کد خبر: 24155
A
گیتی پورفاضل در گفتگو با دیده بان ایران؛

حکم کار کردن در غسالخانه به جای سنگسار، اتفاق خوب و امیدوار کننده ای است/این قانون است که باید فرهنگ سازی کند

وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: زنان در جامعه دارای شخصیت و ارزش هستند و نباید با حکم هایی نظیر سنگسار، آنها را تنبیه کرد. تنبیه جرائم بهتر است که سبک تر باشند.

حکم کار کردن در غسالخانه به جای سنگسار، اتفاق خوب و امیدوار کننده ای است/این قانون است که باید فرهنگ سازی کند

دیده بان ایران- سپیده اجلالی: روز گذشته خبری  در رسانه ها منتشر شد، مبنی از این که زنی در پی خیانت به همسر خود به 2 سال کار در غسالخانه بهشت زهرا و 74 ضربه شلاق محکوم شده است.  خبری که تنها ساعتی پس از انتشار با انتقاد های شدیدی از جانب کارگران غسالخانه مواجه شد.

 برای بررسی بیشتر جزئیات این حکم و همچنین سابقه صدور چنین احکامی از سوی دادگاه  از "گیتی پورفاضل" وکیل پایه یک دادگستری، پرسیدیم ارزیابی شمااز این حکم چیست؛ وی در پاسخ به این سوال گفت: شنیدن خبر صدور این حکم، در برابر حکم سنگسار بانوان بسیار امیدوار کننده است و این نوید را به جامعه می دهد که از این پس، زنان می توانند در برابر این قبیل حکم های ناپسند مصون بمانند. 

پور فاضل در خصوص حکم جایگزین «سنگسار» بیان داشت:  این حکم باید در دیوان عالی کشور به تصویب برسد تا جامعه ما با دنیای متمدن آشتی کند. قوانین اساسی و جزایی ایران، باید به مرور زمان مورد بررسی قرار گیرند و تبدیل به قوانین مدنی شوند.

 

وی ادامه داد: در دنیای متمدن امروز، اگر زوجین مرتکب خیانت شدند، بهتر است که از یکدیگر جدا شوند. حتی حکم ضربات شلاق نیز نمی تواند کسی را از از خیانت دوباره باز دارد. پس بهتر است که طرفین از ادامه زندگی با یکدیگر انصراف دهند تا نه خیانتی باشد و نه حکم نمایشی که هیچ بازتابی ندارد.

وکیل پایه یک دادگستری دررابطه با انتقادها و اعتراض هایی که کارگران غسالخانه در پی این حکم داشته اند اظهار کرد: هر صنفی دارای اعتبار، تخصص و احترام است که کارگران محترم غسالخانه نیز از این حکم مبرا نیستند. حق طبیعی کارگران این صنف است که از کار شریف آنها سواستفاده نشود.

این حقوقدان، در پاسخ به این مسئله که آیا پیشتر؛ با صدور چنین حکم هایی از سوی دادگاه مواجه بوده ایم یا خیر، تصریح کرد: بله ما پیش از این مورد نیز، در دادگاه های اطفال با چنین حکم هایی رو به رو بوده ایم.

پور فاضل افزود: در دادگاه هایی که برای اطفال برگزار می شود، در برخی موارد، قاضی با تشخیص خود متهم را به کارهای اجباری به جای حکم اصلی آنها محکوم می کند. که این مسئله به مراتب بهتر از حکم اصلی و سنگین خود آنهاست.

وی همچنین با اشاره به راه های پیشگیری از برخی جرائم شایع در بین خانواده ها گفت: اگر بخواهیم به یکی از راه های جلوگیری از طلاق اشاره کنیم باید بگوییم که به عنوان مثال در سال های قبل از انقلاب به دلیل کم بودن مهریه دختر؛ مرد خانواده برای آزار و اذیت زن دست به هر کاری می زد و سرانجام با دادن اندک مهریه زن اورا طلاق می داد که این موضوع در چند دهه اخیر به ندرت پیش آمده چرا که یکی از دلایل کم شدن نسبی آمار طلاق همین مهریه بالا است که البته مشکلات خاص خودش را هم به دنبال دارد که از این جمله می توان به آمار بالای زندانیان مرتبط با مهریه نام برد.

پورفاضل در پایان بیان کرد: این قانون است که فرهنگ سازی می کند. اگر قانون مدنی کشور به تدریج برخی از احکام خود نظیر سنگسار زنان را از میان بردارد و حکم های ساده و سازنده تر را برای متهم در پیش گیرد، به مراتب از بازدارندگی بهتری برخوردار است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر