کد خبر: 25493
A
دیده بان ایران روند عملکرد خط 3 مترو تهران را بررسی می کند؛

طولانی بودن فاصله بین دو قطار/ نبود تهویه مناسب و افزایش مسافران؛ گله مسافران خط 3 مترو/ ابوالفضل قناعتی: دلیل اصلی زمان زیاد فاصله قطارها با یکدیگر، نداشتن واگن کافی است

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در رابطه با مشکلات خط 3 مترو بیان کرد: تنها مشکل این خط کمبود واگن است که در صورت پرداخت هزینه مربوط به دولت مشکل حل خواهد شد و از طرفی نیز در جهت رفع کمبود واگن و ساخت آن، اقداماتی توسط شرکت واگن سازی شهرداری تهران در حال شکل گیری است.

طولانی بودن فاصله بین دو قطار/ نبود تهویه مناسب و افزایش مسافران؛ گله مسافران خط 3 مترو/ ابوالفضل قناعتی: دلیل اصلی زمان زیاد فاصله قطارها با یکدیگر، نداشتن واگن کافی است

دیده بان ایران- سپیده اجلالی: بیش از یک سال است که از تکمیل شدن خط 3 مترو تهران می گذرد اما کماکان نواقص و کاستی های این خط همچنان پابرجاست. تا جاییکه برخی شهروندان روزانه پس از درگیر شدن با این همه نواقص موجود این سوال را مطرح می کنند که چرا با وجود تمام مشکلات این خط و استقبال بیشمار مردم از آن، خط 7 مترو تهران (خطی که به تازگی افتتاح شد) نیز شروع به کار کرده است آن هم با وجود تمامی کمبودهایش؟!

یک از شهروندان در همین خصوص و مشکلات و معضلات موجود در خط سه خبرنگار دیده بان می گوید: من هرروز از این خط استفاده می کنم. مردم خسته از کار روزمره به مترو می روند تا به خانه برسند من نیز از همین دسته هستم اما باید 15 دقیقه به انتظار قطار بایستم.

او می گوید: هر چند که به تازگی  زمان آمد و رفت قطارها را کمتر کرده اند هر 9 دقیقه یک قطار می آید اما چه فایده! قطارهایی که سر 9 دقیقه می آیند مقصد آنها ایستگاه "قائم" نیست و کسانی که مسافر این مقصد هستند باز ناچار به  تحمل یک زمان 15 دقیقه ای دیگر هستند و یا باید در ایستگاه "خواجه عبدالله انصاری" از قطار  پیاده شده و 15 دقیقه از زمان خود را صرف انتظار قطار بعدی کنند. 

شهروند 34 ساله دیگری که خودش را کارمند معرفی می کند درباره یکی دیگر از مشکلات  خط  3 متروی کلانشهر تهران می گوید: از شنبه هفته جاری عصرها هنگام بازگشت به خانه تمامی سیستم تهویه واگن های خط  "قائم - آزادگان" خاموش است و به علت ازدحام جمعیت تنفس در این مکان عمومی دشوار است. مسافران قطار هم بارها در همین رابطه  زنگ تماس با راهبر مترو را فشرده اند اما تنها پاسخ آنها به مسافران همین یک کلمه بود؛ "خراب است" !!

زن جوان دیگری که از مسافران هر روزه مترو خط 3 قطار شهری است در ادامه می گوید: روز گذشته بر اثر گرمای بیش از حدی که در واگن بانوان بود تقریبا" همه خانم ها نسبت به وضع موجود  اعتراض کردند و علاوه بر فشردن زنگ، درب مربوط به راهبر قطار را هم چند بار به نشانه اعتراض  کوبیدند که در این لحظه  «راهبر قطار» با عصبانیت درب را باز کرد و  با ترش رویی با زنان برخورد  کرد و بدون اینکه جواب قانع کننده ای بدهد  درب کابینش را بست.

رویا دختر جوانی دیگری در ادامه توضیحات نواقص موجود در قطارهای خط 3 به خبرنگار دیده بان گفت: روز گذشته  در ایستگاه منیریه زنی به علت عدم داشتن سیستم تهویه مناسب واگن، دچار تنگی نفس شد و به دلیل سرگیجه چیزی نمانده بود که نقش بر زمین شود اما به کمک بانوان بر روی صندلی نشست و پس از چند لحظه کوتاه و بهتر شدن وضعیت جسمی آن زن؛ سرانجام در ایستگاه شهرک شریعتی به دلیل وخیم تر شدن حال او، قطار اندکی بیشتر توقف کرد تا زن خارج گردد اما وی به هنگام خروج تعادل خود را از دست داد و بر روی زمین افتاد و 2 مامور مردی که به اصطلاح از امدادگران  ایستگاه بودند نتوانستند به او کمک کنند در نتیجه باز هم با کمک مسافران زن دیگری که در واگن حضور داشتند، این خانم به بیرون از مترو هدایت شد.

 اما نکته جالب اینجاست که ایستگاه مورد نظر حتی امدادگر خانم هم نداشت  تا در صورت برخورد با چنین مسئله ای بتواند کاری انجام دهد.

کمبود قطار، یکی از دلایل ازدحام در خط 3 مترو 

پس از شنیدن گلایه های برخی از شهروندان از وضعیت موجود در خظ سه یکی از مسئولان حاضر در ایستگاه نعمت آباد در پاسخ به این سوال خبرنگار دیده بان ایران که چه کسی باید به وضعیت نابسامان این خط رسیدگی کند گفت: مشکلات این خط بقدری زیاد است که اگر کسی بخواهد پیگیر آن باشد و درصدد رفع آن برآید شاید مدت ها زمان ببرد. ضمن اینکه یکی از دلایل این کاستی ها کمبود قطار در این خط است که به نظر می رسد در حال حاضر هم رفع این مسئله هم شدنی نیست.

 

قناعتی: عدم داشتن واگن کافی، دلیل زمان های طولانی فاصله قطارها

ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای چهارم شهر تهران، در همین رابطه و عمده گلایه های شهروندان و مسافران خطوط مترو تهران از جمله فاصله و مدت زمان طولانی هر قطار بایکدیگر به خبرنگار دیده بان ایران گفت: این مشکل از کمبود واگن و قطار نشات می گیرد. درحال حاضر مترو تهران نیازمند هزار واگن است که قرار بود دولت حدود 50% از هزینه های خرید واگن را یا خود تهیه کرده و به شهرداری تهران تحویل دهد و یا نیمی از مبلغ هزینه خرید واگن ها را به شهرداری تحویل داده و شهرداری وظیفه خرید واگن ها را متحمل شود که تا به امروز دولت به گفته های خود عمل نکرده و شهرداری تهران توسط شرکت واگن سازی خود، درحال اقدام به تولید واگن کرده که البته روشن است این مسئله نیز زمان بر است.

 

وی در خصوص بیانیه منتشر شده توسط وزارت کشور ( بیش ازنوزده هزار میلیارد ریال هزینه خرید واگن به شهرداری توسط دولت داده شده است) بیان داشت: همانطور که گفتم شرکت مترو تهران نیازمند هزار واگن است که هزینه این تعداد واگن، حدود شش هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. حتی اگر نوزده میلیارد تومان هم بودجه برای خرید مترو محاسبه گردد باز هم کم است چرا که هزینه ساخت هر یک کیلومتر مترو، بالغ بردویست میلیارد تومان شده است و حتی درصورت پرداخت نوزده میلیارد تومان جهت خرید واگن، بازهم مشکلات کنونی پابرجاست.

 عدم وجود وسیله حمل و نقل عمومی در غرب تهران، دلیل راه اندازی خط 7 است

قناعتی همچنین با اشاره به ادامه مشکلات خط 3 مترو و افتتاح و کمبود های خط 7 هم از سوی دیگر اظهار کرد: طبیعی است که باید ابتدا مشکلات مربوط به خط 3 حل شود اما این تنها مشکل این خط کمبود واگن است که در صورت پرداخت هزینه مربوط به دولت مشکل حل خواهد شد و از طرفی نیز در جهت رفع کمبود واگن و ساخت آن، اقداماتی توسط شرکت واگن سازی شهرداری تهران در حال شکل گیری است. 

وی همچنین در این باره ادامه داد: شهروندان ساکن غرب تهران نیز نیاز به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی داشتند و به طبع صحیح نبود که این خط به دلیل کمبود های دیگر خط ها افتتاح نگردد. در حال حاضر خط 7 مترو تهران مسیری 22 کیلومتری را با وجود 9 ایستگاه اصلی  طی می کند و باقی ایستگاه ها نیز به تدریج راه اندازی و افتتاح می گردند.

 

 اطلاعی از خاموش بودن سیستم های تهویه و سرمایشی واگن بانوان خط 3 ندارم

 

رئیس سازمان بسیج ورزشکاران تهران در پاسخ به مشکلات اخیر خط "قائم- آزادگان" و نبود سیستم تهویه مناسب در واگن بانوان تصریح کرد: اطلاعی از این موضوع ندارم اما به طور جدی این مسئله را پیگیری و رسیدگی  خواهم کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • مهدی

    با سلام
    ضمن تشکر بابت پیگیری شما، خواهشمند است موارد زیر نیز پیگیری شود:
    1- علاوه بر مشکل همیشگی تهویه قطارها، تقریبا هیچکدام از ایستگاه های خط 3 مجهز به سیستم تهویه نمی باشد.(حداقل در ایستگاه های میدان ولیعصر، تئاتر شهر، میرزای شیرازی، میدان جهاد و نعمت آباد که بنده از آنها استفاده میکنم، وضع به این صورت است)
    2- تعداد راه های دسترسی به برخی از ایستگاه های خط 3 کمتر از حد استاندارد است. به عنوان مثال برای ایستگاه میرزای شیرازی تنها یک راه ورود و خروج در نظر گرفته شده است که در صورت بروز مشکل می تواند عواقب غیر قابل جبرانی داشته باشد. در ایستگاه میرزای شیرازی به علت وجود تنها یک راه خروج، زمان خروج از ایستگاه صف های طولانی تشکیل می شود که سبب اتلاف وقت گسترده شهروندان می شود.

  • علی

    موافقم
    لطفا پیگیری کنید

ارسال نظر