کد خبر: 25023
A
دیده بان ایران موضوع لو رفتن سوالات امتحانی را بررسی می کند؛

افشا کنند کیست!! پاسخگو کجاست!!

امتحانات خرداد سال تحصیلی95-96 تا به امروز با حاشیه های جنجال برانگیز بسیاری همراه بوده است. تأثیر 30 درصدی نمرات امتحانات نهایی در کنکور، اهمیت امتحانات را برای دانش‌آموزان دو چندان کرده و همین مسئله منجر به اعتراض آنها به ماجرای لو رفتن سوالات و شکل‌گیری تجمعاتی شده است.


افشا کنند کیست!! پاسخگو کجاست!!

دیده بان ایران- سپیده اجلالی: امتحانات خرداد 96 با حاشیه های بسیاری همراه بود. بسیاری از والدین دانش آموزان از روند برگزاری امتحانات شاکی بودند. آنها همچنین مدعی بودند که سوالات بسیاری از دروس  مانند ادبیات، زمین شناسی و زیست شناسی فاش شده است. حتی برخی از دانش آموزان نیز خود اعتراف کرده بودند که سوالات لو رفته و قبل از جلسه امتحان به آن دسترسی داشته اند.

 آنها می گفتند: «برخی از کانال های تلگرامی مدعی بودند که سوالات را دارند و می توانند آنها را در اختیار ما قرار دهند البته نه به صورت مجانی! بلکه به ازای سوالات هر درس مبلغ 100 هزار تومان را دریافت می کنند.»

هر چند که در این بین برخی گمانه زنی ها حکایت از این موضوع داشت که سوالات صبح روز امتحان و در فاصله کمی مانده به شروع امتحان لو رفته است.

ادعاها، شکایات و اخبار این مبحث به سرعت گسترش یافت و موضوع از جانب هرشخصی که پیگیری می شد نتیجه ای را در برنداشت و مسئولان مربوطه هر یک به گونه ای دلخواه موضوع را تشریح می کردند و برخی از آنها هم از پاسخگویی شانه خالی می کردند.

جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس دهم و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم شورای اسلامی، در همان ابتدای انتشار خبر لو رفتن سوالات امتحانی بیان داشت: سوالات دوره متوسطه در بخشی از ناحیه جنوب کشور در اندک زمان باقی مانده به شروع امتحان فاش شده  اما به قدری وقت تنگ بود که دانش آموزان فرصتی برای خواندن مطالب و سوالات مذکور را نداشتند. 

کوچکی نژاد در حالی از لو رفتن سوالات امتحانی خبر داد که بلافاصله پس از این اظهارات، "سرهنگ حسین رمضانی" معاون حقوقی و امور بین الملل پلیس فتا، در همین رابطه اظهار کرد که عده ای در فضای مجازی اقدام به فروش سوالات امتحانی کرده اند که برخلاف آنچیزی که منتشر شده سوالات مربوط به جلسه امتحانی نبوده و  این افراد سوالات سال های قبل را به اسم سوالات سال 96 را با در ازای دریافت مبلغی در اختیار دانش آموزان قرار داده اند که خوشبختانه با پیگیری های  پلیس فتا ، 8 نفر در همین رابطه بازداشت و هم اکنون درحال گذراندن مراحل اداری و قضایی خود هستند.

این در حالی است که پس از گذشت چند روز از حواشی بوجود آمده پیرامون این موضوع؛ "میرحمایت میرزاده" سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات پارلمان ملی، طی گفتگویی که با دیده بان ایران داشت، تصریح کرد:  پس از ارسال گزارش های مربوط به این تخلف که توسط مسئولین آموزش پرورش به کمیسون ارسال شد مشخص گردید که این رخداد دریکی از شهرهای کوچک جنوب ایران، درست در مدت زمان کمی (بین یک ربع تا نیم ساعت قبل از شروع امتحان) اتفاق افتاده است.

میرزاده همچنین در این گفت و گو تصریح کرد که سوالات فاش شده درشهری کوچک واقع در جنوب ایران اتفاق افتاده و تنها 1 سوال از میان تمامی رشته های نظری و هنرستان بوده است. او همچنین تاکید کرد: زمانی که این سوال فاش شده بود، دانش آموزان در حال ورود به جلسه امتحان بودند و زمانی برای مطالعه آن سوال نیز نداشتند. «گفتنتی است امکان برگزاری مجدد امتحانات وجود ندارد.»

  سوالات فاش نشد؛ افشا شد!!

 

 گفتنی است که تاکنون قریب به یک ماه از این ماجررا می گذرد اما کسی پاسخ قطعی و قانع کننده نمی دهند. هر چند همه آنها برسر یک موضوع ؛ آنهم محل لو رفتن سوالات با یکدیگر اشتراک دارند اما؛ شواهد موجود حکایت این موضوع دارد که با وجود توضیحات این افراد هنوز زوایای بسیاری از این مسئله پنهان مانده است و  هنوز مشخص نیست که لو رفتن سوالات امتحانات نهایی در چه حجمی بوده است و از قرار گزارش دقیقی در این رابطه به کمیسیون آموزش مجلس ارائه نشده، در این رابطه پلیس  فتا و دستگاه‌های مسئول باید گزارشی دقیقی ارائه دهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر