کد خبر: 23638
A
زهرا نژادبهرام :

شهردار از اعضای شورای نخواهد بود/با حذف ماده 16 میثاق‌نامه مخالفت شد

منتخب پنجمین دوره شورای شهر تهران بابیان اینکه همه اعضای شورای شهر میثاق نامه حضور در لیست امید را امضای کرده‌اند و متعهد به آن خواهند ماند این اطمینان را داد که شهردار تهران از میان اعضای کنونی شورای شهر نخواهد بود.

شهردار از اعضای شورای نخواهد بود/با حذف ماده 16 میثاق‌نامه مخالفت شد
دیده بان ایران: منتخب پنجمین دوره شورای شهر تهران بابیان اینکه همه اعضای شورای شهر میثاق نامه حضور در لیست امید را امضای کرده‌اند و متعهد به آن خواهند ماند این اطمینان را داد که شهردار تهران از میان اعضای کنونی شورای شهر نخواهد بود.
 
انتخاب شهردار تهران این روزها یکی از بحث‌های جذاب فضای سیاسی است که بالاخره چه کسی شهردار تهران خواهد شد؟
 
طبق ماده 16 میثاق‌نامه حضور در لیست امید، هیچ‌کدام از منتخبان شورای پنجم، نمی‌توانند برای تصدی هیچ سمتی از شورای شهر استعفا دهند و علت اینکه اعضای شورا به‌راحتی از بحث ممنوعیت شهردار شدن گذر کردند، این بود که همه در میثاق نامه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پذیرفتند که در صورت ورود به شورا، برای تصدی در هیچ سمتی از شورا خارج نخواهند شد و اعضای شورای شهر هم در این خصوص مخالفتی نداشتند.
 
همچنین بحث دیگر این میثاق نامه این است که اگر همه اعضا لیست امید میثاق نامه را امضا کردند باید سازوکار دموکراتیک برقرار بماند تا اعتماد مردم به جریان اصلاحات از بین نرود.
 
اما این روزها در رسانه‎ها شایعات زیادی برای شهردار شدن مطرح‌شده است و مطرح‌شدن نام محسن هاشمی با حاشیه‎های زیادی همراه بوده است. البته او هنوز به‌طور آشکار موضع خود را برای شهردار شدن اعلام نکرده است. با این حال برخی از اعضاء شورای عالی سیاست‎گذاری تأکیددارند محسن هاشمی و دیگر اعضای شورای شهر این تعهدنامه را امضا کرده‌اند.
 
زهرا نژاد بهرام منتخب پنجمین دوره شورای شهر تهران، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ بابیان اینکه موضوع شهردار از مهم‌ترین وظایف شورای شهر پنجم است، گفت: «انتخاب شهردار بر اساس شاخص‌هایی صورت خواهد گرفت که بخشی از آن از سوی اعضاء ارائه خواهد شد. البته هنوز اتفاق خاص و تأثیرگذاری در رابطه با شهردار و گزینه احتمالی میان منتخبان صورت نگرفته و آنچه گفته می‌شود گمانه‌زنی‌هایی است که منتخبان انجام می‌دهند.»
 
نژاد بهرام درباره ماده 16 میثاق نامه که هیچ‌یک از منتخبان شورای پنجم نمی‌توانند برای هیچ سمتی از شورا استعفا بدهند، گفت: «همه اعضای شورای شهر این میثاق نامه را امضا کردند و همچنین باوجوداینکه برخی شایعاتی در خصوص شهردار شدن محسن هاشمی در فضای مجازی پیچیده است باید به همه بگویم که ایشان هم این میثاق نامه را امضا کردند و در اختیار شورای شهر قرار داده‌اند، بنابراین شهردار تهران از میان اعضای شورای شهر انتخاب نخواهد شد.»
 
وی خاطرنشان کرد: «همه اعضای شورای شهر متن این میثاق نامه را قبول داشتند و شایعاتی که در این خصوص مطرح‌شده بود دلیل بر شکایت اعضا نبود بلکه برخی از افراد معتقد بودند که متن این میثاق نامه را قبول داریم اما در برخی موارد جای بحث و گفت‌وگو دارد که در جلسه قبلی منتخبان شورا مخالفت با حذف ماده 16 میثاق نامه که تأکید بر عدم خروج منتخبان شورای شهر برای قبول مسئولیت‌های دیگر ازجمله شهردار شدن 11 به 10 رأی مثبت آورده شده است.»
 
نژاد بهرام با اشاره به امضای میثاق نامه توسط منتخبان اصلاح‌طلب در شورای سیاست‌گذاری، اظهار کرد: «میثاق نامه تعهدی اخلاقی است که برای اعضای شورای شهر بسیار اهمیت دارد، اما آنچه برای ما تعهد ایجاد می‌کند، رأی مردم است. احترام به اعتماد مردم ما را مکلف می‌کند که تغییری در ترکیب اعضای شورای شهر ایجاد نکنیم.»
 
منتخب پنجمین دوره شورای شهر تهران با اشاره به بحث شهردار شدن زنان افزود: «باوجود زنان تحصیل‌کرده و کارآمد کشور ایران شهردار شدن زنان ممکن است اتفاق بیفتد و بدون شک زنان می‌توانند در این عرصه هم به نحو احسن فعالیت داشته باشند.»

منبع : رویداد 24

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر