کد خبر: 20626
A
عضو هیات علمی دانشگاه "رویال هال وی" لندن اعلام کرد؛

وجود 2 میلیون بیمار مبتلا به "اندومتریوز" در ایران

مسوول کلینیک اندومتریوز مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا با بیان اینکه تصور ما بر این است که در ایران حدود 2 میلیون بیمار مبتلا به "اندومتریوز" وجود دارد، گفت: تنها راه قطعی درمان این بیماری جراحی کم تهاجمی لاپاراسکوپی است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،دکتر شاهین خزعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درحاشیه کارگاه آموزشی «کاربردهای منابع انرژی در جراحی لاپاراسکوپی» تمرکز اصلی این کارگاه آموزشی را امنیت جراحی ذکر کرد و افزود: بر این اساس این کارگاه آموزشی کاربردهای منابع انرژی در جراحی لاپاراسکوپی، راهکارهای کاهش عوارض جراحی و استفاده از ابزارهای تولید کننده انرژی در جراحی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: در جراحی لاپاراسکوپی به ویژه لاپاراسکوپی پیشرفته زنان از ابزارهایی در برش بافت و یا بند آوردن خون استفاده می‌شود که به انحاء مختلف تولید انرژی و حرارت می‌کنند ولی این ابزار شمشیر دو لبه هستند به این معنی که قادر به انجام اعمال جراحی است، ولی به همان اندازه خطرناک هستند.

خزعلی هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را ارائه آموزش‌های لازم به متخصصان این حوزه در زمینه نحوه کاربرد ابزار جراحی ذکر کرد و یادآور شد: برای این منظور در این کارگاه آموزشی دو جراحی آنلاین برگزار می‌شود تا متخصصان با نحوه استفاده از این ابزار در جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته زنان آشنا شوند.

مسوول کلینیک اندومتریوز مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا با تاکید بر اینکه این جراحی‌ها برای درمان بیماری اندومتریوز است، خاطر نشان کرد: اندومتریوز بیماری است که حدود 10 درصد از زنانی که در سن باروری قرار دارند، به این بیماری مبتلا هستند.

خزعلی با بیان اینکه این بیماری با دردهای شدید دوره قاعدگی همراه است، اظهار کرد: زمانی که این بیماری به مراحل پیشرفته می‌رسد می‌تواند اندامی چون مثانه، لوله‌های حالب و کلیه را مبتلا و چسبندگی در این اندام ایجاد کند.

عضو هیات علمی دانشگاه «رویال هال وی» لندن، روش قطعی درمان این بیماری را جراحی دانست و گفت: جراحی این دسته از بیماران بسیار پیچیده است و در صورتی که پزشک تبحر لازم را در این زمینه نداشته باشد، بیماران مبتلا با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند.

دکتر خزعلی با بیان اینکه کمتر کشوری را می‌توانید پیدا کنید که با روش جراحی باز اقدام به درمان اندومتریوز کند، ادامه داد: در گذشته از روش‌های باز برای درمان این بیماری استفاده می‌شد ولی امروزه روش لاپاراسکوپی جایگزین روش‌ جراحی باز شده که نه تنها دید بهتری برای پزشکان به منظور برداشتن توده‌های اندومتریوز ایجاد می‌کند بلکه به طور ظریف و دقیق بافت‌های سالم باقی خواهد ماند و تنها بافت‌های مبتلا برداشته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تصور ما بر این است که در ایران حدود 2 میلیون بیمار مبتلا به اندومتریوز وجود دارد، گفت: ولی متاسفانه تعداد جراحانی که در این زمینه تجربه کافی را داشته باشند کم است و با حضور متخصصان همکار در این کارگاه خوشحالیم که علاقه‌مندی برای آشنایی با روش‌های نوین جراحی در این حوزه وجود دارد.

انتهای پیام 


 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر