کد خبر: 22374
A

مسجدسلیمان دارای دومین مخزن گاز ترش در جهان است

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان گفت: مسجدسلیمان دارای دومین مخزن گاز ترش ژوراسیک در جهان است که هم اکنون روزانه ۱۰۰میلیون فوت مکعب گاز از این مخزن برای پتروشیمی ماهشهر ارسال می‌شود.

مسجدسلیمان دارای دومین مخزن گاز ترش در جهان است

‌به گزارش ‌پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، قباد ناصری در همایش گرامیداشت سالروز اکتشاف نفت که شامگاه گذشته، 10 خردادماه در مسجدسلیمان برگزار شد، اظهار کرد: مسجدسلیمان به واسطه فوران نفت، زادگاه نفت نام گرفت و سرمنشا تحول و شکل‌گیری صنعت بزرگ نفت و گاز و دیگر صنایع در کشور ایران شد.

وی افزود: میزان استخراج از چاه نفت شماره یک مسجدسلیمان ۳۶ هزار لیتر در روز بود و میزان تولید میدان مسجدسلیمان از سال ۱۲۹۰ با روزانه ۵۰۰ بشکه  شروع شد که با حفاری چاه‌های جدید به۱۲۰ هزار بشکه در روز و در سال ۱۳۱۳ به بالاترین تولید خود یعنی ۱۲۷ هزار بشکه در روز رسید.

ناصری ادامه داد: مسجدسلیمان در ۸۷ مورد دارای اولین‌های کشور و خاومیانه بود که از جمله آن‌ها می‌توان به دارا بودن اولین بیمارستان، اولین فرودگاه و راه‌آهن، اولین زمین فوتبال، اولین نیروگاه و موارد دیگر اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تصریح کرد: این شرکت دارای ۲۷ هزار کیلومتر مربع وسعت حوزه عملیاتی بوده که در سه استان کشور پراکنده است.

وی، میزان ذخایر نفت کشف شده در مسجدسلیمان را معادل ۷ درصد کل میزان ذخایر نفت کشور دانست و گفت: میزان ذخایر گازی مسجدسلیمان معادل ۲/۴ کل میزان ذخایر گاز کشور است.

ناصری در زمینه عملکرد این شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گفت: از جمله فعالیت‌های شرکت نفت مسجدسلیمان درحوزه مسئولیت‌های اجتماعی می‌توان به کمک به حفظ محیط زیست، احداث مراکز فرهنگی، آموزشی و بهداشتی، احداث مسجد و مدرسه اشاره کرد.

وی در رابطه با پروژه موزه گنجینه نفت مسجدسلیمان گفت: این پروژه که یکی از مهمترین پروژه‌های ما است، هم اکنون در حال اجرا است و شامل چاه شماره یک، کارخانه گوگرد، واحد تقطیر نفت، واحد بهره‌برداری نمره دو و موارد دیگر می‌شود.

ناصری عنوان کرد: بنابر تصمیم مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قرار است تا در کنار احداث موزه نفت مسجدسلیمان یک مجموعه پارک ۸ هکتاری نیز تقدیم همشهریان شود که عملیات اجرایی این پارک طی روزهای آینده آغاز خواهد شد._ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر