کد خبر: 21549
A

بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در معرفی و شناساندن عملکرد دولت روحانی به مردم/ برد شیرین ٩٦

ورود همین کاربران و فعالان شبکه‌های اجتماعی به صحنه هم تا حدود زیادی ورق را برگرداند. بسیاری از مردم تا پیش از این حواسشان معطوف عملکرد مثبت دولت یازدهم نبود و مرعوب تبلیغات فراگیر و شبانه‌روزی و چهارساله مخالفان و منتقدان دولت با محوریت موضوع خاص «رکود» بودند.

بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در معرفی و شناساندن عملکرد دولت روحانی به مردم/ برد شیرین ٩٦

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ شرق نوشت - در این چهارسالی که از دوره اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی گذشت یکی از اصلی‌ترین  نکاتی که رقیب و رفیق بر آن اذعان داشتند، ضعف شدید تیم رسانه‌ای و تبلیغاتی دولت بود. دولتی که به گواه آمارها و گفته کارشناسان در مجموع دولتی موفق یا دست‌کم نیمه‌موفق بوده زیر سایه این ضعف رسانه‌ای و فعالیت و تبلیغات رسانه‌ای بسیار گسترده مخالفان دولت در اذهان بسیاری از مردم به‌عنوان دولتی ضعیف و فاقد عملکرد مثبت شناسانده شده بود. این فضا البته در کوران رقابت‌های انتخاباتی اخیر شکست. دلیل عوض‌شدن فضا هم از قضا نه تیم رسانه‌ای و تبلیغاتی رسمی دولت و ستاد روحانی بلکه خود مردم و فعالان عادی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در گوشه و کنار کشور بودند. کاربرانی که از ترس تغییر فضای مثبت به‌وجود‌آمده دست به کار شناساندن عملکرد مثبت و موفق دولت یازدهم در چهار سال اخیر شدند. کاربرانی که با دغدغه و دیدگاه و دل‌نگرانی شخصی خود با ساخت ویدئو و نوشتن مطلب و تصویر‌سازی و... در توییتر و فیس‌بوک و اینستاگرام و تلگرام، حل مشکل تورم، ایجاد ثبات در نرخ ارز، افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور، رساندن اینترنت پرسرعت به روستاها و شهرهای کوچک، حل برخی از معضلات مهم محیط‌زیستی مانند دریاچه ارومیه، طرح عظیم و تأثیرگذار تحول سلامت و... را به دیگران یادآوری کردند. موضوعاتی که خود تیم رسانه‌ای و ستاد حسن روحانی عملا تا ١٠، ١٥ روز پیش از انتخابات کمترین مانور و تبلیغاتی روی آنها نداد و بخش عمده تلاش و عملکردشان صرفا برگزاری سخنرانی‌های سیاسی برای چهره‌های سیاسی و تکرار مکرراتی فاقد اهمیت و جذابیت برای مردم بود. 


ورود همین کاربران و فعالان شبکه‌های اجتماعی به صحنه هم تا حدود زیادی ورق را برگرداند. بسیاری از مردم تا پیش از این حواسشان معطوف عملکرد مثبت دولت یازدهم نبود و مرعوب تبلیغات فراگیر و شبانه‌روزی و چهارساله مخالفان و منتقدان دولت با محوریت موضوع خاص «رکود» بودند. با این حال با ویدئوها و نوشته‌ها و تصویرسازی‌های خلاقانه که از دل دغدغه‌ها و تجربه‌های شخصی کاربران عادی و فعالان اجتماعی بیرون آمد، فضا عوض شد و تأثیر شگرفی بر رأی و نظر مردم درباره دولت یازدهم و عملکرد حسن روحانی گذاشت. 


بی‌تردید به همین خاطر بود که منتخب مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، فردای روزی که با رأی ٢٣,٥‌ میلیونی مردم دوباره انتخاب شد، وقتی در اولین پیام تلویزیونی خود از مردم و حامیانش تشکر کرد، در کنار یادکردن و تشکر از چهره‌های بزرگ و تأثیرگذار حامی خود مانند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، خانواده امام راحل، علی‌اکبر ناطق‌نوری، اسحاق جهانگیری، خانواده‌های شهدا و شهیدمطهری و بهشتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس به صورتی ویژه از «فعالان فضای مجازی» هم تشکر کرد و درباره آنها گفت «فعالان فضای مجازی که توانستند این فضای پروخروش را به اعماق جامعه برسانند».


این تشکر ویژه روحانی بی‌دلیل نبود؛ چراکه در همین مدت طرح‌ها و کمپین‌ها و تبلیغاتی که این فعالان در فضای مجازی کلید زدند با گستردگی حیرت‌انگیزی بین مردم پخش می‌شد. آمار دیده‌شدن یک ویدئوی کوتاه در تلگرام گاهی از یک تا چند‌میلیون بار هم می‌گذشت و به همین شکل پیام تبلیغاتی در دفاع از دولت یازدهم به افراد بسیار زیادی در چهارگوشه کشور می‌رسید. در همین مدت موارد بسیاری بود که یک توییت کوتاه ١٤٠ کاراکتری یک کاربر معمولی و ناشناخته از دل یک روستای کوچک در استان سیستان‌و‌بلوچستان یا خوزستان و کهگیلویه‌وبویراحمد در دفاع از روحانی نقشی به‌مراتب اثرگذارتر از ده‌ها سخنرانی و مقاله و فیلم تبلیغاتی را بازی کرد. به‌ویژه آنکه این تولید محتوای کاربران معمولی در شبکه‌های اجتماعی چون از دل تجارب و دغدغه‌های ملموس و شخصی خودشان خلق می‌شد روی کسان بیشتری تأثیر می‌گذاشت. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر