کد خبر: 22055
A

اختلاف نظرها بر سر نامگذاری خیابان «آیت الله هاشمی رفسنجانی»/ شاکری: خیابان سرو شرایط مساعدی ندارد

عضو شورای شهر تهران، در پاسخ به این سوال که دلیل مخالفت خانواده آیت الله هاشمی با نامگذاری خیابان سرو چه بود؟ گفت: من دلایلش را نمی دانم، ولی آنطور که بعدا طبق اظهاراتشان متوجه شدم، دلیلشان این بود که خیابان سرو شرایط مساعدی ندارد و محلی است که در آن زن های خیابانی تردد می کنند.

اختلاف نظرها بر سر نامگذاری خیابان «آیت الله هاشمی رفسنجانی»/ شاکری: خیابان سرو شرایط مساعدی ندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از برنا؛ مجتبی شاکری، عضو شورای شهر تهران،  در رابطه با سرانجام نامگذاری خیابان آیت الله هاشمی رفسنجانی بر روی خیابان سرو، گفت: چند ماه گذشته طرحی در صحن آورده شد مبنی بر نامگذاری خیابان رسالت به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی، وقتی که این پیشنهاد در صحن مطرح شد، پیشنهادهایی ارایه شد مبنی بر اینکه بهتر است بجای خیابان رسالت، خیابان انقلاب یا بلوار کشاورز به نام آیت الله هاشمی تغییر نام یابد.

او ادامه داد: مدتی بعد از این موضوع، معصومه آباد، عضو شورای شهر تهران، خبر داد که طی گفت و گویش با محسن هاشمی، تصمیم بر این شد که بجای خیابان رسالت، بلوار سرو، به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی تغییر نام یابد، لذا پس از مطرح شدن این نظر، طرح آن تایید شده و رای آورد.

او افزود: هفته بعد از این موضوع، خبردار شدیم که خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی اعلام کرده اند که با نامگذاری نام پدرشان بر روی این بلوار مخالف هستند. وقتی که با محسن هاشمی در این باره صحبت کردم و دلیل نقد و مخالفت با نامگذاری این خیابان را جویا شدم، ایشان صحبت با معصومه آباد را نفی نکرده و گفت به دلیل اینکه این موضوع در میان مشغله کاری ام مطرح شد، شاید در آن زمان تمرکز نداشتم که با این پیشنهاد موافقت کردم و نکته ای گفتم، اما بهتر این است که جلسه ای تشکیل دهیم تا در آن جلسه بنشینیم واین تصمیم گیری را نقد کنیم، ایشان در ادامه هم تاکید کردند که ابلاغ این مصوبه شورا که همان نامگذاری خیابان سرو بوده را تا زمان تشکیل جلسه متوقف کنیم.

شاکری تصریح کرد: من این صحبت را در صحن مطرح کردم و مهدی چمران هم با این موضوع موافقت کرده و قرار شد تا شهرام گیل آبادی، دبیر کمیسون نامگذاری، در فرصتی مناسب جلسه ای با حضور محسن هاشمی تشکیل دهد تا درنهایت ماجرای نامگذاری این خیابان با رای و مشورت همه به اتمام برسد.

او در پاسخ به این سوال که چرا نام خیابان به مراتب بزرگتری را برای نامگذاری آیت الله هاشمی در  نظر نگرفتند در حالی که خیابان های وسیعی از شهر تهران به نام شخصیت های غیر ایرانی است، اظهار کرد: معابر دیگری که برای نامگذرای آیت الله هاشمی پیشنهاد کردند معابر پوششی نبودند، از طرفی دیگر چیزی که در جمهوری اسلامی مصوب شده است را نمی توانیم تغییر دهیم، زیرا اگر بخواهیم این اسامی را تغییر دهیم مردم دچار مشقت می شوند و تمام سربرگ هایشان عوض می شود و تمام نشانی هایی که برای ارسال دارند همگی تغییر می کند.

او ادامه داد: لذا از جاهایی استفاده کردیم که یا فاقد نام بودند یا نام های کلی بودند مثلا بلوار کوهسار یک اسم کلی بوده و در واقع اسم خاصی نیست یا مثلا یک معبری بود در منطقه 21 که فاقد نام و جدید الاحداث بود که نامش را آقا شاطر گذاشتیم. برخی از اسم ها یا کلی هستند که می شود تغییر داد یا اینکه فاقد نام هستند.

این عضو شورای شهر تهران، اذعان کرد: رسالت، نبوت و امامت سه میدان پشت هم است، یا نیایش جایی است که هم اسم ارزشی بوده و هم در جمهوری اسلامی این اسم پیدا شده است، به همین دلیل نمی توانیم نام یک سری از خیابان ها را تغییر داده و نام جدیدی روی آنها بگذاریم. ضمن اینکه ما یک ارتباطات بین المللی داریم، یعنی نام خیابانی که به اسم شخصیت های تاریخی کشورهای دیگر است و ما روی خیابان هایمان می گذاریم، باعث بوجود آمدن روابط خواهرخواندگی میان کشورها می شود.

او ادامه داد: یکی از بده بستان های بین المللی نامگذاری شخصیت های بزرگ کشورها بر روی کوچه و خیابان و معابرهایشان است، بنابراین اینکه ما نام یک شخصیت بین المللی را در گذشته روی خیابان هایمان گذاشتیم و حالا بخواهیم آن را برداریم، پیام بدی دارد، در کشورهای دیگر هم نام شخصیت های تاریخی ما بر  روی معابر آنها است.

شاکری در پاسخ به این سوال که دلیل مخالفت خانواده آیت الله هاشمی با نامگذاری خیابان سرو چه بود؟ گفت: من دلایلش را نمی دانم، ولی آنطور که بعدا طبق اظهاراتشان متوجه شدم، دلیلشان این بود که خیابان سرو شرایط مساعدی ندارد و محلی است که در آن زن های خیابانی تردد می کنند. به هر صورت خانواده آیت الله هاشمی با نامگذاری این خیابان مخالف بودند و حالا هم ایرادی ندارد زیرا به هرصورت موافقت نکردند و قرار است طی جلسه ای، در این مورد جانمایی انجام شود.

او در پایان خاطرنشان کرد: ما به دبیر کمیسون نامگذاری گفته ایم که زمانی را برای انجام این امر هماهنگ کنند، هرچند حالا دیگر خود جناب هاشمی رییس شورای شهر جدید هستند و می توانند هماهنگی ها را صورت دهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر