کد خبر: 18821
A

گلایه مخاطبان از جریمه‌های دوربینی/ جریمه رانندگی با حقوق کارگر مقایسه شود یا خسارات تصادف؟

یکی از مخاطبان گلایه کرده چرا برای سرعت غیرمجاز جریمه زیادی در مصوبه پیش بینی شده‌است.

گلایه مخاطبان از جریمه‌های دوربینی/ جریمه رانندگی با حقوق کارگر مقایسه شود یا خسارات تصادف؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، برخی مخاطبان گلایه می کنند چرا جریمه های راهنمایی و رانندگی زیاد است. یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم در این باره گلایه کرده: با سلام در رابطه با قبضهای 200 هزار تومانی دوربین برای سرعت غیر مجاز، بنظر میرسه خیلی زیاد باشه و منصفانه نیست. مخصوصا اگر این رقم رو با حقوق کارگر مقایسه کنید بیشتر متوجه می شوید!

جریمه رانندگی را با چه چیزی مقایسه کنیم؟
واقعیت این است که جریمه های راهنمایی و رانندگی از دو سال پیش یعنی اسفندماه 94 تاکنون افزایش نیافته و جریمه هایی که هم اکنون در برگه جریمه نوشته می شود مطابق با مصوبه اسفندماه 94 هیات وزیران است.
در این مصوبه، جریمه ای که مخاطب سرویس مشکلات مردم عنوان کرده، برای سرعت بیش از حد مجاز، 200 هزار تومان در نظر گرفته شده. در کامنت این کاربر، مقایسه این جریمه با حقوق کارگران صورت گرفته که در سال 96 در حدود یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
این کاربر نتیجه گرفته که جریمه 200 هزار تومانی برای افزایش سرعت غیرمجاز خودرو در مقایسه با حقوق یک میلیونی کارگران، منصفانه نیست. با این حال بد نیست نگاهی به میزان خسارتهای تصادفات راهنمایی و رانندگی داشته باشیم تا با مقایسه میزان خسارتها، بتوان قضاوت درستی کرد که آیا میزان جریمه ها کم است یا زیاد؟
تحقیقی که 2 سال پیش در کشور انجام شد نشان داد میزان خسارتهای مادی تصادفات سالانه بین 7 تا 8 هزار میلیارد تومان است. این میزان هنگفت خسارتها که با توجه به بودجه سال گذشته کشور که حدود 230 هزار میلیارد تومان بود، نشان می دهد در مقایسه با بودجه کل کشور حدود 3.5 تا 4 درصد این بودجه، میزان خسارتهایی است که مردم، خانواده های داغدار، بیمه ها و صاحبان خودرو می پردازند. به عبارت دیگر، به دلیل تصادفات رانندگی سالانه 8 هزار میلیارد تومان از کیسه ملت می رود. 
اکنون باید پرسید آیا منطقی است سرعت مجاز را رعایت کنیم یا اینکه با استناد به حقوق کارگران بگوییم جریمه های رانندگی زیاد است؟- خبرآنلاین

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر