کد خبر: 20877
A

تلاش مهندسان ایرانی برای ساخت و تولید انبوه کلیدهای لمسی

مهندسان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه صنعت الکترونیک و مخابرات در پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) درصدد ساخت و تولید انبوه کلیدهای لمسی هستند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، این طرح در راستای تمرکز زدایی از شهرهای بزرگ، ارتقای فناوری و ایجاد اشتغال تخصصی در شهرها و استان‌ها و با هدف تولید و ساخت 1.500 عدد کلیدهای لمسی در راستای تولید، فروش (تجاری‌سازی) و ایجاد بازار مناسب داخلی برای این محصول ساخت داخل است.

علی کی‌خا، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مجری طرح گفت: کلید لمسی در واقع نوعی از کلید است که با لمس دست بین دو نقطه از مدار تغییر وضعیت می‌دهد. کلیدهای لمسی هیچ‌گونه قطعه مکانیکی ندارند، لذا دارای عمر مفید بیشتری نسبت به کلیدهای معمولی هستند.

وی در خصوص بازار مصرف این کلیدها اظهار کرد: بازار مصرف این محصول در صنعت ساختمان‌سازی است، علاوه بر آن ساختمان‌هایی که شامل پروژه هوشمندسازی می‌شوند، معمولاً از کلید و پریزهای الکترونیکی استفاده می‌کنند. همچنین از این نوع کلیدها می‌توان برای جایگزینی کلیدهای معمولی استفاده کرد.

به گفته مهندس کی‌خا زمانی که کلید فعال می‌شود در خروجی مدار یک پالس با پهنای یک ثانیه تولید شده که از آن می‌توان جهت راه‌اندازی رله، ترانزیستور و یا مدار دیجیتال دیگری استفاده کرد. مقدار پهنای پالس خروجی را می‌توان توسط عوض کردن مقدار خازن تغییر داد.

مدیرعامل این شرکت همچنین در خصوص نحوه عملکرد کلیدهای لمسی ساخته شده در این شرکت دانش‌بنیان افزود: در صفحه لمسی خازنی (یا الکترواستاتیک) در این سیستم، صفحه‌ای‌ است که با موادی همچون اکسید نازک ایندیم پوشانده شده‌ است که جریان ثابتی را از حسگر عبور می‌دهد. صفحات لمسی خازنی می‌توانند توسط انگشت بدون پوشش یا با ابزاری رسانا که با دست گرفته شده باشد، لمس شوند. این‌گونه صفحات لمسی از عوامل بیرونی تأثیر نمی‌پذیرند و قدرت تفکیک بالایی دارند. ولی مدارات آنالیز سیگنال آن‌ها قیمت را افزایش می‌دهند. ثبت کردن بیش از یک تماس در یک لحظه و عبور کافی نور از جمله مزایای این محصول است.

به گفته وی، تکنولوژی ساخت متفاوت، قیمت بسیار پایین و استفاده آسان از جمله مزایای این محصول نسبت به نمونه خارجی آن است.

بر اساس اعلام روابط عمومی صحا، کی‌خا در پایان خاطرنشان کرد: این محصول در حال حاضر در مرحله آغاز ساخت جهت تولید صنعتی است که امید است با حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک به مرحله تجاری‌سازی انبوه برسد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر