کد خبر: 24541
A
سرپرست اتحادیه تاکسیرانی:

هر فعالیتی در حوزه تاکسیرانی اعم از اینترنتی و غیر اینترنتی باید دارای مجوز از شهرداری باشد

پدیده تاکسی های اینترنتی که ما با آن روبرو هستیم شاید مصداقی باشد بر همین امر. ما معتقدیم باید با پیشرفت تکنولوژی همراه شد ولی یک سری مباحث حقوقی و قانونی هست که باید درنظر گرفته شود اما درحال حاضر رعایت نشده که می بایست اصلاح گردد

هر فعالیتی در حوزه تاکسیرانی اعم از اینترنتی و غیر اینترنتی باید دارای مجوز از شهرداری باشد

دیده بان ایران: مرتضی ضامنی سرپرست  این اتحادیه در خصوص وضعیت تاکسی های اینترنتی در گفتگو با رادیو جوان ضمن اشاره به عدم کسب مجوز های مربوط به حمل و نقل تاکسی های اینترنتی از شهرداری گفت :در هر کسب و کار و فرایند اشتغالی که در هر حرفه است، قاعدتاً آمیخته شدن آن کسب و کار با علوم و فنون جدید و تکنولوژی بحث اجتناب ناپذیری است که لازم است با بومی سازی آن، شرایط برخورداری جامعه هدف از آن امکان فراهم گردد.


اگر در یک حرفه ای ما نتوانیم به هنگام عمل کنیم و با علم روز پیش برویم قاعدتا یک سری افرادی که شاید از این خانواده نباشند ظهور پیدا کرده و آن کسب و کار را با چالش مواجه می کنند. پدیده تاکسی های اینترنتی که ما با آن روبرو هستیم شاید مصداقی باشد بر همین امر. ما معتقدیم باید با پیشرفت تکنولوژی همراه شد ولی یک سری مباحث حقوقی و قانونی هست که باید درنظر گرفته شود اما درحال حاضر رعایت نشده که می بایست اصلاح گردد


در قوانین و مقررات موجود از جمله ماده 9 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و ماده 32 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، شهرداری به عنوان مسئول حمل و نقل عمومی در شهر و حومه معرفی و به مسئولیت شهرداری در حمل و نقل عمومی اشاره شده است. هر فعالیتی در حوزه حمل و نقل اعم از اینترنتی و غیر اینترنتی باید دارای مجوز از شهرداری محل مربوطه باشد ولیکن فعالیتی که درحال حاضر تحت عنوان تاکسی اینترنتی درحال انجام است به علت عدم رعایت این چهار چوب های حقوقی و قانونی دچار خدشه شده است.
آنچه شما می فرمایید بر اساس قانون اساسی صحیح است و اقدام عاجل شما مورد توجه مرجع قضایی قرار خواهد گرفت، اما عده بسیار زیادی در تاکسیرانیهای اینترنتی جذب و شاغل شده اند. شما چه رویه ای را پیش خواهید رفت؟ با اصلاح امور که کسی ضرر نکند و زیان نبیند؟
این پدیده یک پدیده اجتناب ناپذیری می باشد و باید آن را اصلاح کرد و با آن همراه شد ولی با یک رویکرد صحیحی که در چهار چوب قوانین و مقررات ما هم بگنجد، در اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور ما یک کارگروه تخصصی برای این  موضوع تشکیل دادیم و با همکاری دبیرخانه شورایعالی ترافیک شهرهای کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تحت عنوان تاکسی اینترنتی اقدام لازم را به عمل آوردیم. این کارگروه تمام خلاء هایی که در وضعیت موجود است را کارشناسی کرده اند و امیدواریم که بتوانیم با رعایت آن قوانین بالا دستی بستری را در سازمانهای تاکسیرانی شهرهای کشور به شهروندان فراهم کنیم.
بسیاری از رانندگان تحت پوشش سازمان تاکسیرانی کشور اعتراض دارند به قیمتهای پایینی که تاکسیرانی های اینترنتی دارند به عنوان تعرفه به مشتریان یا خدمات گیرندگان اعلام می کنند، آیا این به لحاظ قانونی محل ایراد است؟
در هر صنفی که خدماتی ارائه میشود یا کالایی در معرض فروش گذاشته می شود آن جنس همان گونه که نمیتواند یک قیمتی بالاتر از حد مجاز داشته باشد علی القاعده برای تنظیم بازار و حمایت از مصرف کنندگان و ارائه دهندگان نباید از حدی هم پایینتر بیاید. ما اعتقاد داریم که مرجع تعیین نرخ در شهرهای ما اگر در حوزه حمل و نقل یا در هر حوزه­ای که مربوط به خدمات شهری باشد باید تحت مجوزی باشد که شورای اسلامی شهرها به تصویب می رسانند و آن قیمت باید یک سقف و کفی داشته باشد که از آن سقف نمی تواند پایین تر بیاید و از آن سقف هم نمی تواند بالاتر برود.

دو موضوع بسیار مهم وجود دارد که یکی اینکه فرمول و تعرفه دقیقی برای سواری هایی که به صورت دربستی مسافر جابجا می کنند وجود ندارد و بیشتر به صورت توافقی است و در اختیار راننده و تابع موضوعاتی مانند ترافیک و ... است و از سوی دیگر مردم میپرسند که چنانچه  تاکسیرانی های اینترنتی و رانندگان با اینکه پور سانت پرداخت می کنند  می توانند با این قیمتهای پایین مسافران را جابجا کنند چرا سامانه تاکسیرانی شهری کشور نمی تواند با این قیمتهای پایین و فرمولهای بندی شده خدمات ارائه کند؟  

اینکه بگوییم راننده هایی که در این حوزه فعالیت دارند به سود مناسب می رسند شاید کمی زود باشد. چون زمان زیادی از پدیده تاکسی اینترنتی در کشور ما نمی گذرد. از سوی دیگر اگر ما به بحث رانندگی حمل و نقل عمومی به عنوان یک شغل حرفه ای نگاه کنیم قطعاً راننده هایی در این چهارچوب قرار می گیرند که دارای یک سری شرایط باشند و شغل حرفه ای شان رانندگی باشد و در بحث تاکسی های اینترنتی همه افراد اعم از کارمند و کاسب در هر حوزه ای که فعالیت کنند می توانند در اوقات فراغت خود به حمل و  نقل عمومی مبادرت کنند در صورتی که اعتقاد ما بر این است که این شغل یک حرفه تخصصی است و باید افرادی که آموزش دیدند و مجوزهای لازم را اخذ کردند فقط در این حوزه  فعالیت داشته باشند.

سرپرست اتحادیه در پایان نیز به سوال مجری برنامه در خصوص شایعاتی که در مورد کسانی که از سرویس های تاکسیرانی  اینترنتی به عنوان راننده استفاده می کنند، در زمان فروش خودرو باید مالیات هایی را بپردازند که ممکن است خیلی ها اطلاع نداشته باشند گفت: بنده اطلاعی ندارم و باید از سازمان مالیاتی سوال بفرمایید. 

منبع: تدبیر 24 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر