کد خبر: 19315
A
یک روانشناس در گفت و گو با دیده بان ایران؛

تاثیربازی های خشن بر پرخاشگری کودکان/ دست های شخصیت های اکشن بر گلوی کودکان

تماشای فیلم‌های ترسناک و صحنه‌های دلخراش موجب ایجاد هیجان عاطفی کاذب در کودک می‌شود. تاثیر منفی تماشای چنین صحنه‌هایی ممکن است تا مدتی طولانی در ذهن کودک باقی بماند. به همین دلیل لازم است والدین مانع تماشای فیلم‌ها و صحنه‌های ترسناک و خشن از سوی کودکان شوند.

تاثیربازی های خشن بر پرخاشگری کودکان/ دست های شخصیت های اکشن بر گلوی کودکان

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ بسیاری از محققان خشونت در رسانه های اجتماعی یک عامل تهدیدکننده در سلامت همگانی است و باید به آن توجه شود چرا که خشونت در رسانه های مختلف رابطه مستقیمی با پرخاشگری در کودکان دارد و از آنجایی که بر اساس تحقیقات حدود 90 درصد از بازی های رایانه ای خشنونت آمیز هستند، باید خانواده ها و مسئولان آموزشی و تربیتی به این موضوع وارد شوند و بهترین راهکارها را ارائه دهند .

با فرا رسیدن فصل بهار، دانش آموزان درس و کتاب را کنار می گذارند و به تفریح می پردازند، هر چه والدین به آن ها اصرار می کنند که گاهی هم به کتاب و دفتر خود سر بزنند ، گوششان بدهکار نیست که نیست... اما زمانی که شمارش معکوس برای پایان تعطیلات آغاز می شود، کاسه چه کنم! دست می گیرند و دست به دامان فامیل می شود تا آن ها را در انجام تکالیف خود یاری کنند.

با پایان آمدن تعطیلات برخی از دانش آموزان نیز هنوز حال و هوای تعطیلات در سرشان مانده و بیشتر اوقات خود را پای تلویزیون می گذرانند یا با بازی های کامپیوتری خود را سرگرم می کنند.

شاید بارها این جمله را شنیده باشید که می گویند بازی های کامپیوتری عامل اصلی رواج خشونت میان کودکان است و ساده از آن گذشته باشید اما آیا به آن فکر کرده اید که همین بازی های ساده که عامل سرگرمی کودکان شناخته می شود، می تواند از لحاظ روانی چه تاثیری روی آن ها بگذارد؟ در این زمینه الهه موسوی روانشناس کودکان به سوالات خبرنگار دیده بان پاسخ می دهد.

مرد عنکبوتی با دشمنانش می جنگد و مردم برای بقا و مسائل مالی به جان یکدیگر می افتند. آیا تا به حال توجه کرده اید تماشای فیلم و سریال های اکشن چه تاثیری روی رفتار کودکان دارد؟ یا از آن دسته والدینی هستید که با فرزندانشان به تماشای این گونه فیلم ها می نشنینند؟

الهه موسوی روانشناس، به آن دسته از والدینی که به همراه فرزندانشان به تماشای فیلم می نشینند، اشاره ای کرد و به خبرنگار دیده بان ایران گفت: «والدین باید به برنامه هایی که کودکان می بینند توجه کنند و در برخی موارد کودک خود را در تماشای این برنامه ها همراهی کنند در این صورت می توانند زمانی که کودک دچار ابهامی شد آن را رفع کنند و از کج فهمی های احتمالی جلوگیری کنند.»

موسوی، والدین باید زمان مشخصی را برای تماشای تلویزیون کودکان در نظر بگیرند و برای اوقات فراغت فرزندانشان در تابستان برنامه ریزی کنند تا فرزندانشان در طول این 3 ماه احساس بی حوصلگی نداشته باشند.»

این روانشناس معتقد است: « والدین نباید تلویزیون را در اتاق خواب فرزندانشان قرار دهند زیرا کودکان تا دیر وقت به تماشای فیلم های اکشن و ترسناک می نشینند یا ممکن است با پلی استیشن بازی های خشونت آمیز انجام دهد که باعث می شود در خواب آن ها اختلالاتی به وجود بیاید.»

 

موسوی خاطر نشان کرد: «هنگامی که با کودکانتان به تماشای فیلم و سریال نشسته اید برای او توضیح دهید که در این فیلم بازیگر مجروح یا به قتل نرسیده است، اما این گونه خشونت ها در دنیای واقعی بسیار دردناک است و منجر به مرگ می شود، اما این صحنه از فیلم واقعیت ندارد.»

وی افزود: زمانی که برنامه های خشونت آمیز از تلویزیون پخش می شود والدین باید کانال را عوض کنند و اجازه ندهند فرزندانشان این رفتارهای خشونت آمیز را ببینند و در این هنگام والدین باید کانال را تغییر یا تلویزیون را خاموش کنند، البته باید در آن لحظه طوری رفتار کنند که فرزندشان متوجه نشود که اجازه دیدن فیلم های اکشن را ندارد تا برای خودشان حساسیت ایجاد نشود.»

او ادامه داد: «تماشای فیلم‌های ترسناک و صحنه‌های دلخراش موجب ایجاد هیجان عاطفی کاذب در کودک می‌شود. تاثیر منفی تماشای چنین صحنه‌هایی ممکن است تا مدتی طولانی در ذهن کودک باقی بماند. به همین دلیل لازم است والدین مانع تماشای فیلم‌ها و صحنه‌های ترسناک و خشن از سوی کودکان شوند. اما مشکل اینجاست بعضی خانواده ها خودشان به این موضوعات علاقه دارند و به کودک خود در این زمینه توجهی ندارند و کنار او به تماشای این فیلم‌ها می‌‌نشینند.»

وی افزود: « والدین نباید در حضور فرزندانشان صحنه های خشونت آمیز را تأیید کنند بلکه باید به آن ها بفهمانند که بدترین شیوه برای حل یک مشکل، روش خشونت آمیز است.»

موسوی تصریح کرد: « انیمیشن ها، دنیای تصورات و تخیلات ما هستند و ما در انیمیشن ها می توانیم خواسته ها و آرزوهایمان را ببینیم و فکر و اندیشه مان را به پرواز در بیاوریم. این جاست که خلاقیت و ابتکار فرصت شکوفایی می یابد. حتی در بزرگسالان نیز آن بخش نهان کودکانه ای که در هر فرد وجود دارد، قدرت و ارزش می یابد و احساس آرمان و آرزو را در  هر آدمی پرورش می دهد، حتی بزرگسالانی را می بینیم که اشتیاق و ذوق بیشتری برای دیدن انیمیشن دارند تا فیلم.»

این روانشناس معتقد است: « مدت تماشای تلویزیون توسط کودکان، جدا ازمحتوای آن باید کم شود چون کودکان را از پرداختن به فعالیت های مفید دیگر از قبیل مطالعه، بازی با دوستان و رشد و پرورش علائق خود باز می دارد.»

موسوی در پایان خاطر نشان کرد: «خشونت در برخی از فیلم ها با بروز پرخاشگری در کودکان ارتباط مستقیم دارد و مهمترین تاثیرات منفی را رسانه های دیداری مانند تلویزیون، کامپیوتر، تلفن همراه، اینترنت و... بر روی کودکان و نوجوانان می گذارد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر