کد خبر: 22579
A
یک کارشناس ارشد ایمنی مطرح کرد؛

جای خالی بررسی علل ریشه‌ای حوادث در مناطق ویژه خالی است

در مناطق ویژه اقتصادی همچون پارس جنوبی، بررسی علل ریشه‌ای حوادث و تلاش در جهت رفع آن نادیده گرفته می‌شود.

جای خالی بررسی علل ریشه‌ای حوادث در مناطق ویژه خالی است

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، یک کارشناس ایمنی معتقد است در مناطق ویژه اقتصادی همچون پارس جنوبی، بررسی علل ریشه‌ای حوادث و تلاش در جهت رفع آن نادیده گرفته می‌شود. 

«رضا فخرپور» در پی حادثه چند روز گذشته اصابت گریتینگ (قطعه فلزی مشبک مانند) بر کارگر بخش خدمات در یونیت 107 منطقه 2 پارس جنوبی که منجر به فوت وی شد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: نباید با پرداخت دیه چنین حوادث با چنین راه‌حل‌هایی مختومه و با گذر زمان به فراموشی سپرده شود. 

این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی کار افزود: در بررسی علل حوادث کاری، می‌توان آنها را به سه دسته علل مستقیم، غیرمستقیم و ریشه‌ای تقسیم بندی کرد. 

فخرپور ادامه داد: علت مستقیم این حادثه ثابت نبودن (unfix)  گرتینگ و علت غیرمستقیم آن نبود نظارت بر محیط کار توسط فورمن‌ها و سوپروایزرهای مربوطه، بازرسی نشدن محیط کار توسط واحد ایمنی شرکت و بی‌تجربگی نفرات تازه استخدام در شرکت بوده و علل ریشه‌ای آن عدم تامین متریال (که در این حادثه  نبود بست‌های فلزی گرتینگ) و رعایت نشدن دستورالعمل‌های اجرای پروژه است.

وی تشریح کرد: در نصبد گرتینگ‌ها، این صفحه‌های مشبکی دارای شماره‌بندی‌های منظمی است که در صورت تامین نشدن یا کسری برخی شماره‌ها از فرش شدن آنها باید جلوگیری کرد تا موجب بروز حوادثی از این دست نشود.  

فخرپور ادامه داد: در چنین حوادثی پس از ارائه گزارش حادثه به دادگاه، کارشناس رسمی دادگستری با بررسی شواهد و قرائن از جمله بررسی پرمیت‌ها، نحوه تردد کارگران، ورود به منطقه ممنوعه، آموزش‌های لازم برای افراد تازه استخدام و... تصمیم به صدور رأی و تصمیم گیری محاکم قضائی می‌کند.

به گفته این کارشناس ارشد ایمنی در کار، رأی صادره در چنین محاکمی در صورت مقصر شناخته شدن کارفرما با پرداخت دیه صادر و پرونده بسته می‌شود اما اینکه چرا باید کارگری که چهار روز از اغاز به کار وی می‌گذرد دچار چنین حادثه‌ای گردد، ناشناخته به قوت خود باقی می‌ماند. -ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر