کد خبر: 18840
A

روایت دردناک مردم روستای چنار که بیش‌ترین تلفات را در سیل آذربایجان داشتند/ ما از سیل بی‌خبر بودیم

«سیلاب بی‌خبر آمده، یعنی بی‌خبر نیامده، مردم بی‌خبر بوده‌اند» این را نورالدین انصافی، دهیار روستای چنار در شهرستان عجب‌شیر می‌گوید؛ روستایی که حالا بعد از یورش سیل فقط چند ویرانه از آن باقی مانده است.

روایت دردناک مردم روستای چنار که بیش‌ترین تلفات را در سیل آذربایجان داشتند/ ما از سیل بی‌خبر بودیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: انصافی می‌گوید: روستا 21 نفر تلفات داشته، 18 نفر را پیدا کرده‌اند اما از سه نفر دیگر هیچ اثری نیست. اگر حتی یک نهاد به ما هشدار داده بود، خانه‌های حاشیه رود را تخلیه می‌کردیم اما ما هیچ هشداری دریافت نکردیم و سیل، همه خانه‌های حاشیه رودخانه را تخریب کرد. او از خانواده هفت نفره‌ای می‌گوید که سیل، 6 نفر از آنها را به کام مرگ برده، فقط یکی از فرزندان پسر خانواده زنده مانده و او هم در بیمارستان بستری است. بر‌اساس آنچه مسئولان اعلام کرده‌اند، سیل در آذربایجان‌شرقی، بیشترین خسارت را به این روستا وارد کرده است. تخریب بیش از 70 خانه، مرگ 21 نفر و آوارگی بیش صدها نفر سرانجامی است که سیل برای ساکنان این منطقه رقم زده است.


همه روستای چنار داغدار است
روحانی روستا خودش را برای مراسم خاکسپاری آماده می‌کند. حاج‌آقا نوریان می‌گوید «همه مردم روستا داغدار هستند، آنها که مرده‌اند، خانواده همه ما بوده‌اند. می‌گوید ترتیب داده‌اند یک مراسم خاکسپاری باشکوه برای کشته‌شدگان سیل برگزار کنیم اما مگر این چیزها داغ خانواده‌هایشان را کمتر می‌کند؟» مردم روستا در 40 سال گذشته چنین سیلی ندیده‌اند. سیل چند روز گذشته در عجب‌شیر اما ویرانی کامل برخی از خانه‌ها را درپی داشته است. مسئولان می‌گویند 10 خانه در حاشیه رودخانه به‌طور صددرصد تخریب شده‌اند «سیل، 10 خانه را کاملا تخریب کرده، هیچ اثری از خانه‌ها وجود ندارد و فقط زمین این واحد‌های مسکونی باقی مانده است.» بقیه خانه‌ها هم خسارت‌هایی بالای 60 درصد دارند. بعضی از خانه‌ها فقط یک دیوار دارد. بعضی‌ها فقط در خانه باقی مانده و چند خانه هم فقط چهار دیوار اطراف خانه باقی مانده است. روحانی روستا از کم‌لطفی‌ها به مردم می‌گوید. «این مردم، همه زندگی خود را در فقر سپری کرده‌اند و حالا هم سیل یا جان خود و عزیزانشان را گرفته یا خانه و کاشانه‌شان را ویران کرده است.» به گفته او در ساعات ابتدایی سیل، مردم روستا کار امدادونجات را انجام داده‌اند و خبری از نیرو‌های امدادی نبوده «نیروهای امدادی شب آمدند، همراه مسئولان تا آن‌موقع مردم چند جنازه را از آب بیرون کشیده بودند و به آوارگان اسکان دادند.»


چه کسی هشدار سیل را داده است؟ 
انصافی، خبر هرگونه هشدار درباره وقوع سیل را تکذیب می‌کند «اگر سیلی در کار بود، دستور تخلیه خانه‌ها به مردم داده می‌شد اما نه مسئولان و نه مردم هشداری دراین‌باره دریافت نکرده‌اند. عرض سیل 70 متر بوده، تا 30 متر از یک سمت رودخانه و 30متر از سمت دیگر خانه‌ها را ویران کرده، مردم اگر می‌دانستند، فرار می‌کردند و حداقل جان خودشان را نجات می‌دادند.» گفته‌های او در حالی است که مسئولان استانی، بارها در اظهارات خود اعلام کرده‌اند که هشدار وقوع سیل به مردم و به‌ویژه روستاییان داده شده بود. محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی مدعی است که هشدارهای لازم داده شده است. او می‌گوید: کارشناسان هواشناسی آذربایجان‌‌شرقی، این میزان بارش را پیش‌بینی کرده و به سازمان‌های متولی بحران و... اطلاع‌رسانی کرده بودند. آن‌طور که انصافی می‌گوید، در چند ماه گذشته، درخواست ساخت دیوار حائل در حاشیه رودخانه برای امنیت بیشتر ساکنان را داشته اما مسئولان منطقه، کمبود اعتبارات را بهانه کرده‌اند. به گفته او، یکی از دیوارهای حائلی که خود مسئولان روستا در کنار روخانه ساخته‌اند، باعث شده آن منطقه آسیب نبیند اما بقیه خانه‌ها را سیل کاملا تخریب کرده است. وضعیت اسکان آوارگان خوب است؛ البته نیروی‌های امدادی در اسکان ساکنان روستای چنار دخیل نیستند و اقوام سیل‌زدگان، آنها را در منازل خود اسکان داده‌اند. انصافی می‌گوید: «باوجود تجهیزات هلال‌احمر برای اسکان سیل‌زدگان، اقوام آنها اجازه ندادند که کسی در چادر، اسکان پیدا کند. درحال‌حاضر، تمامی سیل‌زدگان روستای چنار در منازل اقوامشان اسکان یافته‌اند اما در صورت عدم تمایل می‌توانند در چادرهای هلال‌احمر اسکان یابند.»


همه قربانیان سیل، سلفی‌گیران نبودند
روز گذشته، خبرهایی منتشر شد مبنی‌براینکه بیشتر قربانیان سیل افرادی هستند که روی پل‌ها و در حاشیه رودخانه‌ها مشغول گرفتن عکس و فیلم بودند. برخی منابع خبری البته این گفته‌ها را تأیید می‌کنند. عظیم نظری، رئیس جمعیت هلال‌احمر آذرشهر گفت: تعدادی از خودروها در زیر پل غله‌زار آذرشهر برای تماشای سیل و گرفتن فیلم و عکس تجمع کرده‌اند که متأسفانه سیل، تعدادی خودرو را با خود برد. احد فیاضی، یکی از خبرنگاران عجب‌شیری می‌گوید شاهد این صحنه بوده که تعدادی از مردم، اتومبیل‌های خود را کنار رودخانه پارک کرده و مشغول گرفتن عکس بودند که سیل، پل را تخریب کرده و همه مردم و اتومبیل‌ها را برده است. او البته به این نکته نیز اشاره می‌کند که ساکنان عجب‌شیر فقط قربانی بی‌خبری و عدم هشدارهای لازم از سوی مسئولان شده‌اند. او می‌گوید خودش هم هیچ اخطاری در رسانه‌ها ندیده و از سوی مسئولان هم هشدار دریافت نکرده وگرنه آن را در رسانه خود منتشر می‌کرد. روستای چنار، تنها روستای آذربایجان شرقی است که تاکنون 21 نفر تلفات داشته؛ دهیار روستا بی‌خبری را عامل اصلی تلفات می‌داند: «نقشه روستای ما نشان می‌دهد خانه‌های زیادی در خطر طغیان رودخانه هستند، ما تاکنون برای طغیان‌های معمولی هم هشدار دریافت می‌کردیم و خانه‌ها تخلیه می‌شد اما این‌بار این اتفاق نیفتاد و این همه تلفات داشتیم.»


خسارت‌های سیل در شمال‌غرب کشور
به گفته مسئولان محلی، برق و آب روستا درپی وقوع سیل قطع شده که با تلاش مردم و مسئولان آب در روز گذشته وصل شده اما مردم روستا هنوز در نبود برق به‌سر می‌برند. تأسیسات برق هشت روستا تخریب شده و مسئولان در حال تلاش برای رفع مشکل هستند. معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی می‌گوید: میزان خسارت سیل هم‌اکنون قابل بیان نیست و باید پس از دو روز بررسی کارشناسان اعلام شده و به‌دنبال جبران این خسارات باشیم. سیل در شهرستان‌های عجب‌شیر و آذرشهر، تلفات انسانی و مالی زیادی داشت که نیروهای امدادرسانی در حال جست‌وجوی مفقودان سیل امروز هستند. سیدشمس‌الدین مراثی، فرماندار عجب‌شیر اما درباره خسارت‌ها در این منطقه می‌گوید: بیشترین خسارت به روستای چنار در 16 کیلومتری عجب‌شیر وارد شده و 30 خانه را در این روستا آسیب زده یا تخریب کرده است. او با اشاره به اینکه در سیلاب اخیر، چندین خانوار در روستاها در محاصره سیل قرار گرفته بودند، می‌گوید: با تلاش نیروهای امدادی، این مشکل رفع شد اما متأسفانه 21 نفر در روستای چنار و بارازلوی عجب‌شیر، جان خود را از دست دادند
که تاکنون جسد 18 نفر پیدا شده است. سیل از روز جمعه تاکنون سه استان در شمال غرب کشور را دربر گرفته است. اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از ادامه عملیات جست‌وجو برای یافتن مفقودین در سیل آذربایجان خبر داده و گفته: تاکنون شمار جانباختگان سیل در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و کردستان 41 نفر است و البته 7 نفر نیز مفقود هستند که عملیات جست‌وجو برای یافتنشان ادامه دارد. به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عملیات بازسازی مناطق سیل زده در حال پیگیری است.
رئیس جمهوری نیز دستور ویژه‌ای برای سیل آذربایجان داده و تمامی امکانات در این زمینه بسیج شده‌اند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر