همشهری گزارش پلاسکو را سانسور کرد

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ با احتساب امروز، 80 روز از فاجعه تلخ پلاسکو می گذرد و هنوز علت اصلی این فاجعه مشخص نشده است و هیچ کس حاضر به جواب دادن این حادثه نیست و بعد از گذشت 2 ماه و بیست روز هنوز کسی حاضر نشده سرنوشت ساختمان بلند مرتبه دهه چهل را مشخص کند.

بلافاصله بعد از فرو ریختن ساختمان پلاسکو، رییس جمهور به وزیر کشور دستور داد تا در اسرع وقت، علل و مسوولیت حادثه بررسی و گزارش شود و همچنین نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.

روزنامه همشهری در گزارشی، نشست خبری مربوط به حادثه پلاسکو را با اقدام کاملا غیر اخلاقی بخش های مربوط به شهرداری را سانسور کرد و باقی گزارش را منتشر کرد.

و بعد از80 روز از فاجعه دردناک پلاسکو در خیابان استامبول، سرانجام نتایج بررسی‌های تیم گزارش ملی حادثه پلاسکو با حضور کارشناسان در صبح روز شنبه 19 فروردین‌ماه در دانشگاه‌ تربیت مدرس تهران اعلام شد.

در ابتدا؛ محمد تقی احمدی،  رئیس هیأت ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو در خصوص گزارش های محرمانه در مورد فرو ریختن پلاسکو اظهار کرد: فروریزی پلاسکو نمادی از همه ناکارآمدی‌ها، قصورها و کاستی‌هایی است که به مدت چندین دهه بر روی هم انباشته شده و در اصل پلاسکو در زیر بار سنگین انباشته‌ای از آنها فروریخت.

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو خاطر نشان کرد: ما دقیقا زمان دقیق آتش‌‌سوزی را نمی دانیم، اما در ساعت 7:58 دقیقه صبح روز پنج شنبه به سازمان آتش نشانی اطلاع داده شد و احتمالا 10 دقیقه یا حتی بیشتر از وقوع حادثه گذشته بوده تا مردم حادثه آتش سوزی را به آتش نشانی اطلاع دادند و همچنین تلاش های فراوانی داشتیم تا به صورت کاملتری از نتایج تحقیقات هم استفاده کنیم.

احمدی افزود: ساختمان هایی که این روزها قرار است ساخته شود با آیین نامه و دستورالعمل های بسیار سختگیرانه همراه است، اما متاسفانه ساختمان هایی که 5 سال و یا 10 سال از عمر آنها می گذرد.

همچنین در ادامه این نشست؛ علی اکبر آقا کوچک، قائم مقام رئیس هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو نیز به ارائه گزارشی  به شرایط سازه ساختمان پلاسکو اشاره ای کرد و گفت: آتش سوزی از طبقه دهم آغاز شد و حدود سه ساعت بعد از آتش سوزی اولیه قسمتی از کف ساختمان ریزش کرد و لحظاتی بعد ریزش دوم نیز رخ داد و کف طبقات در همان بخش به طور کامل ریزش کرد و  دقایقی بعد مرحله سوم تخریب آغاز شده و با ضربات مختلف پیش‌رونده ناشی از ضربه کف‌ها سبب کمانش‌ ستون‌های ساختمان شده و در نهایت ساختمان حدود ساعت 11: 33 دقیقه به طور کامل ساختمان پلاسکو فرو ریخت و همه این گزارش ها به جز انفجارهای معدود ناشی از انفجار کپسول‌های گاز شواهدی مبنی بر انفجار برنامه‌ریزی شده یا گسترده وجود دارد.

 قائم مقام رئیس هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو همچنین با اشاره به نبود نقشه‌های ساختمان پلاسکو ادامه داد: نقشه‌های ساختمان در طبقه چهاردهم قرار داشت که در حادثه فرو ریختن از بین رفت و همه تلاش هایی که با استفاده از تصاویر هنگام ساخت و. . . نقشه‌ ساختمان را شبیه‌سازی کرده بودیم از بین رفت.

در ادامه محمد فاضلی، عضو کمیته اجتماعی و رسانه هیات ویژه رسیدگی حادثه پلاسکو در خصوص عدم پوشش برنامه‌های ایمنی در رسانه ملی گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که در یک سال اخیر 75 درصد مردم هیچ برنامه‌ مرتبط با ایمنی ندیده‌اند؛ در حالی که بارها از تلویزیون خبر تولد پاندا در باغ وحش و یا تبلیغات چیپس و پفک را دیده‌اند، اما در مورد مسائل ایمنی برنامه ای ساخته نشده است. 

عضو کمیته اجتماعی و رسانه هیات ویژه رسیدگی حادثه پلاسکو تصریح کرد: عذرخواهی کلامی فایده‌ای ندارد و همچنین احتیاجی به عذرخواهی و استعفا نیست و فکر می‌کنم بهترین عذرخواهی در حادثه پلاسکو اصلاح قوانین و اصلاح مقررات ملی  در ساختمان ها باشد.

سید‌ باقر مرتضوی عضو هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو نیز با اشاره به اینکه باید تا شعاع 60 متری محل حادثه توسط نیروی انتظامی حتی شده به زور هم تخلیه می‌شد، گفت: باید از طبقه دهم عملیات را شروع می‌کردند و در طبقه 11 استندآپ و از طبقه 12 هم برای جستجو می‌رفتند؛ اما این کار را نکردند و آقایان اول رفتن طبقه 10 و بعد رفتن طبقه 11 و تخلیه و عملیات طبق اصول استاندارد حمله به آتش انجام نشد و برق ساختمان قطع نشده بود و بررسی بی‌سیم‌ها نشان می‌دهد که  مردم تا دقایق آخر هم  در ساختمان حضور داشتند و نیروهای آتش‌نشانی باید قبل از ساعت 10: 50 نیروها را تخلیه می‌کردند اما دستور تخلیه دیر صادر شد و دقایقی بعد از ساعت 11 و ریزش ساختمان دستور تخلیه صادر شده است که نباید این‌طور می‌شد و در این حادثه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عملا نقشی نداشته است.

وی ادامه داد: حادثه سطح 1 بود و پس از ریزش وارد سطح 2 شد، از آن زمان باید یک فرمانده باتجربه عملیات را در دست می‌گرفت، من نمی‌خواهم کوشش و تلاش افراد را زیر سؤال ببرم اما اگر نقشه ساختمان موجود بود می‌دانستند کجا باید تونل بزنند؛ این در حالیست که چند جا تونل زدند و آخرین تونل به زیرزمین و اجساد رسید. فرماندهی حادثه پلاسکو طبق استاندارد صورت نگرفته است‌ و صحبت‌های ما بر اساس استانداردهای دنیا است. 

وی خاطر نشان کرد: آواربرداری باید در آخرین مرحله حادثه انجام می شد و این حادثه علمی جمع نشد اما به نظرم امکانات کافی داشتند. البته امکانات برای این حریق هم کافی بود و خودروهای پشتیبانی دستگاه‌های برش نیز وجود دارد و می‌توانستند در را برش دهند و وارد شوند.

وی خاطر نشان کرد: چهار نفر در موتورخانه حضور داشتند، اما اینکه زنده بودند یا خیر را نمی‌دانیم و پیامکی هم نبوده و من بی‌سیم‌ها و ... را چندین بار گوش کردم.

وی درباره تعداد افراد حاضر در محل اعم از مسئولان و مردم نیز گفت: در حادثه‌ای مانند نیشابور اگر مردم آنجا نمی‌رفتند 300نفر کم می‌شد. تلفات و فرماندهی خوبی در اطلاع‌رسانی حادثه پلاسکو نشد، یک‌بار گفتند خاموش شده، یک‌بار گفتند ساختمان فروریخت، یک بار گفتند تعداد تلفات خیلی است و... . برای همین می‌گوییم که مدیریت خوبی نشد. خیلی از سازمان‌ها در آنجا حاضر بودند که نیاز نبود، مثلا چرا فراخوان ارتش صادر شد؟ فرمانده میدان هنگام حریق آتش‌نشانی و پس از ریزش، شهردار تهران بوده است.

در پایان این نشست مهدی هداوند، دکترای حقوق و عضو هیات بررسی حادثه پلاسکو به انتقاد از عدم ایمن‌سازی ‌ساختمان پلاسکو پرداخت و گفت: شهرداری وظیفه داشت که اگر مالک ساختمان نسبت به ایمن‌سازی آن اقدام نکرده و در اجرای قانون شخصا وارد شود و نسبت به ایمن‌سازی آن اقدام کند که این اقدام را انجام نداد.

دکترای حقوق و عضو هیات بررسی حادثه پلاسکو ادامه داد: بر اساس اعلام تأمین اجتماعی 300 کد کارگاهی در ساختمان پلاسکو وجود داشته که باید در این زمینه اقدام می‌شد، اگر چه ساختمان تجاری بوده اما مسئولیت‌هایی در مورد کارگاه‌ها وجود داشته است. وزارت کشور باید بر شهرداری‌ها برای اجرای مبحث 22 نظارت می‌کرده و از سوی دیگر از سال 93 قانون مدیریت بحران به اتمام رسیده و برای ابلاغ قانون جدید اقدامی انجام نشده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر