کد خبر: 24861
A

کشف 3 هزار و 854 قطعه مربوط به مادها تا دوره اسلامی در کردستان

فرمانده انتظامی استان کردستان از کشف سه هزار و 854 قطعه اشیاء تاریخی مربوط به دوره های ماد، هخامنشی و.. خبر داد.

کشف 3 هزار و 854 قطعه مربوط به مادها تا دوره اسلامی در کردستان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سردار مسعود خرم نیا گفت: در پی اشراف اطلاعاتی پلیس امنیت عمومی، یک باند فعال در زمینه خرید و فروش اشیاء تاریخی و عتیقه که به صورت عمده اقدام به خروج آثار ملی و تاریخی از کشور می‌کردند در شهرستان سنندج شناسایی شد.
 
وی افزود: پس از ماه‌ها کار اطلاعاتی و عملیاتی دو تن از سرشاخه‌های این باند با احراز هویت و محل سکونت تحت مراقبت پلیس قرار گرفتند، که با کسب مجوز قضائی در بازرسی از مخفیگاه متهمان دو هزار و ۸۴۲ قطعه انواع سکه تاریخی و همچنین ۱۴۰ قطعه اشیاء تاریخی دیگر شامل انواع مهره‌های گردنبند، پیکرک، ظروف سفالی، اثر مُهر، نسخ خطی، کتیبه و زیورآلات کشف شد.
 
سردار خرم نیا خاطر نشان کرد: طبق نظر کارشناسان میراث فرهنگی تمام آثار کشف شده دارای اصالت بوده و در زمره اشیاء تاریخی حاصل از انجام حفاری‌های غیر مجاز و تخریب آثار تاریخی و باستانی هستند که قدمتشان به ادوار ماد‌ها، هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان و دوره اسلامی بر می‌ گردد.
 
فرمانده انتظامی استان کردستان ضمن اشاره به دستگیری دو متهم و صدور قرار میلیاردی برای آن‌ها از دستگیری یک نفر مالخر در استان قزوین خبر داد که ۸۷۲ قطعه از این آثار را به صورت غیرقانونی از متهمان خریداری کرده بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر