کد خبر: 22999
A

روزنامه صداوسیما: رسانه ملی در پوشش خبری حمله داعش، خیلی هم خوب بود!

روزنامه جام جم ارگان صداوسیما نوشت: در جریان حملات تروریستی روز چهارشنبه گذشته تهران، رسانه ملی برای پوشش اخبار این واقعه وظیفه‌ای به‌ظاهر سهل اما به واقع بسیار دشوار را برعهده داشت، چراکه انجام این وظیفه نیازمند عملکردی معطوف به اطلاع‌رسانی و حفظ آرامش به صورت توامان بود.

روزنامه صداوسیما: رسانه ملی در پوشش خبری حمله داعش، خیلی هم خوب بود!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ این روزنامه در ادامه نوشت: سال‌هاست که مردم کشور و بخصوص پایتخت‌نشینان بر مبنای امنیت موجود حتی احتمال وقوع چنین حوادثی را در ذهن نپرورانده‌اند و مواجهه با آن بخصوص در شتاب و آشفتگی رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانست به یک شوک بزرگ و عمومی بدل شود.

اما سازمان صداوسیما به عنوان مهم‌ترین جریان رسانه‌ای کشور و البته به عنوان رسانه مرجع و موثق می‌بایست ضمن حفظ آرامش و نظم عمومی جامعه، رسالت اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار را به انجام می‌رساند. مدیریت جو عمومی جامعه که نیازمند ریزه‌کاری‌، دقت نظر، پیش‌بینی شرایط و موقعیت‌های احتمالی و بسیاری موارد دیگر است، در رسانه ملی با دروازه‌بانی اخبار، چینش خبرها، تنوع مضمونی سنجیده و نظم یافته عملی شد و حفظ نظم و آرامش در جامعه ساده‌ترین دستاورد چنین مدیریتی بود.

به اعتقاد فعالان عرصه ارتباطات و نیز مدیران رسانه‌ای کشور، رسانه ملی در این شرایط یکی از سخت‌ترین آزمون‌ها را پشت سر گذاشته و البته نمره قبولی گرفته است.

صحت اخبار در اولویت پوشش حوادث

رئیس خبرگزاری صدا و سیما ضمن اشاره به پوشش همه‌جانبه اخبار مربوط به حوادث تروریستی تهران، صحت اخبار را از مهم‌ترین اولویت‌های این خبرگزاری دانست.

سیدمهرداد سیدمهدی در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید کرد: خبرگزاری صدا و سیما و بخش‌های خبری سیما و شبکه خبر از همان لحظات اولیه وقوع حوادث تروریستی تهران، پوشش این حوادث را در دستور کار خود قرار دادند.

وی درباره اولویت‌های اطلاع‌رسانی در این زمینه گفت: مهم‌ترین نکته در مورد خبرگزاری صدا و سیما این است که این خبرگزاری به‌عنوان یک مرجع خبری رسمی و فراگیر، انتشار اطلاعات صحیح و موثق را اولویت اصلی خود می‌داند.

رئیس خبرگزاری صدا و سیما درباره اهمیت صحت اخبار تصریح کرد: گرچه سرعت، یکی از عوامل مهم در کار خبری و رقابت با خبرگزاری‌ها و آژانس‌های خبری است، اما مهم‌تر از سرعت، صحت و دقت است. بنای ما در خبرگزاری صدا و سیما در پوشش رویدادهای مختلف بویژه حوادث دوازدهم ماه رمضان در تهران این بود که صحت و دقت، فدای سرعت نشود.

سیدمهدی درباره روند تولید خبر در حوادث اخیر تهران توضیح داد: بر اساس دیدگاه سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی در اطلاع‌رسانی موثق در زمینه پوشش اخبار حادثه تروریستی مجلس و حرم امام(ره)، تلاش وافری شد که حتما اخبار از منابع موثق و دست اول گرفته و بعد از اطمینان از صحت آنها، منتشر شوند.

وی افزود: باتوجه به این‌که در چنین مواردی دسترسی به مسئولان مربوط تاحدی سخت و زمانبر است، انتشار اخبار در برخی مواقع با کندی‌هایی مواجه بود، اما این کندی احتمالی برای اطمینان از صحت خبرها بوده است. خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما از همان لحظات اولیه حوادث در محل حادثه‌ها حضور داشتند و تصاویر و اخبار را ارسال کردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر