کد خبر: 20333
A

صدای انفجار امروز قصرشیرین مربوط به خنثی سازی زمین های آلوده به مین بود

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت: انفجار چند قبضه مین در شهرستان قصرشیرین مربوط به انهدام و خنثی سازی مین از سوی گروه های پاکسازی در زمین های آلوده به مین و مهمات عمل نکرده و به جای مانده از جنگ تحمیلی است.

صدای انفجار امروز قصرشیرین مربوط به خنثی سازی زمین های آلوده به مین بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ نعمت الله نازپرورده در همین رابطه افزود: هم اکنون گروه های پاکسازی در قصرشیرین نسبت به بازنگری زمین های آلوده به مین مشغول فعالیت هستند که انفجار های امروز در حوالی مرز ناشی از انهدام و خنثی سازی مین های های جمع آوری شده است.
وی تاکید کرد که این انفجارها هیچ گونه خسارت مادی و جانی در بر نداشته است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.
وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون هفت مورد انفجار مین در شهرستان مرزی قصرشیرین رخ داد که در اثر این انفجارها سه تن مجروح ، 10 راس دام تلف و هشت راس دام نیز آسیب دیدند و یک دستگاه تراکتور، سه دستگاه بولدوزر و یک دستگاه بیل مکانیکی نیز دچار خسارت مادی شدند. 
پارسال در مجموع 20 مورد انفجار مین به جا مانده از جنگ تحمیلی در این شهرستان مرزی رخ داد که در اثر آن یک تن کشته و 12 تن مجروح و یا دچار موج گرفتگی شدند. 
نیروهای نظامی، کشاورزان، روستاییان، عشایر منطقه و همچنین نیروهای پاکسازی کننده مواد منفجره در مناطق آلوده، از حادثه دیدگان انفجار مین در شهرستان قصرشیرین هستند. 
در 14 مورد از این انفجارها، 6 دستگاه بولدوزر متعلق به مرکز مین زدایی، یک دستگاه گریدر، 2 دستگاه کمباین و چهار دستگاه تراکتور کشاورزان فعال در منطقه دچار خسارت مادی شد و در سه مورد دیگر از این انفجارها، 11 راس گوسفند تلف شد. 
جشن پاکسازی 700 هزار هکتار از زمین های آلوده به مین استان کرمانشاه بهمن ماه سال 91 با حضور مسوولان برگزار شد اما با این وجود از آن زمان تاکنون چند مورد برخورد خودرو یا انسان با مین های باقی مانده از زمان جنگ تحمیلی در نواحی مرزی این استان مشاهده شده است. 
اکنون 2 شرکت مین زدایی وابسته به وزارت دفاع در قالب 9 تیم به استعداد 30 تن تخریب چی و ناظر و 20 تن عوامل پشتیبانی در مناطق آلوده قصرشیرین مشغول بازنگری زمین های آلوده به مین هستند. 
بازنگری به صورت دستی و 2 گروه مکانیزه توسط گروه های پاکسازی در منطقه در حال انجام است و همچنان نیز این عملیات ادامه دارد. 
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش 27 هزار تن جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز با عراق است که در زمان جنگ تحمیلی 2 سال کامل در اشغال نیروهای بعثی عراق بود و جنگ هشت ساله تحمیلی از این منطقه غربی کشورمان آغاز شد و آخرین نقطه پایان جنگ نیز این منطقه بود. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر