کد خبر: 25040
A
سازمان بازرسی به موضوع قطع درختان خیابان ولیعصر تهران ورود کرد

مترو و گودبرداری‌ها مقصران اصلی خشک شدن درختان ولیعصر

یکی از علل زوال درختان خیابان ولیعصر تهران را بکارگیری روش نی‌لینگ هنگام گودبرداری پروژه‌های عمرانی دانسته و از شهرداری تهران خواسته است با تهیه دستورالعمل ضوابط گودبرداری، نسبت به شناسایی روش‌های جایگزین اقدام کند.در بند دیگری از این گزارش از سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران خواسته شده است که با استفاده از روش‌های نوین و مکانیزه، سرکشی‌های میدانی و مستمر وضع درختان ولیعصر را کنترل و نظارت و نسبت به اعلام متخلفان به مراجع قضائی اقدام کند

مترو و گودبرداری‌ها مقصران اصلی خشک شدن  درختان ولیعصر

  دیده بان ایران: این‌بار نوبت سازمان بازرسی کل کشور است که نگران درختان ولیعصر باشد. بعد از آن‌که چند روز پیش مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران درباره قطع بعضی از درختان خیابان ولیعصر تهران خبر داد، حالا سازمان بازرسی کل کشور است که در این‌باره هشدار داده است.


این سازمان در گزارشی در این‌باره آورده است: «با توجه به‌ اهمیت موضوع و شهرت جهانی این خیابان که پس از ثبت ملی، به‌عنوان یک گذر تاریخی جهت ثبت جهانی مطرح است، سازمان بازرسی کل کشور در ‌سال گذشته با تعیین تیم بازرسی، به صورت اختصاصی نسبت به بررسی و تهیه گزارش درخصوص حفظ و نگهداری درختان خیابان ولیعصر اقدام کرده و نتیجه گزارش مذکور به همراه پیشنهادهای لازم‌الاجرا طی نامه‌ای به تاریخ ٢٧-١١-٩٥ برای ریاست محترم شورای اسلامی شهر تهران ارسال شده و در آن نامه با اشاره به قدمت و شهرت جهانی درختان خیابان ولیعصرِ کلانشهر تهران، بر لزوم توجه بیشتر نسبت به حفظ و نگهداری آنها تأکید شده است.»


در بخشی از گزارش هیأت بازرسی با انتقاد از روند رو به افزایش زوال درختان شهر تهران تأکید شده است: «ضعف نظارت در حفظ و نگهداری درختان خیابان ولیعصر موجب افزایش قطع درختان شده است؛ به‌طوری که بیش از ٢٠درصد درختان خشک شده و بیش از ١٥درصد از مجموع درختان رو به زوال است و در محدوده میدان منیریه بیش از ٤٠درصد درختان قطع شده است. آمار احصا شده و روند رو به افزایش زوال درختان مبین مدیریت غیر منسجم است.» هیأت بازرسی در گزارش خود عملکرد شرکت مترو را خلاف آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها دانسته و در انتقاد از این عمل این شرکت هم آورده است: «شرکت مترو تهران بدون برنامه‌ریزی مطالعاتی در حفظ و نگهداشت درختان و اخذ نظر تخصصی از سازمان بوستان‌ها اقدام به قطع درختان کرده است.»


در بخش پیشنهادهای لازم‌الاجرای گزارش هیأت بازرسی هم آمده است: «سازمان بوستان‌ها و فضای سبز با قید تسریع در تکمیل و نصب تراشه‌های الکترونیکی درختان خیابان ولیعصر اقدام کرده و شهرداری نیز نسبت به تهیه و ارایه نسخه‌ای از شناسنامه تنظیمی درختان به مالک یا ذینفع اقدام کرده و نسبت به جانمایی روی نقشه و سامانه‌های مربوطه (GIS و...) اقدام لازم را انجام دهد.» هیأت بازرسی‌کننده در این گزارش، یکی از علل زوال درختان خیابان ولیعصر تهران را بکارگیری روش نی‌لینگ هنگام گودبرداری پروژه‌های عمرانی دانسته و از شهرداری تهران خواسته است با تهیه دستورالعمل ضوابط گودبرداری، نسبت به شناسایی روش‌های جایگزین اقدام کند.در بند دیگری از این گزارش از سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران خواسته شده است که با استفاده از روش‌های نوین و مکانیزه، سرکشی‌های میدانی و مستمر وضع درختان ولیعصر را کنترل و نظارت و نسبت به اعلام متخلفان به مراجع قضائی اقدام کند. در بخش دیگری از این گزارش با تأکید بر لزوم انجام اقداماتی‌ برای حفظ و جلوگیری از خشک‌ شدن درختان خیابان ولیعصر آورده شده: «حذف نکردن درختان خشک باعث تجمع بیماری و آفت‌های بسیاری در میان درختان شده است.»بخشی از موارد اشاره‌شده در گزارش سازمان بازرسی کل کشور، پیش از این و توسط تعدادی از کارشناسان شهری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران هم مطرح شده بودند. سه روز پیش «رحمت‌الله حافظی»، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران بااشاره به وضعیت نامناسب این درختان گفته بود: «تا زمانی‌که شهرداری اجازه می‌دهد در حاشیه خیابان ولیعصر ساختمان‌های مرتغع ساخته شود باید شاهد بروز چنین اتفاقاتی نیز باشیم.» او در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره دلایل از بین رفتن بخشی از درختان ولی‌عصر به سه مورد اشاره کرده بود: «بلندمرتبه سازی، گودبرداری و نیلینگ و سنگفرش کردن جوی آب.»علاوه ‌براین اوایل تیرماه، «محمدحقانی»،  رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در مورد بازدیدش از محل قطع درختان چهارراه ولعیصر(عج) از زنده‌بودن درختان قطع‌شده سخن گفته بود. حقانی دراین باره توضیح داده بود: «در بازدیدی که از محل کاشت این درختان داشتم متوجه شدم که  این درختان در ظاهر خشک بودند  و شاید حتی اگر من نیز بودم دستور قطع آن را می‌دادم اما بررسی‌ها نشان داد که این درختها هنوز امید به زندگی داشتند و در طوقه خود هنوز زنده بودند.»او پیش از این و در سال‌های گذشته پیشنهاد تبدیل خیابان تاریخی ولیعصر به پیاده‌راه را مطرح کرده بود که براین اساس طرح او، خط مترویی از میدان راه آهن تا میدان تجریش با رعایت نکات ایمنی و استانداردهای حفظ درختان ایجاد می‌شد و این خیابان ١٧کیلومتری تاریخی با درختان بی نظیر باایجاد برنامه‌های ویژه فرهنگی  و هنری حفظ می‌شد اما این طرح با استقبال شهرداری تهران روبه‌رو نشد.پیش از این هم «پرویز حناچی»، معاون وزیر راه و شهرسازی قطع درختان کهنسال خیابان ولیعصر توسط شهرداری را نوعی کج‌سلیقگی دانست و آن را با قطع ۳ هزار کاج بزرگراه همت مقایسه کرده بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر