کد خبر: 22352
A
یوسف مولایی استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران در گفت و گو با دیده بان ایران:

ترکیه بایدحق حاکمیت بقیه کشورها را در استفاده از آب رود دجله رعایت کند / کشور های معترض نسبت به ساخت سد ایلیسو باید مسیر مذاکره را پیش بگیرند و اعتراض خود را در سازمان های مربوط ثبت کنند

یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین الملل در گفتگو با دیده بان ایران با اشاره به ساخت سد ایلیسو اظهار کرد: در حقوق بین الملل قواعد خیلی مشخصی در این خصوص وجود ندارد که دولت ها باید چگونه از اقدام کنند.

ترکیه بایدحق  حاکمیت بقیه کشورها را در استفاده از آب رود دجله رعایت کند /  کشور های معترض نسبت به ساخت سد ایلیسو باید مسیر مذاکره را پیش بگیرند و اعتراض خود را در سازمان های مربوط ثبت کنند

دیده بان ایران_ محمود اکبری کیا: ترکیه با ساخت سد ایلیسو، ٣٠ میلیارد از ٨٠ میلیارد متر مکعب آبی که به کشورهای پایین دست سرازیر می‌شود را قطع  خواهد کرد. بدین ترتیب با افزایش ریزگردها، کیفیت زندگی مردم ایران و عراق با ادامه ساخت ایلیسو تا سال ١٤٠٥ به حداقل می‌رسد.

یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین الملل در گفتگو با دیده بان ایران با اشاره به این موضوع اظهار کرد: در حقوق بین الملل قواعد خیلی مشخصی در این خصوص وجود ندارد که دولت ها باید چگونه از اقدام کنند.

وی ادامه داد: حقوقی که استفاده متعارف و رعایت حقوق سایر کشور‌ها را مشخص کند وجود ندارد.

 مولایی به رودخانه دانوب اشاره کرد و گفت: در اختلافی بین کشور اسلواکی و مجارستان بر سر این رودخانه می باشد، اصول کلی مورد بحث قرار گرفته است.

 

این کارشناس حقوق بین الملل افزود: وقتی از منبع آبی استفاده می‌شود باید  حق حاکمیت سایر کشور ها را رعایت کرد اما قواعد مشخصی  و راه حل در این زمینه وجود ندارد.

یوسف مولایی خاطر نشان کرد: کشور های معترض نسبت به این موضوع فعلا باید مسیر مذاکره را پیش بگیرد و اعتراض خود را در سازمان های مربوط ثبت کنند اما روشن نمی توان گفت؛ که اگر دولت ترکیه نمکین نکرد و این رویه را ادامه داد می توان خسارتی گرفت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر