کد خبر: 26011
A
دادستان عمومی شهرستان سیرجان اعلام کرد:

مطرح شدن رفع ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی از روی نا آگاهی است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان هرگونه رفع ممنوعیت قانونی مصرف مشروبات الکلی را تکذیب و آن را ناشی از ناآگاهی و نداشتن تخصص لازم در زمینه شرع و قانون عنوان کرد.

مطرح شدن رفع ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی از روی نا آگاهی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محسن نیکورز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرب خمر از جمله حدود الهی است که به صراحت در قرآن کریم مورد نهی قرار گرفته است و احکام شرعی را می‌توان از دو جهت مورد بحث قرار داد، یکی از نظر اثبات یعنی اینکه دلیل شرعی این احکام چیست؟ و دیگری از نظر ثبوت یعنی اینکه چه مصلحت و یا مفسده‌ای موجب تعیین چنین حکمی شده است.

 

نیکورز افزود: ما مسلمانان و شیعیان معتقدیم همه احکام شرعی تابع مصالح و مفاسد واقعی هستند که البته ممکن است برخی از آنها را بشناسیم یا خیر. قرآن کریم در آیات متعدد به موضوع خمر وشراب اشاره کرده است و به صراحت مورد نهی قرار داده است.

 

وی گفت: خمر به معنای هرچیزی است که مست می‌کند. معنای مستی ستر و پوشیدن است چون عقل را می‌پوشاند و نمی‌گذارد خوب و بد را تشخیص دهد و به راحتی ارتکاب هرجنایتی را آسان و هرکار زشت و قبیحی را در نظر انسان زیبا جلوه می‌کند و به همین علت قرآن کریم صفت رجس یعنی نجاست را برای شراب به کار برده است.

 

نیکورز خاطرنشان کرد: علاوه بر قرآن کریم در روایات متعددی به حرمت و بزرگی گناه شراب خواری اشاره شده است و از امام صادق (ع)روایت شده که خداوند تعالی برای معصیت خانه ای قرار داده و برای آن دری درست کرده و آن را قفل نموده و برای آن قفل کلیدی است که کلید آن شراب است. از سوی دیگر براساس یافته‌های پزشکی اختلال در اعصاب، دستگاه گوارش و گردش خون از دیگر عوارض مصرف الکل است.

 

این مقام قضایی در ادامه با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی مصرف الکل سالانه سبب مرگ حدود سه و نیم میلیون نفر در جهان است افزود: یک سوم بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت ناشی از مصرف الکل است و متوسط عمر در کشورهایی که مصرف الکل بالایی دارند پایین‌تر از کشورهایی است که سرانه مصرف الکل آنها کم است.

 

دادستان سیرجان گفت: اسلام برای ایجاد نفرت ذهنی واجتماعی به مشروبات الکلی توصیه‌هایی به مسلمانان دارد. پیامبر اسلام توصیه فرموده‌اند اگر شراب خوار مریض شد به عیادتش نروید، گواهی شراب‌خوار قبول نمی‌شود، از شراب خوار دختر نگیرید، اگر به خواستگاری آمد جواب رد بدهید و غیره....

 

وی همچنین گفت: امیرالمومنین علی (ع) در روایتی فرمودند اگر یک قطره شراب را در چاهی بریزند و از آب آن گندم زاری را آبیاری کنند سپس با آن محصول نان بپزند من که علی هستم از خوردن چنین نانی دوری خواهم کرد.

 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان گفت: در قانون مجازات اسلامی که منبعث از احکام شرعی است به شرب خمر و جرائم مرتبط با مشروبات الکلی پرداخته و مجازات های گوناگونی پیش بینی شده است.

 

وی اظهار کرد: بر اساس مواد 264 و 265 قانون مجازات اسلامی، مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن چه کم باشد یا زیاد،خالص باشد یا مخلوط مستوجب هشتاد ضربه شلاق حدی است و مهمتر اینکه مجازات شراب خوار در مرتبه چهارم پس از احراز شرایط قانونی اعدام پیش‌بینی شده است. همچنین بر اساس ماده 702قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات ساخت خرید، فروش، حمل و یا نگهداری مشروبات الکلی مستوجب مجازات حبس تایک سال و شلاق تا 74ضربه و جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی آن است.

 

این مقام قضایی با بیان اینکه دایر کردن محلی جهت شرب خمر و رانندگی در حال مستی نیز از دیگر جرائم مرتبط هستند که برای آنها مجازات پیش بینی شده است، عنوان کرد: در حوزه مبارزه با مشروبات الکلی باید به دو عامل مهم به صورت همزمان توجه کرد. عرضه و دیگری تقاضا که این دوعامل ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.

 

وی افزود: آنچه که در حال حاضر در جامعه ما بیشتر مورد توجه قرار گرفته است برخورد با عرضه مشروبات الکلی است لکن درخصوص تلاش در جهت کاهش تقاضا اقدام موثری صورت نمی‌گیرد و چه بسا برای برخی از اشخاص امری عادی جلوه می‌کند.

 

نیکورز گفت: معتقدم در خصوص مبارزه با تقاضا جای خالی رسانه ها، پزشکان، هنرمندان، کارشناسان فرهنگی بسیار احساس می‌شود و آگاه سازی خانواده ها و بهینه سازی اوقات فراغت جوانان ونوجوانان نقش پیشگیری موثری خواهد داشت.

 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان تاکید کرد: برخی اظهارنظرهای غیر تخصصی و جاهلانه از سوی برخی اشخاص در خصوص رفع ممنوعیت قانونی نسبت به مشروبات الکلی به بهانه قطع دست سودجویان زیرزمینی، علاوه براینکه ناشی از عدم اطلاع از موازین واحکام نورانی شرع مقدس اسلام است در برخی موارد موجب حکم ارتداد نیز می شود چرا که از مصادیق آن حلال شمردن حرام الهی است.- ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر