کد خبر: 24332
A
دیده بان ایران گزارش می دهد؛

"محصور شدن" رواق فرهنگستان هنر در خیابان ولیعصر / انصاری عضو شورای شهر: موضوع بررسی می شود/ نگهبان مجموعه فرهنگستان: اینجا جوان ها جمع می شدند شلوغ می شد؛ بستند!

چشمان حیرت زده رهگذران شیشه های ضخیمی را می نگرد که کنج زیبا و خلوت خیابان ولیعصر را در بر گرفته است چه آنها که هر روز از کنار این حیاط کوچک و حوض عبور می کنند و چه آنها که دمی در سایه ستون های آن آرمیده اند با تعجب به شیشه های می نگرند که کنج خلوت شان را در حصر کرده است و با نگاه هایشان دنبال پاسخ می گردند!

"محصور شدن" رواق فرهنگستان هنر در خیابان ولیعصر /  انصاری عضو شورای شهر: موضوع بررسی می شود/ نگهبان مجموعه فرهنگستان: اینجا جوان ها جمع می شدند شلوغ می شد؛  بستند!

دیده بان ایران: در صنعت شهر سازی و زیبا سازی فضاهای شهری اصطلاحی تحت عنوان "مبلمان شهری"به  کار برده می شود که ممکن است کمی "ابهام برانگی"ز باشد. متخصصان شهری در تعریف  این جمله ابهام بر انگیز به مخاطبان خود می گویند:" مبلمان شهری به مجموعه وسیعی از وسایل ، اشیا، دستگاه ها ، نمادها، خرده بناها، فضاها و عناصری گفته می شود که چون در خیابان و در کل فضای باز شهر نصب شده اند  و استفاده عمومی دارند، به این اصطلاح معروف شده اند. در واقع ، مبلمان شهری متداول ترین عبارت در حوزه مفاهیم کاربردی تجهیزات شهری، در زبان فارسی است و در تعریفی دیگر، به مجموعه اجزایی که در فضاهای شهری چیده می شوند و به استفاده عموم جهت رفع نیازهای زیست محیطی می رسند و منظر و هویت شهری را، تحت شعاع قرار می دهد گفته می شود".

 

موضوعی که تهران؛ پایتخت سیاسی ایران نسبت به دیگر شهرهای مدرن دنیا کمتر بدان پرداخته است.

 خیابان ولیعصر یکی از شریان های حیاتی و هویتی شهر تهران محسوب می شود به باور متخصصان شهری این خیابان فاقد مبلمان شهری بوده و آنچه از هویت این خیابان تاریخی باقی مانده در حال از میان رفتن است.

اگر این گزاره را  بپذیریم که شهر نشینی منبعث از هویت و فرهنگ شهروندان است به عبارتی مسئولان و برنامه ریزان شهری سعی می کنند تا با تأسی به آداب، فرهنگ و هویت شهروندان فضاهای شهری خود را طراحیو زیبا سازی نمایند انسان موجودی زیبا پسند است. بنابراین همیشه در پی طرح های زیبا و فضاهای مسحور کننده است . شهرها را به زیبائی طراحی می کند. اما ظاهرا شهرداری تهران و نهادهای مرتبط با فرهنگ و هنر این شهر به معدود مبلمان های شهری تهران نگاه تنگ نظرانه دارند.

یکی از همین مبلمان های شهری؛ رواق  کوچکی در مجموعه فرهنگسرای هنر  است که اکنون با شیشه  محصور شده است.

در چهار راه طالقانی؛ ساختمان آجری با پنجره های ایرانی خود نمایی می کند نامش فرهنگستان هنر است. قرار بود این مکان بهانه‌ای برای فعالیت‌های اثر‌گذار در فرهنگ کشور باشد. اما ظاهرا خبر چندانی جز چند جشنواره و همایش از آن نیست.

آنچه برای تهرانی ها  از این معماری ایرانی و چشم نواز خاطره می سازد "رواق فرهنگستان هنر" است. رواق فرهنگستان هنر به‌صورت تمثیلی، مجازی و استعاری یاد‌آور تاریخ پیش از اسلام و پس از اسلام است، پایه‌های ستون‌های این ساختمان را از معماری هخامنشی وام گرفته و بدنه آن نیز طرحی از معماری چهار‌صد سال گذشته است. در بالای ستون‌ها نیز اشعاری حکاکی شده است که چندان خوانا نیست در کنار این معماری سنتی و قدیمی آهن‌ها و تیرآهن‌های سقف نیز فضای شاعرانه‌  و البته مدرن به ساختمان داده است.

تلاقی شاعرانه رنگ سفید رواق و سبز بنای فرهنگستان نمونه یک مبلمان شهری در کهن ترین خیابان پایتخت بود که اکنون در "حصر" قرار گرفته است.

شیشه های ضخیم مانع نشستن در مردمی شده است که پیش از این سال ها بر سکوها و کنار حوض آن می نشستند. حال باید رهگذران و شهروندان تهرانی از پشت شیشه های ضخیم؛ خستگی از تن و چشم هایشان بیرون کنند. دلیل کشیدن حصار  در ورودی رواق برای کسی روشن نشده است

سراغ درب اصلی مجموعه فرهنگستان می رویم تا شاید نگهبان مجموعه پاسخی برای ما داشته باشد 

  نگهبان مجموعه فرهنگستان پاسخ دادن به خبرنگار را برای خود یک دردسر می داند  و در اولین پاسخ را از نمی دانم اینجا تعطیل است آغاز می کند و می گوید: "امروز که فرهنگستان تعطیل است. نمی دانم چرا این حصار ها کشیده اند . "

 

کمی که احساس خودمانی بودن می کند و  چانه اش گرم می شود  می گوید: "به کسی نگویید من گفتم ! این شیشه های ضخیم به خواسته حراست مجموعه کشیده شده می گفتند رواق جزئی از ملک فرهنگستان است این همه آدم چرا شب ها جمع می شود ما هم هر چه تذکر می دادیم بی فایده بود."

نگهبان فرهنگستان در ادامه به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: " بستن  حیاط از سمت خیابان به دلیل تجمع مردم و جوانان بیکار شب ها در این مکان بود موسیقی میزدند و دور هم جمع می شدند.  هر چقدر تذکر می دادیم فایده نداشت ظاهرا حراست، نیروی انتظامی با هماهنگی شهرداری تهران این محل را بسته است اما از خودشان بپرسید!"

 

غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار دیده بان ایران درباره دلائل محصور شدن رواق فرهنگستان هنر می گوید:" من از این  رخ  دادن این اتفاق بی اطلاع هستم؛ مسلما پس از تعطیلات پیگیر محدود شدن فضا برای استفاده از این مکان خواهم بود. به هر حال مبلمان شهری جزئی از زیبایی یک شهر محسوب می شود  ما در شورای شهر در اولین فرصت راجع به این موضوع تحقیق خواهم کرد"

دفتر مدیریت مجموعه فرهنگستان علی  معلم دامغانی در پاسخ به سوال ما می گوید: امروز که تعطیل است ما هم اطلاعی نداریم! بگذارید بعد از تعطیلات! 

چشمان حیرت زده رهگذران شیشه های ضخیمی را می نگرد که  کنج زیبا و خلوت خیابان ولیعصر را در بر گرفته است چه  آنها که هر روز از کنار این حیاط کوچک و حوض عبور می کنند و چه آنها که دمی در سایه ستون های آن آرمیده اند با تعجب به شیشه های می نگرند که کنج خلوت شان را در حصر کرده است و  با نگاه هایشان دنبال پاسخ می گردند!  

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر