کد خبر: 25640
A

تیغ اکتشاف معدنی برقامت جنگل های مازندران

اجرای طرح اکتشاف در هفت پهنه معدنی در محدوده جنگل های هیرکانی در غرب مازندران بار دیگر زنگ خطر را برای نابودی اندک جنگل بکر هیرکانی باقی مانده در این خطه شمال کشور به صدا در آورده است .

تیغ اکتشاف معدنی برقامت جنگل های مازندران

دیده بان ایران: اگر چه طرح اکتشاف این پهنه های معدنی برای شناسایی مواد معدنی گرانبهای نهفته در این منطقه با دریافت مجوز قانونی بدون توجه به اعتراض محیط زیست انجام گرفته است ، ولی ادامه اجرای این طرح می تواند پیش زمینه ای برای از بین بردن بخش دیگری از جنگل های هیرکانی شمال کشور باشد .
براساس گزارش برخی تشکل های زیست محیطی مازندران ، برای اجرای این طرح حداقل یک هزار هکتار از اراضی جنگل های هیرکانی واقع در پهنه البرز شمالی نابود می شود.
این کار اکتشافی ، صرف نظر از نابود کردن وسعت زیادی از جنگل هیرکانی ، ثبت جهانی این جنگل به نام جمهوری اسلامی ایران را در سازمان یونسکو هم به خطر می اندازد و احتمال ثبت آن را به نام کشور آذربایجان ، دیگر مدعی جنگل های هیرکانی تقویت خواهد کرد.
جنگل‌های هیرکانی یا جنگل‌های مختلط خزری - هیرکانی یک زیست‌ منطقه در زیست‌بوم جنگل‌های مختلطِ پهن‌برگِ حاشیه دریای خزر به مساحت 55 هزار کیلومتر مربع است که در حاشیه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر و در دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان واقع است. 
این جنگل از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان آغاز و تا استان گلستان در ایران امتداد دارد و در ایران مورد حفاظت مشترک سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.
جنگل های هیرکانی با قدمت 40 میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به شمار می‌آید و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود . واژه هیرکان شکل یونانی نام گرگان است.

 


** بر باد رفتن رویای ثبت جنگل های هیرکانی 


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت که اسناد معتبر برای ثبت جهانی جنگل هیرکانی به نام جمهوری اسلامی ایران به سازمان یونسکو ارسال شده است و بازرسان این سازمان نیز برای بازدید وارد مازندران شدند.
دلاوربزرگ نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هرگونه دست یازی در داخل جنگل های هیرکانی شانس ما را برای ثبت جهانی این جنگل ها به نام جمهوری اسلامی ایران با خطر مواجه می کند.
وی در باره کلید خوردن اکتشاف معدنی در داخل جنگل های هیرکانی هم گفت : طرح اکتشاف معدنی در جنگل های هیرکانی را شنیدم ، ولی کارگروهی را برای بررسی صحت و سقم این موضوع مامور کرده ام که در صورت صحت داشتن این موضوع ، کار باید متوقف شود.
مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران اجرای طرح اکتشاف معدن در البرز شمالی که جنگل های هیرکانی نیز در آن قرار دارد را مورد تایید قرار داد و گفت که این طرح صرفا اکتشافی است و آسیبی به جنگل های هیرکانی در این منطقه وارد نخواهد کرد.
محمد محمدپورعمران در گفت و گو با خبرنگار افزود : حدود نیم درصد از مساحت استان را پهنه معدنی تشکیل می دهد و این طرح که به صورت گمانه زنی و در حدود سه سانتی متر مربع انجام می شود که هیچ آسیبی به جنگل وارد نخواهد کرد.
وی ادامه داد : براساس اطلاعات جمع آوری شده ، با اجرای طرح گمانه زنی معدنی حتی یک اصله درخت نیز قطع نخواهد شد و ما در این زمینه حاضر به دادن ضمانت های لازم به محیط زیست یا هر ارگان دیگری هستیم.
مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران گفت که این طرح اکتشافی برای یافتن معادن طلا و مس انجام می شود و پیشتر مجوز قانونی برای اکتشاف هم اخذ شده است .

 


** اعتراض حامیان محیط زیست 


دبیر شبکه تشکل های حامی محیط زیست و منابع طبیعی مازندران هم گفت که تشکل های زیست محیطی نسبت به اجرای این طرح اکتشاف معدنی در جنگل های هیرکانی که در آستانه ثبت جهانی قرار دارد، اعتراض خود را به صورت کتبی و شفاهی به مسئولان ارشد استانی اعلام کردند.
داریوش عبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این طرح اکتشافی که از قضا با مجوز شورای حل اختلاف معادن صادر شده ، در منطقه حفاظت شده و طرح جنگل داری اجرا می شود که از لحاظ قانون هرگونه تغییر و تحول در این مناطق ممنوع است.
وی اظهار داشت : اعضای شورای حل اختلاف را نماینده حقوقی معدن ، خبره معدن و مدیران صنعت ، معدن و تجارت به همراه نمایندگان استانداری و محیط زیست تشکیل می دهند که در این شورا اکثریت با معدنی هاست و از اول نیز رای این شورا مشخص است.
عبادی اضافه کرد : در شرایط فعلی ساخت و سازهای غیرقانونی و بعضا قانونی و برداشت بی رویه انجام شده در جنگل های هیرکانی ، ثبت جهانی آن را با اما و اگر در یونسکو مواجه کرده است و طرح اکتشاف می تواند برای همیشه این موضوع را منتفی کند.
دبیر شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران با تاکید بر مخالفت تشکل های زیست محیطی نسبت به اجرای این طرح ، گفت که این تشکل ها اعتراض مدنی خود را نسبت به این طرح از طریق رسانه ها به گوش مسئولان ارشد استانی و کشوری می رسانند.
در مازندران افزون بر 40 تشکل حامی محیط زیست و منابع طبیعی فعالیت دارد.


** مخالفت محیط زیست با طرح اکتشاف 


مدیرکل محیط زیست مازندران هم صدور مجوز شورای حل اختلاف ماده 24 مکرر برای طرح اکتشاف معدنی در جنگل های هیرکانی در منطقه البرز شمالی در غرب مازندران را تایید کرد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی به خبرنگار ایرنا گفت که محیط زیست مخالفت خود را با این طرح اکتشافی به مدیر ارشد استانی و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است .
مازندران حدود 24 هزار هکتار مساحت دارد که 70 درصد از این مساحت را عرصه منابع طبیعی تشکیل می دهد. این استان حدود یک میلیون و 700 هزار هکتار جنگل دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر