کد خبر: 23575
A

درب بطری جمع می‌کنیم؛ برای معلولان ویلچر می‌خریم

نماینده انجمن توان‌افزایان زندگی سبز در زنجان گفت: درب‌های بطری رها شده روی زمین شاید به کار کسی نیاید ولی اگر جمع شود به کار معلولان می‌آید.

درب بطری جمع می‌کنیم؛ برای معلولان ویلچر می‌خریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،امین خزاعی، از اعضای پویش زنگین در گفت‌وگو با خبرنگار ،  اظهار کرد: درب‌های بطری تجزیه‌پذیر نیستند و برای قرن‌ها در طبیعت باقی‌ می‌مانند. به همین خاطر می‌توان با جمع‌آوری این درب‌ها و فروختن آن به‌ کارگاه‌های بازیافت، هم به حفظ محیط زیست کمک کرد و هم با پول به دست آمده برای نیازمندان معلول، ویلچر خرید. این مثل یک تیر و دو نشان می ماند و در نهایت کار با ارزشی است.

 

وی ادامه داد: ایده اولیه‌ جمع‌آوری درب بطری به چند سال قبل و زمانی برمی‌گردد که یک خانم گردشگر ایرانی با این موضوع در کشور ترکیه آشنا شد. او پس از بازگشت به ایران، اولین پویش مردمی جمع‌آوری درب بطری را در شهر تبریز راه‌اندازی کرد و خوشبختانه با گذشت زمان، این ایده‌ مورد استقبال حامیان محیط زیست و حتی خیرین قرار گرفت.

 

خزاعی با اشاره به اینکه پویش مذکور، آذرماه پارسال در زنجان آغاز شده است، افزود: درب‌های بطری جنس خالص و مرغوبی دارند و فضای کمی اشغال می‌کنند. مثلا 300 کیلوگرم درب بطری فقط یک فضای دو در یک را اشغال می‌کند و حمل این درب‌ها برای پویش خیلی راحت است. همچنین پس از قرار گرفتن در چرخه‌ی بازیافت، برای ساخت لوازم اداری و تجاری استفاده می‌شوند. البته جنس درب بطری با جنس خود بطری متفاوت است. هرکدام نقطه ذوب متفاوتی دارند و اگر در دستگاهی با یک دمای ذوب قرار بگیرند، برای دستگاه مشکل فنی رخ می‌دهد.

 

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: درب‌های بطری اندازه‌ کوچکی دارد ولی اثرات تخریبی زیادی برای محیط زیست ایجاد می‌کنند. از طرفی پویش جمع‌آوری درب بطری، موضوع غریبی برای مردم نیست. آنچه ما در ابتدا انجام دادیم تشکیل یک گروه تلگرامی بود و از طریق اطلاع‌رسانی، توانستیم نگاه‌ بسیاری از مردم را به پویش جلب کنیم و با همکاری و همراهی بسیاری از علاقه‌مندان، مخازنی که مخصوص درب‌های بطری بود را در مکان‌هایی مثل دانشگاه، مدارس، تالارهای پذیرایی و باشگاه ورزشی  نصب کنیم.

 

وی تصریح کرد: هر کدام از این مخازن ظرفیت 2500 درب بطری را دارد و هر زمان که پر شود، مسئول آن مکان جهت تخلیه با اعضا تماس می‌گیرد.خوشبختانه پویش برای اولین‌بار از دانشگاه زنجان شروع شد و با کمک‌های مادی و معنوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری زنجان توانستیم مخازن جمع‌آوری درب‌های بطری را تهیه کنیم. بدون شک این پویش ادامه‌دار خواهد بود و خوشبختانه با پول سری اول پویش، اولین ویلچر را خریداری کرده و به موسسه خیریه رعد اهدا کردیم.

 

خزاعی یادآور شد: حمایت و حفاظت از محیط زیست در شرایط فعلی که با مشکلات عدیده محیط زیستی مواجه هستیم، موضوعی اجتناب‌ناپذیر است و بسیاری از کشورها طی چند دهه گذشته اقداماتی در این خصوص انجام داده‌اند، ولی یا کافی نبوده و یا اثرگذاری لازم را نداشته‌است. بنابراین با درک این موضوع و آگاهی از ناکافی بودن اقدامات انجام گرفته از سوی دولت‌ها، پویش‌های مردمی رفته رفته شکل گرفتند و در گوشه و کنار دنیا دست به کار شدند.

 

 

نماینده انجمن توان‌افزایان زندگی سبز در زنجان تاکید کرد: شهروندان زنجانی می‌توانند درب‌های بطری پلاستیکی جمع‌آوری شده خود را به نزدیک‌ترین محل معرفی شده یا همان آشیانه‌های زنگین تحویل دهند. همچنین جهت آگاهی از نشانی آشیانه‌ها، همکاری با پویش زنگین و عضویت در گروه تلگرامی این پویش می‌توانند با شماره 09365614124 تماس بگیرند. مبلغ حاصل از فروش درب‌ها نیز صرف امور مربوط به حفاظت از محیط زیست، کمک به نیازمندان و موسسات خیریه خواهد شد._ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر