کد خبر: 21673
A

تشریح کمک‌های دولت در حوزه‌های مختلف حمل‌و‌نقل عمومی شهری

در پی انتشار ادعای خلاف واقع عضو شورای‌شهر تهران در تاریخ ۹۶/۰۳/۱۲ در خروجی یکی از خبرگزاری‌ها با عنوان دولت حتی یک‌ریال از سهم خود در حمل‌ونقل عمومی تهران را پرداخت نکرده کمک‌های دولت در حوزه‌های مختلف حمل و نقل عمومی شهری در توضیحات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تشریح شد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران ،کمک‌های دولت هر ساله در چارچوب قانون بودجه سنوانی کشور در بخش‌های مختلف، پس از تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور و با رعایت شاخص‌های قانونی به شهرداری‌های مختلف از جمله تهران پرداخت می‌شود. به‌علاوه مبنای محاسباتی کمک‌های مورد انتظار شهرداری تهران پشتوانه قانونی ندارد و به استناد ماده ۹ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و ماده ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از تکالیف ذاتی شهرداری محسوب می‌گردد.

کمک‌های دولت در حوزه‌های مختلف حمل و نقل عمومی شهری به شرح زیر است؛

اتوبوس

دولت از سال ۹۰ تا پایان سال ۹۵ بالغ بر ۳۵ درصد اعتبارات مربوط به یارانه بلیط در بخش اتوبوسرانی شهری را به شهرداری‌تهران تخصیص داده است. این عدد معادل ۱۰۰۰ میلیارد ریال است. شهرداری‌ها موظفند در راستای اجرای مصوبه شماره ۱۱۱۳۹۳ مورخ ۱۳۸۵/۰۹/۰۸ هیأت‌محترم وزیران اعتبارات دریافتی را با شاخص‌های تعریف شده در مصوبه فوق به ناوگان فعال اعم از خصوصی – تعاونی و سازمانی اختصاص دهد. این در حالی است که شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تاکنون هیچ یارانه‌ای را از این محل به صورت نقدی یا غیر نقدی به فعالان بخش‌خصوصی پرداخت نکرده است. این موضوع همواره از جانب بهره‌برداران مورد اعتراض بوده است.

در اجرای  مصوبه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها به شماره ۳۸۴۵۴/ت۵۳۱۷۲هـ مورخ ۱۳۹۵/۰۴/۰۲ دولت به منظور نوسازی اتوبوس‌های فرسوده تهران و سایر کلان‌شهرها اقدام به ایجاد بستر مناسب برای نوسازی این ناوگان نموده است. در این طرح شهرداری‌ها می‌توانند پس از انعقاد قرارداد با شرکت‌های خودروساز از ۳۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ سود ۸درصد استفاده کنند. در صورتی‌که اتوبوس‌های مورد نظر گازسوز باشند، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، متناسب با کارکرد این ناوگان در بازه زمانی ۷ ساله، تا سقف ۱۵۰۰ میلیون ریال یارانه بلاعوض به شهرداری پرداخت می‌کند.

تاکسی

باتوجه به مستندات پیش گفته براساس قانون، وظیفه حمل و نقل در شهر و حومه آن بر عهده شهرداری است. یکی از وظایف شهرداری در این بخش نوسازی تاکسی‌های فرسوده است. باتوجه به عدم ورود شهرداری در این بخش شاهد کاهش سطح کیفی ناوگان و در نهایت عدم رضایت‌مندی شهروندان در چند سال گذشته بوده‌ایم. دولت به منظور کمک به نوسازی تاکسی‌های فرسوده، بهمن‌ماه سال ۹۴ طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده را در سراسر کشور به مرحله اجرا درآورد. در این طرح تاکنون ۱۲۰۰۰ دستگاه از تاکسی‌های فرسوده شهر تهران با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت ۲۰۰ میلیون ریالی و یارانه ۵۰ میلیون ریالی دولت بابت برگه اسقاط ناوگان فوق نوسازی شده است. انتظار می‌رود درصورت همکاری شهرداری تا پایان طرح تمام تاکسی‌های فرسوده تهران نوسازی شود.

مینی‌بوس و ناوگان بار شهری

وجود مینی بوس‌های فرسوده با عمر بیش از ۴۰ سال همواره از جهات مختلف مشکلاتی را برای پایتخت فراهم آورده بود. سال ۹۵ دولت در مرحله نخست طرح نوسازی ۱۰۰۰ دستگاه مینی‌بوس فرسوده شهر تهران را در دستور کار خود قرار داد. در این طرح تاکنون ۷۰۰ مینی بوس فرسوده نام‌نویسی کرده‌اند که بیش از ۴۵۰ دستگاه از این ناوگان از رده خارج و مالکین آنها نسبت به دریافت تاکسی اقدام کرده‌اند.

در مرحله دوم طرح مقرر است با استفاده از منابع پیش‌بینی شده در مصوبه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها به شماره ۳۸۴۵۴/ت۵۳۱۷۲هـ مورخ ۹۵/۰۴/۰۲ نسبت به نوسازی ۳۰۰۰ دستگاه مینی‌بوس فرسوده شهر تهران اقدام شود.

طرح نوسازی ۲۴ هزار دستگاه وانت فرسوده با استفاده از منابع مندرج در مصوبه پیش ‌گفته نیز در آستانه اجرا است و انتظار می‌رود در ابتدای خرداد ماه فرایند اجرایی آن آغاز شود. همچنان که در این محورها برشمرده شد، دولت تدبیر و امید حداکثر همکاری ممکن را با شهرداری‌تهران و سایر شهرداری‌ها در موضوع حمل و نقل عمومی دنبال کرده است.-ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر