کد خبر: 24566
A
نظر اعضای شورای شهر درباره ویژگی شهردار آینده تهران،

سالاری: در قد و قوراره مدیر ملی باشد / نژاد بهرام: شهردار باید پاکدست باشد / فخاری: تهران نیازمند شهرداری توانمند است

محمد سالاری، زهرا نژاد بهرام و الهام فخاری

سالاری: در قد و قوراره مدیر ملی باشد / نژاد بهرام: شهردار باید پاکدست باشد / فخاری: تهران نیازمند شهرداری توانمند است

دیده بان ایران: این انتخاب از آن جهت حساس و حایز اهمیت است که قرار است بعد از 14 سال، شهرداری اصلاح‌طلب منصب مدیریت شهری پایتخت را برعهده گیرد؛ شهرداری که بی‌شک در شرایطی سخت، سکان اداره تهران را برعهده می‌گیرد و صد البته با آماجی از انتقادها و حملات از سوی جناح اصولگرا روبه‌رو خواهد بود. 
شاید به همین دلیل باشد که شورای شهر پنجم تهران، از همان روزهای نخستین بعد از انتخابات، در جلسات غیر رسمی خود انتخاب شهردار را در اولویت قرار داده، تلاش می‌کند تا نیمه‌های شهریور، به این چالش خاتمه دهد. 
جلساتی که در نهایت منجر به تصویب مصوبه‌ای 16‌بندی شده که از آن به عنوان شاخصه‌های شهردار آینده یاد می‌شود. اما اینکه شیوه‌ای که شورای پنجم برای انتخاب شهردار درپیش گرفته تا چه حد کارآمد است، یا اینکه اصولا شهردار آینده پایتخت باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد، سوالی است که پاسخ‌های متفاوتی به آن داده می‌شود. 
شاید به همین دلیل باشد که هر روز اخبار ضد و نقیض زیادی در مورد گزینه‌های مطرح شده برای شهرداری تهران در فضای مجازی عنوان می‌شود. رویه‌ای که باعث شده تا این موضوع یعنی انتخاب شهردار به یکی از بحث‌های چالش برانگیز و حساس مدیریت شهری کنونی بدل شود. 
همین دلایل کافی بوده تا پای صحبت اعضای شورای پنجم در مورد نقد انتخاب شهردار بنشینیم و شنونده پاسخ‌های‌شان در مواجهه با ابهامات اجرایی این طرح باشیم. 

*شهرداری در قد و قواره یک مدیر ملی
محمد سالاری عضو شورای چهارم و پنجم تهران


محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر چهارم و یکی از دو عضو کنونی شورا که موفق به حضور در شورای پنجم نیز شده است، معتقد است که انتخاب شهردار در تهران به دلیل شرایط خاصی که دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است: مجموعه چالش‌ها و فرصت‌هایی که در شهر تهران وجود دارد درکنار جغرافیا و وسعتی که کلانشهر تهران دارد باعث می‌شود تا مدیریت شهری در پایتخت ایران، صرفا منوط به یکسری از فعالیت‌های عمرانی و شهرسازی نباشد.
وی معتقد است: این موارد به علاوه فاکتور «پایتخت» بودن تهران، ایجاب می‌کند تا شهردار تهران فردی باشد در حد و اندازه یک مدیر ملی و حتی شاید در قد و قواره یک رییس‌جمهور. فردی که بتواند با دیگر ارکان نظام و قوای سه‌گانه تعامل داشته باشد و مشکلات این کلانشهر جهانی را حل کند. 
چهره‌ای کلان‌نگر که بتواند از ظرفیت‌های مدیریت شهری موجود در معاونت‌ها و مدیریت‌های مختلف شهرداری به نحو احسن استفاده کند تا شهر تهران را با تمام مشکلاتش به بهترین نحو ممکن اداره کند. وی با همین استدلال می‌گوید: به همین دلیل چه بخواهیم و چه نخواهیم، شهردار تهران باید فردی سیاسی باشد.
این عضو کنونی شورای شهر تهران در تحلیل ویژگی‌های کنونی 16 گانه تعیین شده از سوی شورای شهر برای انتخاب شهردار تهران می‌گوید: تعدادی از این ویژگی‌ها کمی و تعدادی کیفی هستند. 
مسلم است که ویژگی‌های «کیفی» چندان سنجش پذیر نیستند بلکه باید با استناد به سوابق کاری و شناختی که اعضا از گزینه‌ها دارند سنجیده شوند. 
ضمن آنکه همگی اعضای کنونی براین نکته اتفاق نظر دارند که شهردار آینده تهران باید فردی «پاکدست» باشد و بتواند با شفاف‌سازی مطالبات افکار عمومی را پاسخگو باشد.
سالاری با تاکید مجدد براینکه شهرداری تهران یک جایگاه استراتژیک است، افزود: برای همین هم هست که گزینه‌هایی که هم اینک از سوی اعضا مطرح می‌شوند در حد وزرای قدیم یا معاونین رییس‌جمهور و از این قبیل هستند.

*شهرداری که باید « پاکدست» باشد
زهرا نژاد بهرام عضو شورای پنجم تهران


زهرا نژاد بهرام، دیگر عضو منتخب شورای شهر پنجم تهران هم در بیان ویژگی‌های شهردار آینده تهران به سه فاکتور پاکدستی و اعتقاد به استفاده از پتانسیل‌های زنان و قدرت چانه‌زنی و تعامل با نهادهای مختلف اشاره می‌کند و می‌گوید: مهم‌ترین شاخصه‌ای که برای اعضای جدید شورا به عنوان شاخصه یک شهردار مطرح است، پاکدستی است و پس از آن پاسخگویی و شفافیت در قبال شورا و مردم. چرا که مردم حق دارند از مسوولان خود «سوال» کنند.
وی می‌افزاید: به جز آن، شهردار باید به توانایی‌ها و مدیریت «زنان» و جوانان باور داشته باشد چراکه نیمی از جمعیت تهران را زنان و جوانان تشکیل می‌دهند. 
به همین دلیل شهردار آینده تهران باید شرایطی را برای امکان رشد جوانان فراهم کند.
نژاد بهرام همچنین به نکته‌ای اشاره می‌کند که تاکنون کمتر به آن اشاره شده است، اینکه شهردار تهران باید از ظرفیت‌های نیروهای انسانی خود استفاده کند: شهردار بعدی تهران باید ظرفیت‌های داخلی نیروهای انسانی خود را همواره مدنظر داشته باشد و تلاش کند تا با استفاده از همین نیروهای انسانی کنونی، این سازمان و نهاد، مسیر ارتقای خودش را پیدا کند.
همچنین وی براین باور است که شهردار تهران برای اداره چنین کلانشهری با این همه چالش و مساله باید در تصمیم‌گیری‌هایش، نظرات کارشناسان را مد نظر قرار دهد: درکنار استفاده از نقطه نظرات کارشناسی، شهردار آینده تهران باید آنقدر جسارت داشته باشد که درمواقع خاص، تصمیمات کلیدی و حساسی را بگیرد و پای آنها بایستاد. 
ضمن آنکه از قدرت تعامل با مدیران سایر نهادها و ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها نیز برخوردار باشد.
این بانوی شورای شهر پنجم برنامه محور بودن را یکی دیگر از ویژگی‌های شهردار آینده می‌داند و می‌گوید: شهردار آینده باید فردی برنامه محور باشد. یعنی به اسناد بالادستی خود مانند طرح تفصیلی و طرح جامع توجه داشته باشد و تصمیم‌گیری‌های کلانش را در چارچوب همین اسناد انجام دهد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا لایحه 16‌بندی شورای پنجم برای انتخاب شهردار می‌تواند فردی را برگزیند که تمامی این ویژگی‌ها را داشته باشد، می‌گوید: به هر حال باید شورا شهرداری را برای تهران انتخاب کند، پس چه بهتر که این کار را اصولی و منطقی انجام دهد و براساس یکسری شاخصه کارکند.
براساس اخبار منتشر شده، در فرآیند انتخاب شهردار هر یک از اعضای شورای شهر پنجم می‌توانند سه نفر را به عنوان گزینه برای بررسی و تایید معرفی کنند. اما با این حال گروهی از کارشناسان براین باورند که این رویه عملا شدنی نیست. یعنی در صورتی که هر یک از اعضا بخواهند گزینه‌هایی را معرفی کنند، شورا عملا در فرصت باقی مانده، امکان بررسی دقیق ویژگی‌های چند ده نفر معرفی شده را ندارد. 
نژاد بهرام اما در این زمینه می‌گوید: اینگونه نیست که تمام گزینه‌ها مورد بررسی قرار گیرند بلکه براساس پیش بینی‌های صورت گرفته هر فردی که از سوی اعضا معرفی شود، ابتدا در بین اعضا به رای گذاشته می‌شود و فقط زمانی شورا، بررسی جدی پرونده و برنامه‌های وی را در دستور کارش قرار می‌دهد که آن شخص 5 رای بیاورد. 
وگرنه به صورت خود به خود از دستور کار شورا خارج می‌شود. بنابراین گزینه‌های زیادی برای بررسی باقی نخواهند ماند.

*تهران نیازمند شهرداری توانمند و نوآور است
الهام فخاری عضو شورای پنجم تهران


الهام فخاری یکی از اعضای کنونی شورای پنجم است که تمام قد از شیوه انتخاب شهردار به سبک و رویه کنونی آن دفاع می‌کند. وی با ذکر اینکه رویه کنونی برپایه شرایط آیین نامه اجرایی مصوب هیات وزیران، تجربه‌های گذشته و برگرفته از الگوهای سنجشی تدوین شده است می‌گوید: با این همه باتوجه به شرایط سیاسی و فشردگی زمان امکان انجام کامل فرآیندهای سنجش تخصصی فراهم نیست. 

اعتماد 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر